۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۰
گره کور متروی کرج باز می‌شود

بیش از ۳۰ سال است که راه‌اندازی قطار شهری کرج مطالبه جدی شهروندان این کلان‌شهر است و اکنون هفته دولت وعده جدید مدیریت شهری برای بهره‌برداری آزمایشی از این پروژه است تا شاید شهروندان کرج بتوانند پس از گذشت سال‌ها از آن بهره‌مند شوند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، روایت هزار و یک شب قطار شهری کرج روزی امید این کلان‌شهر برای رفع معضل ترافیک بود که در سایه مهاجرت هر روز نیز بر حجم و زمان آن افزوده می‌شود، البته ماجراهای پر فراز و نشیب این پروژه به شعارهای انتخاباتی بازمی‌گردد که اعضای شورای شهر پیش از داشتن رأی مردم آن را سر می‌دادند تا با وعده تحقق این پروژه، به جایگاه دلخواه خود برسند، اما با گذشت بیش از ۳۰ سال هنوز متروی کرج به ثمر نرسیده است و شهروندان همچنان در انتظار تلاش مسئولان امر هستند تا این وعده ۳۰ ساله محقق شود و شاید مرهمی بر درد ترافیک کرج باشد که هر روز شهروندان را ساعت‌ها معطل می‌کند.

با گذشت ۳۰ سال تمام هزینه‌هایی که باید در راستای تجهیز، تکمیل و اقدامات عمرانی صرف شود، چندین برابر و گره کوری در پروژه متروی کرج ایجاد شده و بهره‌برداری از این طرح را دست نیافتنی‌تر کرده است، سال ۸۵ راه‌اندازی هر کیلومتر از قطار شهری حدود ۱۱۰ میلیارد تومان هزینه داشت، اما امروز این هزینه به ۱۲۰۰ تا ۱,۵۰۰ میلیارد تومان رسیده و همین امر سبب راه‌اندازی نشدن قطعی متروی کرج در سال آینده است و شهروندان، هوای آلوده کرج و خیابان‌های پرترافیک این شهر همچنان باید این روزها را در انتظار را سپری کنند تا شاید این پروژه به ثمر بنشیند، لذا می‌طلبد مسئولان و مدیران شهری تمام تلاش خود را برای پیشرفت این کلان‌پروژه به کار گیرند تا هرچه سریع‌تر شاهد راه‌اندازی و بهره‌برداری قطعی خط دو مترو برای شهر کرج باشیم؛ این حق شهروندان کرجی است که بعد از چند دهه انتظار بتوانند برای تردد از قطار شهری استفاده کنند.

البته این پروژه از دید رئیس‌جمهور و وزیر کشور نیز پنهان نماند و در سفر یک روزه رئیس دولت سیزدهم به استان البرز و هیئت همراه مورد تأکید قرار گرفت و مقرر شد برای این پروژه بودجه لازم تزریق شود تا هرچه سریع‌تر به ثمر بنشیند.

گره کور متروی کرج باز می‌شود

بهره‌برداری آزمایشی از خط دو قطار شهری کرج هم‌زمان با هفته دولت

محمد اسدیان، رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج در خصوص متروی کرج به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: خط دو قطار شهری کرج هم‌زمان با هفته دولت امسال به بهره‌برداری آزمایشی می‌رسد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت خط ۲ قطار شهری کرج، ادامه می‌دهد: قرار شده ایستگاه f تا k (۴۵ متری گلشهر و چهارراه طالقانی) خط دو قطار شهری کرج به طول حدود ۶.۵ کیلومتر در هفته دولت به صورت آزمایشی افتتاح شود. تست سرد، تست گرم، راه‌اندازی و بهره‌برداری آزمایشی مراحلی است که قبل از بهره‌برداری قطعی از این ایستگاه‌ها باید طی شود، با راه‌اندازی آزمایشی که شهریورماه انجام می‌شود، طبق پروتکل‌های بین‌المللی سیر و حرکت قطار شهری، حدود سه ساعت در روز مسافر در ایستگاه‌ها جابه‌جا خواهد شد.

رئیس مرکز پژوهش و مطالعات راهبردی شورای اسلامی شهر کرج با تاکید بر اینکه در بهره‌برداری قطعی، ایستگاه‌ها حدود ۱۲ ساعت در روز پذیرای مسافران خواهد بود، می‌گوید: ورود به مرحله تست سرد قطار شهری با جدیت در حال پیگیری است، برای انجام تست گرم نیز با سازمان قطار شهری تهران مذاکراتی در حال انجام است تا بخشی از تجهیزاتی پیشرفته‌ای که برای متروی تهران خریداری شده است به کرج انتقال داده شود. اساسنامه قطار شهری کرج با همکاری معاونت برنامه‌ریزی شهرداری بازنگری می‌شود و این اتفاق سازمان قطار شهری کرج را به جایگاه اصلی خود بازمی‌گرداند.

وی با بیان اینکه برای راه‌اندازی آزمایشی قطار به "سیگنالینگ" نیاز نیست، اظهار می‌کند: در راه‌اندازی قطعی به دلیل اینکه تعداد تردد مسافران زیاد می‌شود، راه‌اندازی سیستم هوشمند سیگنالینگ برای افزایش امنیت مسافران و قطار ضروری خواهد بود. در مذاکره با شهرداری تهران مقرر شده یک رام سه‌واگنه برای تست گرم و راه‌اندازی آزمایشی در اختیار کرج قرار گیرد. این حق شهروندان کرجی است که بعد از چند دهه انتظار بتوانند برای تردد از قطار شهری استفاده کنند.

معضلات قطار شهری کرج چیست؟

اسدیان در خصوص تأخیر ۳۰ ساله بهره‌برداری از قطار شهری کرج، تصریح می‌کند: این مشکل به یک خطای استراتژیک در بحث راه‌اندازی قطار شهری در سال ۸۵ و ابتدای آغاز این پروژه بازمی‌گردد. تجربه شهرهای دیگر در راه‌اندازی خطوط مختلف قطار شهری نشان می‌دهد که بهترین روش راه‌اندازی سه ایستگاه، سه ایستگاه است تا مردم بتوانند در بازه زمانی معقولی از شیرینی جابه‌جایی با قطار شهری بهره‌مند شوند. خطای فاحش در پروژه قطار شهری کرج این بود که از همان ابتدا ۱۲ کیلومتر از تونل این پروژه حفاری شد و این مسئله هزینه زیادی برای مدیریت شهری به همراه داشت. طبق مطالعات انجام شده، قطار شهری باید در هر ساعت از اوج ترافیک، ۳۳ هزار نفر را جابه‌جا کند، اما معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری کرج اعلام کرده است این خط در شلوغ‌ترین ساعات روز در نهایت ۲۳ هزار نفر را جابه‌جا خواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: بر اساس استانداردهای جهانی اگر جابه‌جایی مسافر در ساعات اوج ترافیک کمتر از ۱۸ هزار نفر باشد، راه‌اندازی قطار شهری به صرفه نیست و اگر این جابه‌جایی کمتر از ۱۰ هزار نفر باشد، نیز باید به سمت راه‌اندازی BRT حرکت کرد. اگر بخواهیم منطقی به موضوع نگاه کنیم، راه‌اندازی خط دو قطار شهری کرج از ابتدا علمی و منطقی نبوده، اما با توجه به اینکه برای این پروژه اعتبار زیادی هزینه شده و شهروندان بیش از یک دهه است که در انتظار بهره‌برداری از آن هستند و نمی‌توان از راه آمده بازگشت.

عضو شورای اسلامی شهر کرج با بیان اینکه بعد از راه‌اندازی این ایستگاه‌ها به سمت راه‌اندازی سایر ایستگاه‌های این خط پیش می‌رویم، ادامه می‌دهد: خاکبرداری ایستگاه شهید سلطانی از دی‌ماه سال گذشته آغاز شده است. اگر از سال ۸۵ تاکنون مبنا را بر راه‌اندازی سه ایستگاه سه ایستگاه قطار شهری قرار می‌دادیم، بخش عمده‌ای از این پروژه به اتمام رسیده بود و این میزان اعتبار صرف حفر تونل نمی‌شد.

وی تاکید می‌کند: بیشترین اعتبار قطار شهری به خرید و نصب تجهیزات مربوط است، به طوری که طی بیش از ۱۵ سال گذشته به واسطه افزایش تورم، بالا رفتن قیمت دلار و اعمال تحریم، به بیش از ۱۰ برابر رسیده و این در صورتی است که هزینه حفر تونل تا این حد رشد نداشته است. مهندسی ارزش، بر این تاکید دارد که انصراف از ادامه تکمیل این خط به صرفه نیست و باید با همت مسئولان استانی و حمایت دولت این پروژه به سرانجام برسد.

گره کور متروی کرج باز می‌شود

نگاه مثبت دولت سیزدهم به قطار شهری کرج

جواد چپردار، رئیس شورای اسلامی شهر کرج نیز در این خصوص از بازدید قائم‌مقام سازمان بازرسی کل کشور از ایستگاه k (چهارراه طالقانی) پروژه قطار شهری کرج خبر می‌دهد و به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: شورای ششم در ابتدای فعالیت خود تا به امروز به صورت جدی پیگیر تحقق این پروژه بوده است.

وی به با اشاره به جزئیات اقدامات مدیریت شهری کرج در حوزه قطار شهری از آغاز دوره ششم شورای اسلامی شهر، ادامه می‌دهد: یکی از انتقاداتی که به شهردار سابق کرج از سوی شورای اسلامی شهر وارد شد، پیگیری و رسیدگی نکردن به این پروژه بود که سرانجام شاهد برکناری وی شد.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج با اشاره به اینکه مقرر شده بود تنها ایستگاه k به طول شش کیلومتر به بهره‌برداری برسد، اظهار می‌کند: این مسیر کوتاه در کلان‌شهر کرج، مشکلی را رفع نمی‌کرد، بر همین اساس برنامه‌ریزی‌هایی انجام شد که این ایستگاه را به ایستگاه شهید سلطانی برسانیم. مسیر فاز اول پروژه ۱۴ کیلومتر است و در طول مسیر نیز افتتاح ایستگاه‌های فرعی را پیش‌بینی کردیم.

وی با بیان اینکه طبق قول استانداری و پیمانکار پروژه، ایستگاه شهید سلطانی طی مدت ۲۴ ماه آماده می‌شود، می‌افزاید: زمین‌های اطراف ایستگاه نیز بارگذاری شده است و منابع ایستگاه از این طریق تأمین خواهد شد.

چپردار با اشاره به این موضوع که مدیریت شهری کرج آمادگی دارد تا بارگذاری را در ایستگاه‌های دیگر نیز انجام دهد، تصریح می‌کند: منابع مالی احداث فاز اول پروژه قطار شهری کرج از ایستگاه دانشگاه خوارزمی تا ایستگاه شهید سلطانی با اوراقی که از دولت دریافت شده است و منابعی که می‌توان در بارگذاری به دست آورد، تأمین می‌شود.

فروش ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت قطار شهری کرج

خلیل کوزه‌کنانی، سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج در خصوص مشکلات قطار شهری کرج به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: طرح فروش ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت قطار شهری کرج با مجوز بانک مرکزی به منظور تأمین بخشی از منابع مالی خط دو انجام شد.

وی با اشاره به اینکه بازپرداخت این اوراق مشارکت به صورت مشترک از سوی دولت و شهرداری کرج ضمانت شده، اضافه می‌کند: این میزان اوراق با نام و با سود علی‌الحساب سالیانه ۱۸ درصد، چهار ساله و معاف از مالیات بوده است و با فروش کامل آن در روز جاری، اعتبار حاصله صرف احداث پروژه خط دو متروی کرج به منظور راه‌اندازی خواهد شد.

سرپرست سازمان حمل‌ونقل ریلی شهرداری کرج خاطرنشان می‌کند: امیدواریم با تأمین اعتبارات مورد نیاز، عملیات تکمیل پروژه خط دو در مدت تعیین شده و پس از تعمیرات و آماده‌سازی دو رام قطار موجود و انتقال آنها به تونل و تکمیل و نصب تجهیزات باقیمانده به پایان برسد و شاهد افتتاح ایستگاه f تا k باشیم.

کد خبر 591955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.