استفاده از طرح‌های نوآورانه با هزینه قابل‌قبول و داشتن مزیت رقابتی

شهردار کرمان گفت: از ایده‌هایی که با هزینه قابل‌قبول، اقتصادی و در رقابت با بخش خصوصی غیر دانش‌بنیان پیاده شود، استقبال می‌شود.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری کرمان‌، سعید شعرباف اظهار کرد: مراکز فن‌آوری در شهر کرمان مستلزم توسعه و رشد بیشتری است و بخشی از سازِ‌کار نوآوری در شهر کرمان، دچار اشکال است؛ درحالی‌که ظرفیت‌های موجود در مراکز نوآوری شهر کرمان، رتبه برتر این مراکز را در کشور نشان می‌دهد و می‌تواند با اقدامات نوآورانه در سطح دنیا قیاس شود.

وی با اشاره به اینکه قبل از حضور در شهر کرمان، تجربه بازدید از چند مرکز نوآوری در کشور را داشته است، ادامه داد: اقدامات فن‌آوری نخبگان در عرصه‌های مختلف کشور چندان دیده نمی‌شود و نخبگان نیز چنین حسی دارند زیرا که فضای شهر کرمان در خصوص توجه به نوآوری و اقدامات خلاقانه، نیازمند اصلاح است.

شهردار کرمان با بیان اینکه استفاده از اقدامات فناورانه در سیستم شهرداری نباید به فضای نمایشی مدیران تبدیل شود و به سمت انحصارطلبی پیش رود، افزود: در دوره‌های گذشته شهرداری، تجربه خوبی در استفاده از ایده‌های خلاقانه کسب نشده است.

وی ادامه داد: نیازهای شهرداری متصل به مردم است و هرچند کارهای عمیقی در بازه زمانی چهار تا پنج ساله باید انجام شود، اما طبق سیستم انتصابات در شهرداری با تغییر شهردار و مدیران، نگاه به بعضی از موضوعات تغییر می‌کند و این موضوعی اجتناب‌ناپذیر تلقی می‌شود.

شعرباف با بیان اینکه نیروی انسانی و نگاه مدیران شهری و شورای شهر اگر با نوآوری همراه نباشد، کار پیش نمی‌رود، ادامه داد: بنابراین، باید کارهایی پایه‌گذاری شود که به یک مدت‌زمان خاص محدود نباشد.

وی با بیان اینکه برخی از موضوعات شهرداری مستلزم زمان مشخص است، گفت: در حوزه خدمات‌شهری، سرعت کار، حرف اول را می‌زند؛ بنابراین، از نقطه شروع و پردازش ایده تا انتهای کار، تولید محصول و اجرای آن به‌صورت پایلوت، باید زمان محدود و مشخصی طی شود؛ زیرا سرعت کار ارزش مهمی دارد.

شهردار کرمان با اشاره به اینکه اگر تکنولوژی بتواند تولید را افزایش دهد و با کاهش هزینه برای شهرداری سودآوری داشته باشد، این محصول مورد استفاده قرار می‌گیرد. خاطرنشان کرد: محصول نوآورانه علاوه بر مزیت رقابتی، بخش مهم دیگر آن هزینه تمام‌شده است و ایده‌هایی که با یک هزینه قابل قبول، اقتصادی و در رقابت با بخش خصوصی غیردانش‌بنیان پیاده شود، قابل توجه است.

وی تاکید کرد: ادبیات شهرداری، ادبیات پروژه است و برای استفاده از طرح‌های دانش‌بنیان، نیاز است تا تمام ایده‌ها به پروژه‌ای تبدیل شود که مکان، زمان و محدوده مشخصی دارد و قابل سنجش و ارزیابی هستند.

شعرباف، بر استفاده هرچه سریع‌تر از طرح‌های قابل رقابت در حوزه خدمات‌شهری تأکید کرد و افزود: موضوعاتی چون اجرای طرح پیاده‌راه سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی، ایجاد فضای بازی و تفریح، اجرای فضای سبز و آسفالت که در فضای عمومی شهر تأثیر بسزایی دارد، ازجمله موضوعات قابل توجه است که در این زمینه‌ها، از کارهای دانش‌بنیان به‌خوبی استقبال می‌شود.

وی گفت: حوزه پسماند و ترافیک از موضوعات مدنظر شهرداری برای استفاده از طرح‌های خلاقانه و دانش‌بنیان است که کارهای هرچند کوچک، اما خلاقانه، می‌تواند تأثیر بسزایی در شهر داشته باشد.

کد خبر 592203

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.