تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین ابرنواختر را رصد کرد

جیمز وب موفق به رصد اولین ابر نواختر خود شده است. این کشف، نوید آغاز شدن یک حوزه کاملاً جدید از احتمالات در تحقیقات را می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب با شناسایی غیرمنتظره اولین ابرنواختر خود که انفجار یک ستاره در حال مرگ است، دانشمندان را شگفت زده کرد.

تنها چندین روز پس از آغاز عملیات علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب، دوربین دوربین فروسرخ نزدیک (NIRCam) تلسکوپ فضایی جیمز وب، یک جسم درخشان غیرمنتظره را در کهکشانی به نام "SDSS.J141930.11+5251593" در فاصله حدودی سه تا چهار میلیارد سال نوری از زمین رصد کرد. این جسم درخشان در طول یک دوره پنج روزه کم نور شد و این نشان دهنده آن است که این جرم آسمانی می‌تواند یک ابرنواختر باشد که با خوش‌ اقبالی مدت کوتاهی پس از انفجار توسط تلسکوپ رصد شده است. اخترشناسان این مشاهدات جدید را با داده‌های آرشیو شده از تلسکوپ فضایی هابل مقایسه کردند تا تایید کنند که این نور جدید است.

این کشف از آن جهت شگفت‌آور است که تلسکوپ فضایی جیمزوب برای جستجوی ابرنواخترها ساخته نشده است. رصد ابرنواخترها وظیفه‌ای است که معمولاً توسط تلسکوپ‌های پیمایشی در مقیاس بزرگ انجام می‌شود. این تلسکوپ‌ها بخش‌های وسیعی از آسمان را در فواصل زمانی کوتاه اسکن می‌کنند. از سوی دیگر، جیمزوب با جزئیات بسیار زیاد به مناطق بسیار کوچکی از جهان نگاه می‌کند؛ تصویری که جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا، اواسط ماه ژوئیه (تیر-مرداد) منتشر کرد، منطقه‌ای به بزرگی یک دانه شن در دل کیهان را شامل می‌شد.

جیمزوب چیست؟

جیمزوب یک تلسکوپ فضایی است که عمدتاً برای مطالعه اخترشناسی فروسرخ طراحی شده است؛ این تلسکوپ قدرتمندترین تلسکوپی است که تاکنون به فضا پرتاب شده و وضوح و حساسیت مادون قرمز آن نسبت به سایر تلسکوپ‌های مشابه بسیار بهتر است. ویژگی و تکنولوژی که تلسکوپ فضایی جیمزوب دارد، این امکان را به تلسکوپ می‌دهد تا اجرامی که فاصله بسیار دوری دارد را نیز مشاهده و مورد بررسی قرار دهد.

تصاویر تلسکوپ جیمز وب

تلسکوپ فضایی جیمزوب در شنبه _چهارم دی‌ماه ۱۴۰۰_ از پایگاه فضایی گویان فرانسه پرتاب شد و طی ۳۰ روز توانست مسیر خود را با موفقیت طی کند و در روز دوشنبه _چهارم بهمن‌ماه ۱۴۰۰_ به مقصد خود، یعنی نقطه دو لاگرانژ برسد. در هنگام پرتاب جیمزوب به فضا، اتفاق بسیار مثبتی رخ‌داد که منجربه افزایش طول کارکرد تلسکوپ شد؛ درواقع پرتاب تلسکوپ فضایی جیمزوب توسط موشک آریان پنج بسیار دقیق انجام شد و تلسکوپ نیز به بهترین شکل ممکن از جو زمین خارج شد.

اولین تصاویر ارسالی از جیمزوب

ناسا روز جمعه _هفدهم تیرماه ۱۴۰۱_ فهرستی از اهداف تلسکوپ فضایی جیمزوب معرفی کرد. در این فهرست لیستی از اجرام مشاهده می‌شد که تلسکوپ فضایی جیمزوب از آن‌ها عکس‌برداری کرده و تصاویر توسط ناسا بررسی شده است. طبق اطلاعیه‌های سازمان فضایی آمریکا، نخستین تصاویر دقیق و باکیفیت تلسکوپ فضایی جیمزوب امروز _سه‌شنبه بیست‌ویکم تیرماه_ به اشتراک گذاشته شد.