ظرفیت معنوی مغفول شهدا در تربیت نسل انقلابی آینده

رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: شهدا و والدین آنها به چشم خدا آمده‌اند و پدر و مادر شهید نزد خدا عزیز هستند و همسر و فرزند شهید مورد توجه خدا قرار دارند. الگوی شما باید شهدا باشند که هیچ کاری جز رضایت خدا انجام نداده‌اند.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در همایش ملی معلمان گام دوم انقلاب اسلامی-افسران سپاه پیشرفت کشور در سخنانی با عنوان «ظرفیت معنوی مغفول شهدا و ایثارگران در تربیت نسل انقلابی آینده» اظهار کرد: در ابتدای قرن بیستم برای شاخص‌های توسعه یک جامعه، قدرت نظامی مطرح شد و بعد از قدرت نظامی متوجه شدند که قدرت اقتصادی از اهمیت زیادی برخوردار است. کشوری که اقتصاد بزرگ با ارزش افزوده بالا داشته باشد، می‌تواند خلق قدرت کند و پس از شکست شوروی در جنگ سرد در مقابل آمریکا این نظریه ظهور بیشتری پیدا کرد که شوروی با وجود اینکه قدرت بزرگی بود، اما به خاطر اقتصاد از آمریکا شکست خورد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌ها، مؤلفه‌هایی باعث رشد اقتصادی یک کشور می‌شوند، نخستین مؤلفه منابع طبیعی یک کشور مثل منابع آبی، معادن و نفت است، مؤلفه دوم زیرساخت‌های یک کشور است، اینکه چقدر با ساخت سد توانسته‌اند منابع آبی یک کشور را به بهره‌برداری برسانند و یا جاده احداث شود و تاریخ و تمدن هفت هزار ساله ما این آمار را دارد که ۱۰ درصد منابع طبیعی ما تاکنون استفاده شده و ۹۰ درصد آن مورد استفاده قرار نگرفته است، سومین مؤلفه نیز عامل نیروی انسانی در جامعه است که نقش مهمی در توسعه یک کشور دارد به عنوان مثال در کشور ژاپن نیروی انسانی ۸۵ درصد عامل رشد توسعه در جامعه است این در حالی است که در کشورهای غرب آسیا نیروی انسانی ۳۰ درصد عامل رشد توسعه است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه از سه مؤلفه طرح شده موضوع منابع انسانی از اهمیت بیشتری برخوردار است، گفت: بر اساس شاخصی که در ۳۰ سال انتهای قرن ۲۰ مطرح شد، عواملی با محور سلامت و آموزش مثل امید به زندگی، توسعه آموزش عمومی، تحصیلات و میزان سواد زنان در توسعه منابع انسانی مؤثر است. البته بر اساس بررسی‌ها این عوامل در کشورهای مختلف دچار نوسان است و مشخص شد کشورهایی که برای کودکان خود در حال برنامه‌ریزی بوده و سرمایه‌گذاری کنند قدرت تمدن‌سازی دارند به همین دلیل در اهداف هزاره کشورهای غربی سند ۲۰۳۰ را برای کودکان برنامه‌ریزی کردند.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: وقتی از تمدن ایران صحبت می‌شود، نمی‌توان از رستم نام نبرد زیرا وجهه فرهنگی تمدنی دارد و وقتی از تمدن اسلامی صحبت می‌شود از پیامبر اکرم (ص)، حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) نام برده می‌شود و حضرت علی (ع) نمونه عملی نقش همسر، پدر و یک حاکم کامل است.

وی گفت: الگوی دینی با امامت و ولایت ادامه پیدا می‌کند و امامان معصوم (ع) به دلیل مأموریت ویژه‌ای که دارند دست نیافتنی هستند و ما به این سطح از مقام دسترسی نداریم هر چند در آن مسیر هستیم، اما شهدا قله‌های قابل دسترس برای انسان‌های عادی هستند و ما برای جامعه پردازی نیاز به معیار و مقیاسی داریم که آن مقیاس مبتنی بر رشد و کمال انسان است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه شهدا در کنار ما بوده و در محلات ما زندگی کردند و به جایگاه والایی دست پیدا کردند، گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شهادت مرگ تاجرانه است، کسی که مرگ خودش را خوب فروخته است و شهید آموخته است که این دنیا را با بی‌نهایت ممتاز عوض نکند و اگر ما این طور به این دنیا نگاه کنیم به چشم خدا می‌آییم. شهید کاری کرده است که به چشم خدا بیاید. همانند شهید حججی که به فرزندش می‌نویسد که کاری کن که خدا تو را خوب بخرد.

قاضی‌زاده هاشمی گفت: شهدا و والدین آنها به چشم خدا آمده‌اند و پدر و مادر شهید پیش خدا عزیز هستند و همسر و فرزند شهید مورد توجه خدا قرار دارند. الگوی شما باید شهدا باشند که هیچ کاری جز رضایت خدا انجام نداده‌اند. شهید حاج‌قاسم سلیمانی می‌فرمایند که ما باید به آن جایگاه برسیم که تنها مورد توجه خدا قرار بگیریم و دنبال دیده شدن نباشیم.

وی گفت: برای رسیدن به خدا اول نیت باید کرد، اما عمل کردن به خواسته خدا هم مهم است و مسلمان واقعی کسی است که به واقع تسلیم خدا باشد. مجاهدین در راه خدا در هر دوره تاریخی، بین هر قومی، در هر گروه سنی و در هر جایگاه و میزان سطح رفاه اجتماعی بوده‌اند و خداوند این موارد را قرار داده است تا در این دنیا و آن دنیا حجتی برای ما باشند.

معاون رئیس جمهور گفت: مقام معظم رهبری می‌فرمایند که شهادت امر اتفاقی نیست و این طور نیست که به کسی اعطا شود و افراد آن را کسب می‌کنند و بعد می‌فرمایند که شهادت قله است و شما باید برای رسیدن به این قله دامنه‌ها را بشناسید. از این‌رو باید والدین شهدا به ویژه والدینی که چند فرزند شهید دارند را بشناسید و این افراد خانواده‌های عادی نبوده‌اند.

کد خبر 592431

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.