راهکار آقای وزیر برای مقابله با تقلب در کنکور

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رویه قطع اینترنت در چهار روز برگزاری کنکور سراسری، گفت: معتقدیم راهکار اساسی و اصولی این است که در حوزه های امتحانی با ابزارهای ضد تقلب و افزایش مراقبت‌ها با تقلب مقابله شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، کنکور سراسری ۱۴۰۱ از صبح چهارشنبه _هشتم تیرماه_ آغاز و صبح شنبه _یازدهم تیرماه_ به پایان رسید. این دوره از آزمون با یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ داوطلب با رقابت گروه‌های آزمایشی هنر، ریاضی، انسانی، تجربی و زبان خارجه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: نتایج اولیه کنکور ۱۴۰۱ اعلام شد + لینک مشاهده سایت sanjesh.org

تخلف داوطلبان کنکور ۱۴۰۱

سازمان سنجش آموزش کشور با اطمینان به داوطلبان نسبت به شناسایی هرگونه تخلف یا تقلب در آزمون سراسری از شناسایی ۷۰ مورد تخلف در کنکور سراسری خبر داد و اعلام کرد که عوامل فروش وسایل الکترونیکی برای تقلب در کنکور که دامنه فعالیت آن‌ها از آذربایجان تا خراسان بود، دستگیر شدند.

عبدالرسول پورعباس در سومین روز از کنکور سراسری ۱۴۰۱ در حاشیه بازدید از حوزه امتحانی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: این ۷۰ مورد تخلف که طی آن برخی داوطلبان قصد داشتند با وسایل غیرمجاز تقلب کنند در جلسه امتحان به کمک دستگاه‌های آشکارساز دانش‌بنیان شناسایی شد.

ماجرای لو رفتن سوالات کنکور ۱۴۰۱ چه بود؟

برخی از افراد مدعی هستند که تمام سوالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی ۱۴۰۱ ساعت ۹:۴۹ (چند دقیقه پس از توزیع دفترچه اختصاصی شماره دو) روی یکی از کانال‌های تلگرامی قرار داده شد. در این فایل دفترچه اختصاصی شماره سوم که هنوز در آن زمان توزیع نشده بود، نیز وجود داشت.

رئیس سازمان سنجش درخصوص انتشار دفترچه سوالات گفت: در سال‌های گذشته دو دفترچه عمومی و دفترچه اختصاصی را طراحی کردیم که بعد از آزمون دفترچه‌ها را بارگذاری می‌کردیم. قصد داشتیم در کنکور ۱۴۰۱ نیز دفترچه‌ها را بارگذاری کنیم، اما نیروهای حفاظتی امنیتی توصیه کردند با توجه به فعالیت ویژه‌ای که متقلبان برای گروه تجربی داشتند، دفترچه در سایت قرار نگیرد چون مونتاژ می‌شود. از همین رو ساعت ۱۱:۳۰ دفترچه عمومی گروه علوم تجربی، ساعت ۱۱:۳۶ دفترچه اختصاصی شماره دو، ساعت ۱۲:۴۵ دفترچه اختصاصی شماره سه و ساعت ۱۳:۱۵ دفترچه بهیاری منتشر شد.

وی تاکید کرد: چون بخش اصلی داوطلبان در سر جلسه بودند. چند ۱۰ میلیون بار دفترچه‌های کنکور دانلود شد و مورد استفاده قرار گرفت.

پورعباس در پاسخ به ادعای تقلب در کنکور امسال خاطرنشان کرد: تقلب در هر آزمونی ممکن است رخ دهد، اما تقلب به معنای افشای سوالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سوالات دسترسی داشته باشند، در کشور امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچکس سوالات را ندیده است. در سال‌های اخیر روند تقلب به بعد از رسیدن سوالات به داوطلب رخ داده است.

راهکار وزیر ارتباطات برای جلوگیری از تقلب در کنکور

عیسی زارع پور در پاسخ به این سوال که وزارت ارتباطات چه تدبیری به جای قطع اینترنت در چهار روز برگزاری کنکور سراسری برای سال آینده اندیشیده است؟ اظهار کرد: مسئولیت این موضوع با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و در این باره باید با این وزارتخانه صحبت کنید.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به این سوال که آیا وزارت ارتباطات با این رویه مخالفتی ندارد یا پیشنهادی جایگزینی برای آن ارائه داده‌اید؟ گفت: راهکار اساسی و اصولی این است که در حوزه‌های امتحانی با ابزارهای ضد تقلب و افزایش مراقبت‌ها با تقلب مقابله شود، اما اگر این موضوع مصوب شود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مجری خواهد بود.

کد خبر 592470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.