روایت تجربه مدیران روابط‌عمومی از اسنپ تا دیجی‌کالا

مدیران روابط عمومی شرکت‌های بزرگ کشور در رویداد تجربه‌محور روابط عمومی (PRtalk) به بیان تجربیات خود و مرور شکست و موفقیت کسب‌وکارها پرداختند.

به گزارش ایمنا، امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا پیرامون روندهای جدید در روابط عمومی اظهار کرد: هر نهاد و سازمان قصه‌ای دارد و مهم‌ترین کار هر بخش ارتباطی در آنها روایت این قصه‌ها است. همچنین امروزه روابط عمومی‌ها بیش از آن‌که وکیل مدافع سازمان خود باشند، وکیل مدافع و صدای ذی‌نفعان خود نزد آن سازمان هستند.

وی با اشاره به رعایت اصل صداقت و شفافیت به‌عنوان یکی از اصول اولیه کار روابط عمومی افزود: انتظار نابجایی که از روابط عمومی‌های سنتی برای پنهان کردن اطلاعات وجود داشت دیگر وجود ندارد چون بسیاری از بحران‌ها نتیجه همین پنهان‌کاری‌ها بود. امروزه صداقت در روابط عمومی‌ها صرفاً یک اصل اخلاقی نیست بلکه با وجود شبکه‌های اجتماعی و نبود امکان پنهان کردن اطلاعات، منافع و شهرت هر سازمان در گروی رعایت این اصل ساده است. از طرف دیگر امروزه وجود روابط عمومی بدون حضور در فضای مجازی بی‌معنا است.

روندهای جدید در روابط عمومی

موسوی هوش مصنوعی، اهداف کلیدی، قصه‌گویی با داده‌ها، فعالیت روابط عمومی به‌عنوان دپارتمان بین‌واحدی، مدیریت تعامل با ذی‌نفعان، مدیریت خوشنامی سازمان، شبکه‌های اجتماعی، توسعه ارتباطات به‌جای تبلیغات، شفافیت، توانمندی‌های روابط عمومی و اقتصاد توجه را ۱۱ روند جدید در روابط عمومی دانست و گفت: هوش مصنوعی فعالیت‌های روابط عمومی را قابل اندازه‌گیری و برخی روندهای روتین گذشته را حذف کرده است. همچنین مهارت نوشتن، ارتباط با رسانه‌ها و داشتن شناخت از آنها و وابستگی‌ها و منافع آنها و ارتباط دوستانه با خبرنگاران آن حوزه برای مدیران روابط عمومی لازم است اما امروزه تیم‌های ارتباطات باید از متخصص علوم داده بهره ببرند که توانایی تولید محتوا در پلت‌فرم‌های مختلف را داشته باشد.

مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا درباره اقتصاد توجه ادامه داد: باید یاد بگیریم که چطور در انبوهی از اخبار، کانال‌های تلگرامی، صفحات اینستاگرام و توئیتر پیام خود را به مخاطبان برسانیم و هنر روابط عمومی این است که محتوای تولیدی‌اش آنقدر جذاب باشد که مخاطب در این بازار بزرگ اقتصاد توجه، به او توجه کند. همچنین ایجاد ارتباطات شخصی‌سازی‌شده موضوعی جدید و روبه رشد در دپارتمان‌های ارتباطات است و شبکه‌های اجتماعی یکی از ابزارهای ارسال پیام شخصی‌سازی‌شده (نه یک بیانیه آماده) به ذی‌نفعان مختلف هر سازمان است.

داستان‌گویی با داده در روابط عمومی

مهدیه معظمی، مدیر روابط عمومی یکتانت نیز با بیان اینکه داده‌های هر کسب‌وکار بر اساس موضوع گزارش و نحوه انتشار تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: این داده‌ها یکی از ابزارهایی است که روابط عمومی‌ها در اختیار دارند و قصه‌گویی با استفاده از این داده‌ها موجب افزایش اعتماد مخاطب می‌شود.

وی مشخص کردن مخاطب، پیام و داده‌های موردنیاز، تحلیل داده‌ها، مصورسازی، داستان‌پردازی و مشخص کردن بستر انتشار را مراحل داستان‌گویی با داده در روابط عمومی دانست.

معظمی با تشریح هر مرحله بیان کرد: در مرحله انتخاب مخاطب باید از خود بپرسیم مخاطب ما کیست، چقدر کسب‌وکار ما را می‌شناسد و داده‌ها باید چقدر ساده‌سازی شود، بنابراین باید از مخاطب عمومی پرهیز کنیم چون هیچ‌گاه نمی‌توان گزارش و محتوایی تهیه کرد که همه مخاطب آن باشند. برای مشخص کردن پیام نیز باید بدانیم چه داده‌هایی می‌تواند از پیام ما پشتیبانی کند؛ بنابراین باید اشراف خوبی به کسب‌وکار خود داشته و منابع داده را در سازمان خود مشخص کنیم. برای مصورسازی داده‌ها نیز باید ابزار بصری تأثیرگذاری را انتخاب کرده و از درهم‌ریختگی و شلوغی هر صفحه پرهیز کنیم تا مخاطب بتواند با یک نگاه پیام ما را دریافت کند. متن سفید در گزارش‌های بصری حکم مکث در سخنرانی را دارد و لازم نیست تمام بخش‌های خالی را پر کنیم چون موجب افزایش بار فکری برای مخاطب می‌شود.

وی ادامه داد: برای ساده‌سازی محتوا باید از تضاد (برای مثال در رنگ‌ها) در طراحی بصری استفاده کنید اما چارچوب‌های ذهنی را نشکنید. همچنین همواره برای انتشار گزارش خود برنامه‌ریزی کنید. مهم‌تر از همه اینکه باید بدانیم مخاطب قصه دروغ را باور نمی‌کند.

مسئولیت اجتماعی و نقش آن در روابط عمومی

همچنین فاطمه عسگری‌آزاد مدیر روابط عمومی اسنپ، مسئولیت اجتماعی را رفتار مسئولانه یک شرکت دانست که فراتر از الزامات قانونی، منافع شرکت و استاندارهای مشخص‌شده باشد که شامل فعالیت‌های زیست‌محیطی، اقتصادی و اجتماعی است. در واقع مسئولیت اجتماعی نوعی خودتنظیم‌گری برای کاهش اثرات سو فعالیت شرکت‌ها در جامعه و افزایش نقش مثبت آنها است.

وی افزود: دلایل نقش‌آفرینی شرکت‌ها و سازمان‌ها در حوزه مسئولیت اجتماعی شامل افزایش اعتبار برند و مشتریان وفادار، جذب و ماندگاری کارمندان، افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاران و داشتن جهانی بهتر است. روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی رابطه تنگاتنگی دارند، چون روابط عمومی صدای رسای هر کسب‌وکار است و در انتخاب استراتژی و طرح مسئولیت اجتماعی به آن کسب‌وکار کمک می‌کند.

عسگری‌آزاد با بیان اینکه طبق یک پژوهش با حضور بیش از ۲۵ هزار نفر در ۲۳ کشور دنیا دوسوم شرکت‌کنندگان تمایل داشتند از شرکتی خرید کنند که به‌دنبال اهداف والای جامعه باشد، گفت: ارزش شرکت‌هایی که نقش بیشتری در مسئولیت اجتماعی ایفا می‌کنند رشد بیشتری دارد. از طرف دیگر فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در درازمدت جواب می‌دهد؛ بنابراین هر شرکت باید برای آن استراتژی مشخصی داشته باشد.

روابط عمومی در برندسازی سازمان و شرکت‌ها و روابط عمومی شرکت‌های B۲B

هارمیک نواسارتیان، مدیر روابط عمومی آژانس تبلیغاتی بادکوبه نیز در این رویداد گفت: روابط عمومی دانشی بین‌واحدی است که نیاز به مهارت‌های گوناگون از جمله برندینگ، تبلیغات و بازاریابی و فروش دارد.

وی با اشاره به تفاوت نوع فعالیت شرکت‌های B۲B و B۲C افزود: در بازاریابی B۲B مشتری، شرکت یا یک بیزینس دیگر است، به همین دلیل روابط عمومی شرکت‌های B۲B بسیار پیچیده است و ارتباط تنگاتنگ مدیران و تیم‌های روابط عمومی با مدیران تبلیغات و فروش شرکت‌ها یکی از اصول اولیه آن است. در این شرکت‌ها برخی مسئولیت‌های تیم‌های تبلیغات و فروش بر عهده روابط عمومی است.

نواسارتیان ایجاد اعتماد را رکن اصلی روابط عمومی شرکت‌های B۲B دانست و خاطرنشان کرد: گاهی روابط عمومی ابزار برندینگ با هزینه کمتر و اثرگذاری بیشتر نسبت به فعالیت‌های تبلیغاتی محسوب می‌شود.

نقش شبکه‌های اجتماعی در روابط عمومی

همچنین نگار عرب، مدیر روابط عمومی تپسی تأکید کرد: شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی‌ها هم بهشت، هم برزخ و هم دوزخ هستند.

وی تصریح کرد: شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی‌ها بهشت است چون امکان فرصت‌های فراوان برای شناسایی نبض جامعه، موج‌سواری، بستر روایت‌گری، تعامل مستقیم با مشتریان، گرفتن ایده از ذی‌نفعان، تقویت ارتباط با صاحبان رسانه‌ها، موج‌سواری خبری و انعطاف‌پذیری در انتشار محتوا را فراهم می‌کند؛ اما در مقابل به‌دلیل قضاوت مخاطبان، شعله‌ور شدن سریع بحران‌ها، واکنش‌های احساسی، بالا بودن هزینه اشتباه و کم بودن کنترل بر محتواها شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی‌ها دوزخ است.

عرب اضافه کرد: برای پیشگیری از تبعات منفی حضور در شبکه‌های اجتماعی برای روابط عمومی‌ها، بررسی دقیق محتواها پیش از انتشار، توجه به تفاوت شبکه‌های اجتماعی، توجه به خطوط قرمز، مانیتورینگ شبکه‌های اجتماعی، تعامل دوطرفه و فراتر از پاسخگویی و عضویت مدیران ارشد سازمان در شبکه‌های اجتماعی به‌خصوص توئیتر بسیار اهمیت دارد.

کد خبر 592208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.