ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

چلسی همواره به‌عنوان یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپایی شناخته می‌شود که ستاره‌های بزرگی را در آکادمی فوتبال خود پرورش داده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، چلسی یکی از موفق‌ترین باشگاه‌های انگلیسی در قرن بیست‌ویکم، به خرید بازیکنان گران‌قیمت و با استعداد معروف است. موفقیت داخلی و اروپایی آن‌ها نه تنها برای تیم اصلی بلکه برای آکادمی آن‌ها براساس استراتژی جذب پسران بااستعداد، بنا شده است. آبی‌ها به لطف یک بخش استعدادیابی که استعدادهای فوق‌العاده را در سنین بسیار پایین شناسایی می‌کند، مجموعه‌ای از استعدادهای برتر را به وجود آورده‌اند.

آکادمی جوانان چلسی در کوبهام بازیکنان بااستعداد زیادی را در گذشته نه چندان دور پرورش داده است مانند ریس جیمز، کالوم هادسون اودوی و میسون مانت، بازیکنان تیم اصلی فعلی که می‌درخشند. این باشگاه قبل از ساخته شدن کوبهام، افسانه‌هایی مانند رون هریس، پیتر بونتی، جیمی گریوس و جان تری را پرورش داد. در ادامه از بهترین بازیکنان بیرون آمده از یکی از کارخانه‌های استعدادیابی بزرگ دنیا، مطلبی خواهید خواند.

ران هریس

ران هریس یکی از بهترین بازیکنان تاریخ چلسی است. در یک دوره طولانی با آبی‌ها، او حدود ۷۹۵ بازی را به ثبت رساند که یک رکورد باشگاهی است.

مردی که به دلیل سبک دفاع سخت خود به عنوان "صخره" شناخته می‌شود؛ او در آکادمی چلسی رشد پیدا کرده بود، حتی در سال ۱۹۶۱ همراه با جوانان چلسی قهرمان جام حذفی شد.

هریس که زمانی به تیم بزرگسالان راه پیدا کرد، در دهه ۶۰ و ۷۰ به چهره‌ای مهم در باشگاه تبدیل شد. او چلسی را به قهرمانی جام حذفی ۱۹۷۰ و جام برندگان جام اروپا ۱۹۷۱ رساند که قهرمانی دوم، اولین قهرمانی مهم چلسی در اروپا بود.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

پیتر بونتی

پیتر بونتی یکی دیگر از اسطوره‌های چلسی است که قبل از انجام بیش از ۷۰۰ بازی برای این باشگاه، در تیم جوانان قرار گرفت. بونتی یک دروازه‌بان ماهر بود که به خاطر رفلکس‌های خیره کننده و سبک منحصربه‌فردش به "گربه" معروف بود. او بازیکن وفادار چلسی در چند سال سخت بود و به این باشگاه کمک کرد تا جام حذفی ۱۹۷۰ و جام برندگان جام اروپا ۱۹۷۱ را به دست آورد.

بونتی تنها هفت بازی برای کشورش انجام داد، اما این تنها به خاطر گوردون بنکس بزرگ بود که او برای سال‌ها از تیم اول انگلیس دور ماند.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

جیمی گریوس

جیمی گریوس نیازی به معرفی ندارد. او ممکن است به خاطر موفقیت‌هایش در تاتنهام هاتسپر و انگلیس شناخته شود، اما گریوس محصول تیم جوانان چلسی بود.

یکی از پرکارترین گلزنان زمان خود، در سال ۱۹۵۵ شناسایی شد و به تیم جوانان چلسی راه یافت. او در سال ۱۹۵۷ حرفه‌ای شد و هرگز به عقب نگاه نکرد. گریوس تنها چهار سال در چلسی حضور داشت اما بیش از ۱۳۰ گل به ثمر رساند.

او پیش از بازگشت به تاتنهام هاتسپر، به میلان پیوست، جایی که با ۲۶۶ گل به عنوان بهترین گلزن تاریخ آن‌ها، جایگاهی جاودانه به دست آورد. گریوس ۴۴ گل برای انگلیس به ثمر رساند و به این کشور کمک کرد تا در جام جهانی ۱۹۶۶ قهرمان شود.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

بابی تامبلینگ

بابی تامبلینگ بهترین گلزن تاریخ چلسی (۲۰۲ گل در تمام رقابت‌ها) بود تا اینکه فرانک لمپارد بزرگ این رکورد را شکست. با این حال، تامبلینگ همچنان بهترین گلزن چلسی در لیگ با (۱۶۴ گل) است.

این مهاجم در ۱۵ سالگی به چلسی پیوست و دو سال بعد، در سال ۱۹۵۹ اولین بازی خود را برای تیم اصلی انجام داد، اما به زودی، پس از ترک چلسی توسط گریوس، او به عنوان مهاجم اصلی باشگاه شناخته شد.

او حدود ۱۱ سال در چلسی ماند و سپس به کریستال پالاس رفت. جالب است بدانید یک سوئیت در استمفورد بریج اکنون به نام تامبلینگ نام‌گذاری شده است.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

تری ونبلز

تری ونبلز، بیشتر به خاطر مهارت‌های مدیریتی خود شناخته می‌شود تا دوران بازیگری. اما او یکی از مشهورترین نام‌هایی است که در چلسی بوده است.

ونبلز، هافبکی که اغلب در جوانی‌اش دانکن ادواردز جدید نامیده می‌شود، در سال ۱۹۵۸ به عنوان یک شاگرد ۱۵ ساله به آبی‌ها پیوست. او نخستین بازی خود را در تیم اصلی در سال ۱۹۶۰ انجام داد، شش سال را در چلسی گذراند و یک سقوط را تجربه کرد. او بعداً برای تیم‌هایی مانند تاتنهام و کوئینز پارک رنجرز (QPR) بازی کرد.

به عنوان یک مدیر، ونبلز حرفه‌ای عالی داشت. او به مدیریت تیم‌هایی مانند کوئینزپارک، تاتنهام، بارسلونا، کریستال پالاس و لیدز یونایتد ادامه داد. ونابلز بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ نیز هدایت انگلیس را بر عهده داشت. جالب این‌جاست که او به بارسلونا در قهرمانی لالیگا در سال ۱۹۸۵ (یکی از معدود انگلیسی‌هایی که به این موفقیت دست یافته است) کمک کرد و به آن‌ها کمک کرد تا به فینال جام ملت‌های اروپا در سال ۱۹۸۶ برسند.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

پیتر آسگود

پیتر آسگود مهاجم قدبلند و ماهر در سال ۱۹۶۴ توسط چلسی به عنوان یک فرد جوان انتخاب شد و از دوران حرفه‌ای خود در غرب لندن لذت برد و ۱۵۰ گل برای این باشگاه در تمام رقابت‌ها به ثمر رساند.

اسگود مهاجمی بود که در لحظات بزرگ عالی بازی می‌کرد. او در فصل ۷۰-۱۹۶۹ در هر دور جام حذفی گلزنی کرد و به چلسی کمک کرد تا عنوان قهرمانی را کسب کند و در بازی تکراری فینال مقابل لیدز نیز گلزنی کرد.

او همچنین در فینال جام برندگان جام اروپا در سال ۱۹۷۱ برابر رئال مادرید گلزنی کرد و گل تساوی چلسی را در فینال اول و در بازی تکراری دیگر به ثمر رساند. پس از مرگ او در سال ۲۰۰۶، جسد اوسگود، در استمفورد بریج دفن شد. از ستاره سابق همچنین با مجسمه‌ای در خارج از استمفورد بریج تجلیل شد.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

ری ویلکینز

ری ویلکینز که در استمفورد بریج رشد کرد، تبدیل به یک ستاره شد و اولین بازی خود را در سال ۱۹۷۳ در سن ۱۷ سالگی انجام داد. او به سرعت در طول شش سال حضور در چلسی به عنوان یک هافبک درجه یک نام خود را بر سرزبان‌ها انداخت. چلسی حتی در سال ۱۹۷۵ پس از سقوط باشگاه، کاپیتانی را به او واگذار کرد و به تیم کمک کرد تا در سال ۱۹۷۷ صعود کند.

ویلکینز سرانجام در سال ۱۹۷۹ پس از سقوط دوباره چلسی به منچستریونایتد رفت. این هافبک در ادامه برای تیم‌هایی مانند میلان، کیو پی آر، پی‌اس‌جی و رنجرز بازی کرد.

او در ۱۰ بازی از ۸۴ بازی خود برای کشورش، کاپیتان انگلیس بود. ویلکینز در سال ۲۰۱۸ در سن ۶۱ سالگی درگذشت.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

گریم لی سوکس

متولد نیوجرسی، در سال ۱۹۸۷، در ۱۹ سالگی به چلسی نقل مکان کرد. لی سوکس پس از تأثیرگذاری در تیم جوانان، اولین بازی خود در تیم اول را در سال ۱۹۸۹ انجام داد.

اگرچه نخستین حضور این وینگر چپ که بعداً تبدیل به مدافع چپ شد، در چلسی در سال ۱۹۹۳ در میان بحث و جدل به پایان رسید، او پس از مدتی که برای بلکبرن روورز بازی کرد، به عنوان گران‌قیمت‌ترین مدافع فوتبال انگلیس دوباره به این تیم بازگشت. او در مجموع بیش از ۴۰۰ بازی برای چلسی انجام داد. لی سوکس همچنین ۳۶ بار برای انگلیس بازی کرد.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

جان تری

آیا او بهترین بازیکن تاریخ چلسی است؟ مطمئناً بحثی در غیر این صورت دشوار است. این مدافع میانی بدون کوچک‌ترین بحثی موفق‌ترین کاپیتان چلسی بود که آنها را به پنج قهرمانی لیگ برتر، یک لیگ قهرمانان اروپا، چهار جام حذفی و یک لیگ اروپا رساند. تری که در ابتدا بخشی از تیم جوانان وستهام بود، در سن ۱۴ سالگی به آکادمی چلسی رفت.

در طول چند سال بعد، او پس از یک دوره قرضی در ناتینگهام فارست در سال ۲۰۰۰، خود را در تیم اصلی تثبیت کرد و هرگز به عقب نگاه نکرد. تری ۷۱۷ بازی برای چلسی انجام داد و در دوران اوج خود یکی از بهترین مدافعان جهان به حساب می‌آمد. او همچنین ۷۸ بازی ملی برای انگلیس انجام داد.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

آندریاس کریستنسن

چلسی به دنبال شناسایی استعدادهای جوان در سراسر اروپا است، همان‌طورکه با به خدمت گرفتن آندریاس کریستنسن، مدافع میانی دانمارکی از بروندبی در سن ۱۵ سالگی، این موضوع مشخص شد.

پس از اولین بازی خود در ۱۷ سالگی، کریستنسن به صورت قرضی به بوروسیا مونشن گلادباخ فرستاده شد، جایی که قیمت او افزایش یافت. او پس از بازگشت به چلسی به بازیکن ثابت تیم اصلی تبدیل شد. او قبل از انتقال به بارسلونا در تابستان ۲۰۲۲، بیش از ۱۶۰ بازی برای چلسی انجام داد. او در دقیقه ۳۹ فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ مقابل منچسترسیتی جایگزین تیاگو سیلوا شد و به آبی‌ها کمک کرد دروازه خود را بسته نگه دارند و بازی را یک بر صفر ببرند.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

میسون مانت

میسون مانت یکی از ستاره‌های اخیر آکادمی چلسی است. این هافبک پرانرژی از طرفداران پرشور فرانک لمپارد بود و در شش سالگی در سال ۲۰۰۵ به چلسی پیوست؛ همچنین بهترین بازیکن آکادمی سال ۲۰۱۷ چلسی شناخته شد.

چند دوره قرضی در تیم‌های ویتسه و دربی کانتی (در زمان فرانک لمپارد) به او کمک کرد تا پیشرفت کند. محرومیت از نقل و انتقالات برای چلسی به این معنی بود که آن‌ها در نهایت به مانت فرصتی برای درخشش در شروع فصل ۲۰-۲۰۱۹ دادند و او آن را به خوبی پرورش دادند.

او که هنوز ۲۳ سال سن دارد، این روزها یکی از اجزای جدایی‌ناپذیر تیم چلسی است. پاس گل معروف او به کای هاورتز در فینال لیگ قهرمانان ۲۰۲۱ که چلسی با نتیجه یک بر صفر پیروز شد، او را بیش از پیش برای هواداران محبوب کرد.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

دکلان رایس

او متولد لندن و یکی از محبوب‌ترین هافبک‌های حال حاضر انگلیس است. ستاره وستهام و همچنین انتخاب اول انگلیس تحت هدایت گرت ساوتگیت است و نقش کلیدی در راهیابی سه شیرها به فینال یورو ۲۰۲۰ داشت. با این حال، رایس محصول جوانان چلسی است. او در هفت سالگی در سال ۲۰۰۶ به این تیم پیوسته بود. با این حال، پس از حدود هشت سال، آبی‌ها او را رها کردند.

رایس در نهایت به آکادمی وستهام پیوست. او از آن زمان به یکی از بهترین هافبک‌های دفاعی لیگ برتر تبدیل شده است. جالب این‌جاست که از چلسی به عنوان یکی از باشگاه‌های علاقه‌مند به جذب او در آینده یاد می‌شود. شاید آن‌ها ستاره‌ای را که قبلاً رفته، برگردانند.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

ریس جیمز

جیمز، یکی دیگر از ستاره‌های موفق چلسی در آکادمی است. این مدافع راست ماهر، تمام دوران جوانی خود را در چلسی بوده است، به جز مدت کوتاهی که به فولام رفته بود.

جیمز، کاپیتان چلسی در جام حذفی جوانان در سال ۲۰۱۷ بود و به عنوان یک ستاره بالقوه در نظر گرفته شد. پس از انتقال قرضی به ویگان، جیمز به لطف ارسال‌های دقیق و تمایل به گلزنی از راه دور، جایگاه خود را در تیم اصلی تثبیت کرد. درواقع جیمز در سال ۲۰۱۹ با گلزنی مقابل آژاکس در بازی هیجانی که با نتیجه ۴-۴ به پایان رسید، به جوان‌ترین گلزن چلسی در لیگ قهرمانان تبدیل شد.

عملکرد درخشان جیمز باعث شده است که او در سال‌های اخیر توجه باشگاه‌هایی مانند رئال مادرید را به خود جلب کند، اما چلسی مصمم است یکی از محبوب‌ترین ستاره‌های خود را حفظ کند.

ستاره‌هایی که در آکادمی چلسی پرورش یافته‌اند را بشناسید!

کالوم هادسون-اودوی

بسیاری، کالوم هادسون اودوی را با استعدادترین بازیکنی می‌دانند که از آکادمی چلسی بیرون آمده است. این وینگر در سال ۲۰۰۷ به چلسی پیوست و در سن بسیار پایین برای ستاره شدن قدم برداشت. هادسون اودوی بخشی تیمی بود که دو قهرمانی جام حذفی جوانان را کسب کرد و یکی از اعضای کلیدی تیم انگلیس بود که در جام جهانی زیر ۱۷ سال در سال ۲۰۱۷ قهرمان شد.

پس از ورود به ترکیب اصلی در فصل ۱۸-۲۰۱۷، انتظارات زیادی از هادسون اودوی می‌رفت. بایرن‌مونیخ پیشنهادهای متعددی را برای هادسون اودوی ارائه داد، اما چلسی با آن مخالفت کرد. او پیش از این سه بازی ملی در انگلیس برگزار کرده و بیش از ۱۰۰ بازی برای چلسی انجام داده است.

اگرچه تعداد دقایق بازی او در فصل ۲۰۲۱-۲۲ کاهش یافت، اما او هنوز تنها ۲۱ سال دارد و هواداران چلسی امیدوارند که او به زودی به پتانسیل بزرگ خود پی ببرد.

کد خبر 592010

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.