اردستان، هرند و کوهپایه در گل‌ولای

در پی هشدارهای سازمان هواشناسی و با ورود سامانه بارشی تابستانه به استان اصفهان، بارندگی‌ها از روز پنجشنبه در جنوب استان آغاز شد که خسارت‌هایی به دنبال داشت. اردستان، هرند و کوهپایه سه شهرستانی بود که بیشترین خسارت را در سطح استان دید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با ورود سامانه بارشی تابستانه به استان اصفهان، بارندگی‌ها از روز پنجشنبه در جنوب استان آغاز شد که خسارت‌هایی به دنبال داشته است. سه شهرستان اردستان، هرند و کوهپایه نخستین مناطقی از استان بود که در معرض این سامانه بارشی قرار گرفتند. ایمنا برای پیگیری آخرین وضعیت این سه شهرستان با بعضی مسئولان استان به گفت‌وگو نشست.

قنات دو طبقه تاریخی شهر اردستان در معرض تهدید سیل

مصطفی ایراندوست، شهردار اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: روز پنجشنبه با ورود سامانه بارشی به شهرستان اردستان، شهر اردستان تحت تأثیر سیل قرار نگرفت، اما به روستاهای جنوب شهرستان خسارت‌های فراوانی زده شد.

وی می‌افزاید: ۱۵ نیروی خدمات شهری شهرداری اردستان به همراه دستگاه‌ها و ماشین آلات تا پایان موج بارش‌ها در آمادگی کامل به سر می‌برند.

شهردار اردستان خاطرنشان می‌کند: پس از هشدار سازمان هواشناسی و مدیریت بحران استانداری، لایروبی و پاکسازی انهار و کانال آب‌های سطحی شهر انجام شد.

ایراندوست تصریح می‌کند: تفرجگاه و پارک‌های شهر اردستان تعطیل است، شهروندان در بستر رودخانه‌ها و مسیر رودها چادر نزنند، قنات دو طبقه شهر اردستان در معرض خطر سیل قرار دارد لازم است تا پایان سامانه بارشی مسافران و شهروندان از این مکان تاریخی دیدن نکنند.

اردستان، هرند و کوهپایه در گل‌ولای

سدهای خاکی شهرستان هَرند نیاز به ساماندهی دارد

علیرضا رضوانی، شهردار هرند در خصوص وضعیت شهرستان اظهار می‌کند: با هشدار سازمان هواشناسی، از روز چهارشنبه پنجم مردادماه ۵۰ نیروی خدمات شهری شهرداری هرند به همراه تجهیزات لازم در آمادگی باش هستند.

وی ادامه می‌دهد: روز پنجشنبه ششم مردادماه با نفوذ سامانه بارشی به شهرستان برخی روستاها تحت تأثیر خطر سیل قرار گرفتند.

شهردار هرند می‌گوید: با توجه به ارتفاعات گردنه ملأ احمد و طغیان سیل از سمت کوه‌های کوهپایه سدهای خاکی نیاز به ساماندهی دارد.

رضوانی با بیان اینکه شهر هرند با ۴۰۰ هکتار مساحت ۹ هزار نفر جمعیت دارد، تصریح می‌کند: هر ساله در فصل پاییز عملیات لایروبی انهار و جوی‌های سطح شهر اجرا می‌شود، اما به منظور جلوگیری از خطر سیل و رفع آب گرفتگی مسیر رودها مجدد لایروبی و پاکسازی شدند.

طرح جامع شهرستان کوهپایه تهیه شود

غلامحسین رضایی، شهردار کوهپایه می‌گوید: یکی از الویت‌های مدیریت شهری در دوره ششم، دفع آب‌های سطحی در سطح شهر بود، در یک بازدید میدانی مسیرهای سیل مانند پل‌ها و رودخانه‌ها از نخاله تخلیه و ساماندهی شدند.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی، و با بسیج نیروهای خدمات شهری خوشبختانه در شهر شاهد خطر وقوع سیل نبودیم.

شهردار کوهپایه خاطرنشان می‌کند: برخی روستاهای شهرستان کوهپایه در اثر سیل تخریب و یا خسارت دیدند، مکان‌های آبراهی شهرستان همچنان کنترل است.

رضایی اضافه می‌کند: راه‌ها و خانه‌های روستایی، قنوات و بندهای خاکی شهرستان بیشترین خسارت سیل دیدند، سیل می‌تواند فرصتی برای رفع مشکلات باشد، بندهای خاکی شهرستان نیز باید مقاوم سازی شود.

وی با بیان اینکه محدوده شهر کوهپایه با ۳۱۵ هکتار مساحت ۱۰ هزار نفر جمعیت دارد، تاکید می‌کند: لازم است به منظور دفع آب‌های سطحی طرح جامع شهرستان تهیه شود تا شاهد مخاطرات طبیعی در شهرستان نباشیم.

اردستان، هرند و کوهپایه در گل‌ولای

تهیه طرح جامع شهرستان در دستور کار قرار دارد

بهرام خواجه‌سعیدی، فرماندار شهرستان هرند نیز با بیان اینکه با مدیریت به موقع سیل خسارت جانی و مالی نداشت، اظهار می‌کند: عصر جمعه هفتم مردادماه موج بارشی جدیدی با شدت بیشتر وارد شهرستان شده است.

وی تصریح می‌کند: اکیپ‌های ستاد مدیریت بحران شهرستان هرند به منظور کنترل سیل در نقاط مختلف شهرستان مستقر هستند، این شهرستان ۳۴ روستا دارد، که از این بین پنج روستا، و شمال شهر هرند به دلیل قرار گرفتن در مسیر رودخانه‌ها در معرض تهدید خطر سیل قرار دارند.

فرماندار شهرستان هرند ادامه می‌دهد: تهیه طرح جامع شهرستان در دستور کار قرار دارد، مدیریت جدید شهرداری هرند در بحث ساماندهی شمال شهر هرند ورود جدی پیدا کرده است.

سه روستای کوهپایه تخلیه شد

در همین پیوند اصغر هدایت، فرماندار شهرستان کوهپایه اظهار می‌کند: با توجه به هشدارهای سازمان هواشناسی و مدیریت بحران استانداری، تیم‌های امداد و نجات در مناطق مختلف شهرستان مستقر هستند.

وی می‌افزاید: عصر روز پنجشنبه ششم مردادماه در مدت ۴۵ دقیقه باران بارید و تبدیل به سیل شد؛ شهرستان از نقطه در معرض خطر سیل قرار دارد؛ یک خودرو در محورهای جاده‌ای دچار خسارت دید؛ راه ارتباطی و گاز سه روستای شهرستان قطع و ساکنان سه روستا مجبور به تخلیه شدند.

فرماندار کوهپایه تاکید می‌کند: جاده‌های محورهای روستایی شهرستان پس از بارندگی‌ها ساماندهی خواهند شد.

اردستان، هرند و کوهپایه در گل‌ولای

برآورد ۲۰ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل اردستان

ابوالفضل مختارزاده، دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان اردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا تصریح می‌کند: روز پنجشنبه ششم مردادماه با ورود سامانه بارشی به شهرستان اردستان، بر اثر وقوع سیل ۶۰ واحد مسکونی در روستای نهوج دچار آب گرفتگی شد؛ که شدت خسارت سیل به ۴۰ واحد بیشتر بود، و در این بین ۱۲ واحد مسکونی به صورت کلی و جزئی تخریب شد.

وی می‌افزاید: از ساعت ۱۳ روز پنجشنبه ششم مردادماه تیم‌های امدادی و ارزیاب حادثه از جمله راهداری، برق، هلال احمر، نیروی انتظامی، جهاد، بنیاد مسکن، آب منطقه‌ای، شبکه بهداشت و درمان، ناحیه مقاومت بسیج، گروه‌های جهادی به محل اعزام و عملیات امداد از همان ساعت نخست آغاز شد.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان اردستان تصریح می‌کند: با توجه به احتمال وقوع سیل در سایر مناطق شهرستان بلافاصله جلسه اضطراری مدیریت بحران ساعت ۱۸ روز پنجشنبه در فرمانداری اردستان با حضور اعضای ستاد برگزار، و جوانب مختلف حادثه و احتمالات در پیش روی بررسی شد، و در ادامه فرماندار و اعضای ستاد بحران به صورت میدانی از روستای نهوج بازدید به عمل آوردند.

وی اضافه می‌کند: با توجه به نگرانی اهالی روستا تا ساعت دو بامداد روز جمعه در روستا مستقر و جلسه مدیریت بحران برای هماهنگی اجرای عملیات مقابله با سیل و پاکسازی تشکیل شد.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان اردستان خاطرنشان می‌کند: جمع‌آوری گل و لای خیابان و کوچه‌ها توسط اداره راهداری انجام شد، عوامل هلال‌احمر نسبت به تخلیه سیلاب ورودی به منازل، شبکه بهداشت نسبت به استقرار پزشک و پرستار و آمبولانس در مرکز بهداشت نهوج، نیروهای بسیجی، جهادی و مردمی نسبت به پاکسازی و جمع‌آوری گل و لای در منازل، اداره برق نسبت به تأمین روشنایی محورهای درگیر سیل و رودخانه، اداره آب منطقه‌ای نسبت به ارزیابی وقوع سیل و هم طراحی سیلبند، بنیاد مسکن نسبت به برآورد خسارات وارده به منازل مسکونی، جهاد کشاورزی به برآورد خسارات وارده به باغات و اراضی کشاورزی و گلخانه‌ها پرداختند.

مختارزاده ادامه می‌دهد: در بخش زواره نیز در روستای جعفر آباد سه واحد مسکونی دچار آب گرفتگی، و محورهای شهرستان نیز در اثر وقوع سیل تخریب شد.

وی با اشاره به برآورد خسارات اولیه به واحدهای مسکونی بر اساس اعلام بنیاد مسکن شهرستان به میزان حدود ۲۰ میلیارد تومان، تاکید می‌کند: در حوزه جهاد کشاورزی قنوات کچی و مزرعه رجبعلی ۸۰۰ میلیون تومان، باغ گل محمدی ۲۰۰ میلیون تومان، کشت زعفران به مساحت ۲ هکتار ۶۰۰ میلیون تومان، تلف شدن چند رأس گوسفند معادل ۳۰ میلیون تومان برآورد خسارت شده است.

دبیر ستاد مدیریت بحران شهرستان اردستان می‌گوید: جاده‌های شهرستان ساماندهی، خسارت سیل به قنوات روستای گزلاچه، اشینه، مارچوبه، فران، دیزیچه و خیرآباد در حال بررسی است، پس از بررسی، برآورد خسارت اعلام خواهد شد.

گزارش از معصومه فصاحت؛ خبرنگار شهرهای ایران خبرگزاری ایمنا

کد خبر 591970

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.