۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲
مرهمی بر زخم‌ محلات اصفهان

بازآفرینی شهری زنده کردن شهر با بازسازی دوباره و نوسازی آن است، این رویکرد جهت احیای بافت‌های فرسوده شهری با استفاده از پتانسیل‌های موجود آن است که موجب افزایش ارتقای کیفیت زندگی شهروندان در محلات تاریخی و بافت‌های قدیمی شهر می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بازآفرینی شهری برای رفع مشکلات شهرهای بزرگ است، وجود بافت‌های فرسوده در محله‌های شهری باعث نبود رونق اقتصادی و حیات در شهرها می‌شود، بنابراین احیای بافت‌های فرسوده شهر و بازآفرینی محله‌های شهری از ضرورت‌های برنامه‌ریزی‌های مدیریت شهری است.

ارمغان بازآفرینی شهری پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نشاط و پویایی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان است، با توانمندسازی و بازآفرینی شهری چالش‌ها و مشکلات شهری نیز کاهش می‌یابد.

ضرورت بازآفرینی بافت فرسوده شهر

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ضرورت بازآفرینی بافت فرسوده شهر، اظهار می‌کند: در دل بعضی از مناطق برخوردار اصفهان محلاتی وجود دارد که وضعیت آن‌ها از روستاها نیز پایین‌تر است، بیشتر به دنبال درست کردن پوسته و ظاهر شهر هستیم، این در حالی است که در بعضی از مناطق اصفهان که توریست‌پذیر هستند، اگر پس از تماشای آثار تاریخی پا را چند قدم فراتر بگذاریم، صحنه‌هایی خواهیم دید که شرم‌آور است.

وی با بیان اینکه بازآفرینی بافت فرسوده یکی از اولویت‌های جدی این دوره از مدیریت شهری به شمار می‌رود که در این راستا کارگروه ویژه‌ای در کمیسیون عمران و شهرسازی شورای اسلامی شهر تشکیل شده است، ادامه می‌دهد: خلاصه فعالیت ۱۵ سال گذشته بازآفرینی یک محله اصفهان به نام همت‌آباد است، بنابراین اگر با این دست فرمان حرکت کنیم، می‌بینیم دوره تمام شده و در بازآفرینی موفق نبوده‌ایم، مدیران مناطق در این دوره هر کدام باید در منطقه خود یک پروژه همت‌آباد داشته باشند، در این رابطه باید پایان سال نیز اقدامات بررسی و از موفق‌ترین مدیر منطقه که عملکرد بهتری در این راستا داشته است، تقدیر شود.

رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: برگزاری نشست‌های تخصصی «محرومیت‌زدایی محلات با رویکرد «بازآفرینی شهری»، می‌تواند رهاوردی برای مدیران مناطق باشد، قطعاً دغدغه مستمندان را داریم، بهترین مصداق آن تحقق بازآفرینی شهری است. اما آنچه گفته شد ناسپاسی از زحماتی که انجام شده نیست، اتفاقاتی از گذشته در بافت تاریخی و برای زیبایی شهر و خیابان‌ها رقم خورده که در ایران بی‌نظیر است، بنابراین منکر زحمات و تلاش گذشتگان نیستیم.

اصفهان نیازمند بازآفرینی است

مجید نادرالاصلی، رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به محرومیت‌زدایی محلات با رویکرد بازآفرینی شهری، اظهار می‌کند: نیاز است که گام مهمی در تعامل، ارتباط فکری و فهمی در مسیر رسیدگی به مشکلات شهر اصفهان برداریم. رویکرد کمیسیون ویژه آب و مناطق محروم شورای اسلامی شهر پیگیری مسائل و مشکلاتی است که در اصفهان وجود دارد و نیازمند آن است که به صورت ویژه، دقیق و کاربردی به آن توجه شود.

وی می‌افزاید: اصفهان جایگاه ویژه و بزرگی دارد که خود بهترین حلال برای رفع مسائل و مشکلاتش است، شهر خود را فارغ از آن نمی‌داند که از اندیشه‌های مؤثر و اقداماتی که انجام شده است، بهره نبرد.

رئیس کمیسیون ویژه آب و مناطق کم‌برخوردار شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: به طور کلی اصفهان نیازمند بازآفرینی است، متوقع هستیم در همین فرصت محدود نسخه‌ای برای بازآفرینی شهری طراحی کنیم و به سوی عملیاتی شدن آن حرکت کنیم. امیدوارم در این راستا بتوانیم حرکت خوبی در استان و شهر رقم بزنیم و به یک مسیر واحد دست یابیم.

وی با تاکید بر اینکه مسائل باید به صورت کاربردی و عملیاتی مطرح شود، می‌گوید: شهرداران مناطق نیز باید به شکل گسترده در بحث حضور داشته باشند و طرح موضوع و نظرات خود را ارائه کنند تا به یک رویکرد واحد برسیم.

نادرالاصلی خاطرنشان می‌کند: از مناطقی که دچار فرونشست شده است، با جمعی از مدیران شهری، استانی و اعضای شورای اسلامی شهر بازدیدی از آن داشتیم تا به عبارتی این موضوع را نشان دهیم که فرونشست در شهر اصفهان رخ داده است.

تحقق سند بازآفرینی برای محلات اصفهان در سال جاری

وحید مهدویان، معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اقدامات اجرایی حداقل دو محله در مناطق اصفهان، اظهار می‌کند: بر اساس اطلاعات ارائه شده، محلات هدف توسط مناطق انتخاب شده در سال جاری اقدامات اجرایی حداقل دو محله در هر منطقه انجام شود، البته در سند بازآفرینی برنامه‌ریزی‌های لازم ارائه شده و بر اساس ویژگی‌ها و مشکلات هر محله، پروژه‌ها و برنامه‌های متفاوت و مختلفی را برای اجرا در نظر داریم.

وی ادامه می‌دهد: گاهی بعضی از مشکلات در بسیاری از محلات یکسان است که برای رفع آنها نیز طرح‌هایی را خواهیم داشت، هدف قرار دادن دو محله در هر منطقه به معنای رها کردن و توجه و رسیدگی نکردن به سایر محلات شهر اصفهان نیست، اما سند بازآفرینی به طور عمده برای محلات هدف اجرایی و هر سال پروژه‌های محله محوری اجرا شود تا در دوره‌های زمانی مشخص بتوانیم محلات کم‌برخوردار را به حداقل شرایط کیفی زندگی برسانیم.

معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان تصریح می‌کند: برای انجام برنامه‌های محله محور در سال جاری باید اطلاعات مورد نیاز برای اجرای طرح‌ها در محلات اولویت‌بندی و بر اساس نیازهای موجود در هر محله توسط مدیریت مناطق آماده شود. بر اساس بررسی‌ها و طبقه‌بندی‌هایی انجام شده در تمام مناطق، محله‌های برخوردار و کم برخوردار وجود دارد، لذا سیاست مدیریت شهری این است که برای سال جاری در هر منطقه حداقل دو محله بر اساس دسته‌بندی تحلیلی که انجام شده، انتخاب شود بنابراین در ۵۸ محله طرح ارتقای کیفی محلات و سند بازآفرینی محلات وجود دارد.

وی خاطرنشان می‌کند: اجرای پروژه‌های مختلف در محلات شهر اصفهان اجرا می‌شود، در محلات دیگر نیز پروژه‌هایی انجام خواهد شد، البته پروژه‌ها هم دسته‌بندی می‌شود تا بتوان به مسائلی از جمله ایمنی کودکان، دسترسی‌ها، طراحی پاتوق‌های شهری و بازیکده‌ها پرداخت و در نهایت با توجه مخاطبان در هر محله تلاش می‌کنیم که محلات شهر اصفهان برای تمام شهروندان در دسترس و دارای کیفیت زندگی باشد.

مهدویان با بیان اینکه سند بازآفرینی برای دو محله حصه و قائمیه آماده و به رفع مشکلات آن توجه ویژه شده است، اضافه می‌کند: در این راستا دسته‌بندی نیز بر اساس مسائل کالبدی و غیر کالبدی ارائه و به مواردی از جمله نماسازی، دسترسی‌ها و رویدادهای فرهنگی توجه شده است، این دو محله به عنوان محله‌های هدفی است که امسال بر اساس سند بازآفرینی اقدامات لازم را در آنها آغاز کردیم.

وی با تاکید بر اینکه با هماهنگی مدیران منطقه در محله حصه، رفع گلوگاه‌ها، دسترسی مناسب و تعریف ورودی محله با مساعدت کمیسیون ماده پنج و توسط معاونت استانداری انجام و طرح آن مصوب شد، اضافه می‌کند: سال‌ها بود که طرح جاده‌ای برای دسترسی مناسب و تعریف ورودی محله در کمیسیون ماده ۵ مطرح می‌شد و در نهایت با مدیریتی که در استانداری اتفاق افتاد که این طرح نیز مصوب شد و در مرحله ابلاغ نهایی قرار دارد، همچنین پیگیری طرح‌های مصوب و نیمه‌مصوب در محله‌های حصه و قائمیه انجام می‌شود، کلنگ‌زنی برای احداث پارک در منطقه چهار، پیگیری طرح میدان افق سبز در قائمیه برای رفع مشکلات ترافیکی محله و احداث پارک آفرینش از جمله اقداماتی است که در سال گذشته با یک اصلاح بودجه آنها را آغاز کردیم تا امسال طرح‌ها را اجرایی کنیم.

کد خبر 592020

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.