۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک است

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: درحال‌حاضر سازمان جهاد کشاورزی، اداره راهداری، سازمان هلال‌احمر و سازمان بنیاد مسکن تیم‌های تخصصی و کارشناسان خود را برای تعیین میزان آسیب‌ها به مناطق خسارت‌دیده منتقل کرده‌اند، با وجود بارش‌های موسمی اخیر هم اکنون ۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره اینکه ماهیت بارش‌های رگباری مانسون بیشتر در ساعات بعدازظهر تا اواخر شب شکل می‌گیرد، اظهار کرد:
در دو روز گذشته بارش‌های ناگهانی و رگباری در منطقه پشتکوه و فریدون‌شهر، رخ داد که با افزایش شدت بارش‌ها در مقطعی از زمان ارتباط جاده‌ای در این مناطق با روستاهای نزدیک طی خسارات و تخریب وارده قطع شد که نیروهای عملیاتی و امدادی برای بازسازی و کمک به عشایر به آن مناطق اعزام شدند.

وی افزود: در روستای پشتکوه از شهرستان فریدون‌شهر هم بر اثر بارش‌های شدید موسمی خوشبختانه خسارت جانی نداشتیم اما متحمل دیگر خسارت‌ها شدیم که تیم‌های امدادی برای رفع این مشکلات اعزام شدند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه بیشترین بارش‌های تابستانه با رگبارهای پراکنده را در مناطق غرب به‌ویژه شهرستان‌های چادگان و فریدون‌شهر شاهد بودیم، تاکید کرد: روز گذشته شدت بارش‌ها در سطح استان کاهش پیدا کرد اما امکان بارش در مناطق غربی وجود دارد.

اعزام کارشناسان برای برآورد خسارات سیل در مناطق استان

شیشه‌فروش درباره اینکه با تداوم بارش‌های رگباری ناشی از فعالیت جریان‌های مانسون همچنان تیم‌های مدیریت بحران استان در حال آماده‌باش هستند، گفت: مردم، کشاورزان و عشایر از تردد، اسکان و پارک خودرو در مناطق مستعد سیل به‌ویژه در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌های غرب و جنوب استان و کوه‌نوردی و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

وی درخصوص اینکه با تداوم بارش‌های رگباری ناشی از فعالیت جریان‌های مانسون، مناطق بارش مستعد خسارت‌هایی شده‌اند و اکنون تیم‌های کارشناسی تمام دستگاه‌ها برای برآورد آسیب‌های وارده در شهرستان‌ها مستقر هستند، اظهار کرد: درحال‌حاضر سازمان جهاد کشاورزی، اداره راهداری، سازمان هلال احمر و سازمان بنیاد مسکن تیم‌های تخصصی و کارشناسان خود را برای تعیین میزان آسیب‌ها به مناطق خسارت دیده منتقل کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: اکنون کارشناسان سازمان بنیاد مسکن استان پس از جمع‌آوری آمار و گزارش‌های مناطق مستعد خسارت از بارش‌های موسمی را برای جبران آسیب‌ها به تهران ارجاع خواهد داد تا با تأمین اعتبارات لازم و ابلاغ به استان افراد آسیب‌دیده بتوانند مشکلات خود را برطرف کنند.

وی تصریح کرد: کارشناسان بخش بیمه از سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان برای ارزیابی آسیب‌های وارده در تمام مناطق اعزام شده‌اند و افراد بیمه آسیب‌دیده پس از برآورد میزان خسارت می‌توانند خسارت‌های خود را از بیمه‌ها دریافت کنند اما کشاورزانی که بیمه نیستند، سازمان ضمن تهیه گزارش‌ها برای تأمین و پرداخت اعتبارات آمارها را برای وزارت جهاد کشاورزی ارجاع خواهد داد.

شیشه‌فروش افزود: همچنین یک تیم متخصص از سازمان هلال‌احمر استان اصفهان برای کمک‌رسانی به عشایر و ارائه آمار گزارش خسارت‌های وارده به سازمان هلال احمر تهران به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.

تمام محورها باز و مشکلی در اتصالات برق و مخابرات نیست

وی با اشاره به اینکه اکنون تمام راه‌های و جاده‌های اصلی و فرعی در استان اصفهان باز هستند، گفت: بازگشایی جاده روستای پشتکوه از توابع فریدون‌شهر در دست پیگیری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان اظهار کرد: هم اکنون اتصالات مخابرات و برق تمام مناطق آسیب‌دیده از بارش‌های موسمی وصل است و دیگر هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه براثر بارش‌های ناشی از فعالیت جریان‌های مانسون طی تشکیل سیلاب‌ها در بالادست آب رودخانه زاینده‌رود گل‌آلود شده بود، افزود: سازمان آب و فاضلاب استان با ظرفیت‌های لازم تا اتمام مشکلات فعلی اقدام به آبرسانی سیار در مناطق آسیب‌دیده می‌کند. امید است اکنون که در تأمین و توزیع آب مشکل داریم با همت بالا این دغدغه‌ها رفع شود.

با وجود هدایت سیلاب‌ها تالاب گاوخونی هنوز خشک است

شیشه‌فروش با تاکید بر اینکه با وجود بارش‌های موسمی اخیر هم اکنون ۹۸ درصد تالاب گاوخونی خشک است، اظهار کرد: در مدت بارش‌ها سعی شده سیلاب‌های محلی در کوه سیاه، شرق تالاب و شهرستان خوروبیابانک و ورزنه برای اندکی افزایش رطوبت و کاهش ریزگردها و گردوخاک به سمت تالاب گاوخونی هدایت شوند اما با تشنگی طولانی مدت تالاب تنها دو تا سه درصد آن سیراب شد و تمام سیلاب‌ها هم به خورد زمین فرو رفته است.

وی با تاکید بر اینکه سامانه بارشی تابستانه مانسون از فردا از سطح استان اصفهان بیرون خواهد رفت، افزود: براساس پیش‌بینی هواشناسی، بارش‌های رگباری ناشی از فعالیت جریان‌های مانسون اقیانوس هند طی عصر روز گذشته همچنان در نیمه غرب و جنوب استان تداوم داشت و لازم است همچنان مردم، کشاورزان و عشایر از تردد، اسکان و پارک خودرو در مناطق مستعد سیل به‌ویژه در حاشیه رودخانه‌های فصلی و مسیل‌های غرب و جنوب استان و کوه‌نوردی و صعود به ارتفاعات خودداری کنند.

کد خبر 592633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.