تعیین‌تکلیف اراضی کنارگذر شرق تا ۲ هفته آینده/ برخی از مالکان مردم عادی نیستند

براساس اعلام مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان، تکلیف اراضی مالکان کنارگذر شرق اصفهان تا دو هفته آینده تعیین می‌شود. همچنین گفته شده بسیاری از این افراد ازجمله مردم عادی نیستند و با وجود اطلاع از اینکه این زمین‌ها قرار است در طرح آزادراه باشد، آن را خریداری کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۳۵۵ طرحی با عنوان شبکه کریدور آزادراهی شمال به جنوب در کشور تعریف شد که بخشی از آن شامل کنارگذر شرق اصفهان بوده و به گفته مدیران اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در سال‌های گذشته هیچ تغییری در مسیر این طرح اعمال نشده است؛ آن‌چنان‌که مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان در سال گذشته اعلام کرد، پروژه آزادراه شرق اصفهان در متراژی با حدود ۳۰ کیلومتر در حال اجراست.

در آن زمان وعده بهره‌برداری از طرح در سال ۱۴۰۱، داده شد، این در حالی است که هنوز بخشی از اراضی واقع در این طرح توسط دولت تملک نشده است؛ زیرا مالکان این زمین‌ها نسبت به تملک آن رضایت نداشته‌اند و با شکایت آنان از دولت دستور توقف پروژه در این منطقه توسط دستگاه قضائی صادر شد.

حدود ۲۳ هزار متر از اراضی بخشی از قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان متعلق به بیش از ۴۰ مالک است که خرید این زمین‌ها را به عنوان سرمایه‌گذاری در برنامه خود قرار داده بودند. این اراضی در مقابل منازل مسکن مهر بهارستان قرار گرفته و از جاده قلعه‌شور عبور می‌کند. براساس پیگیری‌های صورت گرفته، وزارت راه و شهرسازی بیست‌وچهارم دی‌ماه ۱۳۹۹ این زمین‌ها را بدون پرداخت هیچ بهایی با دستور معاون وقت دادستان وقت تخریب کرد.

وزارت راه با دریافت حکم تخریب و تصرف براساس ماده ۹ با دستور قضائی از معاون وقت دادستان زمین‌ها و اراضی ما را تخریب کردند و از آن تاریخ به بعد پول اراضی را به مالکان پرداخت نکردند.

یکی از این مالکان به ایمنا می‌گوید: از سال ۹۸ تا کنون مردم منطقه درگیر این موضوع هستند. گفته می‌شود دولت بدون ایجاد توافقی با مالکان املاک ساخته شده در این زمین‌ها را تخریب کرده است. اداره کل راه و شهرسازی با کمک نیروی انتظامی بهارستان و معاونت دادستانی وقت دستور تخریب ساختمان‌های این منطقه را صادر کرده است و این در حالی است که توافق و رضایت مالکان کسب نشده بوده است. مالکان مخالفتی با اجرای طرح آزادراه شرق ندارند و فقط با قیمت پیشنهادی دولت مشکل دارند. این مالکان ادعا می‌کنند قیمت پیشنهادی دولت یک دهم قیمت واقعی آن است.

وی اضافه می‌کند: ابتدا قیمت هر متر ۲۹۰ هزار تومان برای این زمین‌ها اعلام شد و پس از پیگیری‌های بسیار، این رقم به هر متر ۷۰۰ هزار تومان رسیده است. آخرین رأی دادگاه درخصوص این زمین‌ها به قیمت هر متر دو میلیون تومان بوده است. شاید فروشندگان از قرارگیری این زمین‌ها در طرح آزادراه اطلاع داشته باشند اما مالکان فعلی این‌گونه نیستند. معاملات این زمین‌ها در سال ۹۰ انجام شده و استعلامات نیز در طرح بودن این زمین‌ها را تأیید نکرده است. مالکان فعلی از زمین‌ها سند در اختیار دارند؛ این در حالی است که اگر از پیش مشخص بود زمین‌ها در طرح دولتی است، سندی توسط سازمان ثبت احوال برای آن صادر نمی‌شد.

به گفته این فرد، مقصر اصلی دولت است که وجود این زمین‌ها در طرح را به سازمان‌های استعلام‌کننده خود نیز اعلام نکرده است و این موضوع منجربه متضررشدن تعداد زیادی از مردم شد.

رضایت مالکان اراضی در مسیر آزادراه شرق تأمین می‌شود

علیرضا صلواتی مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار می‌کند: شرکت احداث آزادراه شرق وظیفه تملک اراضی سومین قطعه آزادراه شرق اصفهان را برعهده دارد. این کار با مشارکت دولت انجام شده و می‌توان گفت همه امور آزادراه برعهده شرکت مذکور است.

وی می‌افزاید: برای تملک اراضی قطعه سوم آزادراه شرق اصفهان، ابتدا قرار بوده که با توافق برخی مالکان این کار انجام شود. متأسفانه افراد ناآگاهی بدون استعلام از دستگاه‌های مربوطه در این زمین‌ها، باغ و ویلا احداث کرده‌اند. این در حالی است که هیچ ساخت‌وسازی در دو طرف آزادراه وجود نداشته و باغ و ویلاهای گفته شده دقیقاً در محور آزادراه ساخته شده است. به نظر می‌رسد خرید و فروش این زمین‌ها با دخالت عده‌ای و انتقال اطلاعات نادرست به مردم انجام گرفته است.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان ادامه می‌دهد: در سال‌های آغازین دهه ۵۰، طراحی شبکه کریدوری آزادراه شمال به جنوب کشور انجام شده که کنار گذر شرق اصفهان نیز بخشی از آن است. گفتنی است در ۵۰ سال گذشته تغییری در این طرح اعمال نشده؛ بنابراین از همان زمان مشخص بوده که کدام مسیر محل عبور آزادراه است.

صلواتی می‌گوید: متأسفانه برخی از افراد سودجو سال‌های گذشته در این منطقه از بی‌اطلاعی شهروندان سوءاستفاده کردند و در زمان فروش این زمین‌ها به آنان گفتند که مسیر آزادراه تغییر کرده است. بنابراین مردم تصور می‌کردند این زمین‌ها در موقعیت خوبی قرار گرفته است و علاوه بر خرید، ویلا و باغ نیز در آن احداث کرده‌اند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه امکان ایجاد توافق بین مالکان و دولت به وجود نیامد که منجر به ورود کارشناسان به مرحله اعلام قیمت زمین شد. باید توجه داشت، این کارشناسان توسط وزارت راه و شهرسازی و یا شرکت ساخت تعیین نشده و کارشناس مالکان، کارشناس وزارت راه و کارشناس مرضی طرفین برای قیمت گذاری اراضی تعیین شد.

مجری طرح‌های آزادراهی مرکز و جنوب کشور خاطرنشان می‌کند: اینکه موضوع تعیین ارزیابی زمین‌ها کمی طولانی شد ناشی از تغییر کارشناس از طرف مالکان بوده که اجرای طرح آزادراه شرق اصفهان را نیز به تعویق انداخته است. در نهایت، کارشناس مرضی‌الطرفین توسط دستگاه قضائی تعیین و قرار شد هر رقمی که هیئت کارشناس برای زمین‌ها تعیین کند، مورد توافق طرفین باشد.

صلواتی تصریح می‌کند: برخی از مالکان ادعا می‌کنند که پیمانکار وزارت راه و شهرسازی، کارشناسان آن‌ها را تهدید کرده و این در حالی است که فشار اصلی از سمت خود ایشان به کارشناسان مرضی طرفین وارد و در نهایت منجر به انصراف آن‌ها شد، چرا دولت بنایی بر فشار به کارشناسان ندارد.

وی اضافه کرد: مراحل انجام پروژه آزادراه شرق اصفهان در حال اجراست و اکنون فقط ۱.۵ کیلومتر از آن به دلیل شکایت مالکان متوقف شده است. توافقات نهایی با مالکان پیش از اعلام قیمت نهایی زمین‌ها توسط کارشناسان دادگستری انجام شده و دولت موظف است قیمت تعیین شده را بابت تملک زمین‌ها به مالکان آن بپردازد.

مجری طرح‌های زیربنایی استان اصفهان اظهار می‌کند: تا یکی دو هفته آینده، هیئت کارشناسان تعیین شده توسط مالکان، قوه قضائیه و مرضی‌الطرفین، قیمت زمین‌ها را اعلام می‌کنند. امیدوارم که رضایت مالکان تأمین شده و جای اعتراض باقی نماند. بیش از یک‌سال است بررسی‌ها و جلسات مختلفی با حضور مالکان برگزار شده است تا قیمت این زمین‌ها تعیین شود. مراحل اداری تملک زمین‌ها پس از نتیجه ارزیابی‌ها توسط شرکت احداث آزادراه مذکور انجام خواهد شد.

باید اقدامات حقوقی برای شناسایی زمین‌خواران صورت بگیرد

مهران زینلیان معاون امور عمرانی استاندار اصفهان نیز درخصوص آخرین وضعیت زمین‌های کنارگذر شرق اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: برخی از افرادی که در این منطقه زمین خریده‌اند و اکنون نسبت به قیمت تعیین شده اعتراض دارند، مردم عادی نبوده و شواهد نشان می‌دهد که زمین خوار هستند. طرح این منطقه از سال ۱۳۵۵ تصویب شده است.

وی اضافه می‌کند: از سال ۱۳۵۵ به بعد طرح این منطقه مشخص بوده است و افرادی که مدعی هستند از وجود طرح خبر نداشته و زمین‌ها را خریداری کرده‌اند و اکنون از بی‌خبری نسبت به این طرح صحبت می‌کنند جای تعجب است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان می‌گوید: باید اقدامات حقوقی برای شناسایی افرادی که در این منطقه اقدام به زمین‌خواری کرده‌اند انجام شود. همه طرح‌های بالادستی مسیر آزادراه مشخص است و عده‌ای به دلیل ساده لوحی و عده‌ای زمین خوار زمین‌های این منطقه را خریداری کرده‌اند.

زینلیان اضافه می‌کند: وجود طرح در این زمین‌ها مشخص بوده است و در زمان خرید حتماً باید استعلام انجام می‌شد تا کسی متضرر نشود.

وی با بیان اینکه قیمت‌های اعلامی این زمین‌ها براساس نظر کارشناسی کارشناسان رسمی دادگستری تعیین شده است، تصریح می‌کند: تصرف عمده این زمین‌ها برای آزادراه انجام شده و اکنون اعتراض افراد فقط برای پرداخت هزینه خرید این زمین‌ها است.

معاون عمرانی استاندار اصفهان خاطرنشان می‌کند: بسیاری از این افراد ازجمله مردم عادی نیستند و با وجود اطلاع از اینکه این زمین‌ها قرار است در طرح آزادراه باشد آن را خریداری کرده‌اند.

کد خبر 592176

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.