نگاهی بر اختتامیه هفته نجوم ۱۴۰۱

مدیرعامل مجموعه آسمان‌سرای سُها گفت: در بین ۵۷ گروهی که از کل کشور در هفته نجومی کشور حضور داشتند، تنها چهار گروه برگزیده شدند که مجموعه آسمان‌سرای سها مقام نخست کشوری را دریافت کرد.

فرزانه ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مجموعه آسمان‌سرای سها در مهرماه ۱۳۹۸ به ثبت رسید، اظهار کرد: هدف از تأسیس این شرکت ایجاد بستری برای علاقه‌مندان نجوم و ستاره‌شناسی است و در این راستا برقراری ارتباط با مراکز نجومی و علمی در اولویت قرار گرفت.

وی افزود: چشم‌انداز این شرکت یادگیری و انجام فعالیت‌های تخصصی در زمینه ستاره‌شناسی آماتوری و ترویج علم نجوم در بین جامعه است؛ همچنین این شرکت در زمینه آموزش و پژوهش در علم نجوم نیز فعالیت‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی انجام داده است.

مدیرعامل مجموعه آسمان‌سرای سها ادامه داد: ازجمله فعالیت‌های این مجموعه می‌توان به برگزاری کارگاه‌ها، همایش‌ها، آموزش کودک و بزرگسال، رصد خارج از شهر و سفر به رصدگاه‌های شناخته‌شده ایران اشاره کرد.

وی اشاره کرد: مجموعه آسمان‌سرای سها از ابتدای تأسیس، عضو حقوقی انجمن نجومی ایران شد؛ این انجمن یک مؤسسه غیر انتفاعی است که به منظور افزایش و گسترش فعالیت‌های مربوط به ستاره‌شناسی، بهبود کیفیت آموزش و همکاری و ایجاد ارتباط بین مراکز علمی و نجومی کشور در سال ۱۳۷۵ تأسیس شد.

ابطحی در رابطه با هفته جهانی نجوم گفت: هفته جهانی نجوم از سال ۱۹۷۳ میلادی با هدف ترویج و آشنایی عموم مردم با علم نجوم هر ساله در دنیا برگزار می‌شود؛ این برنامه معمولاً در یکی از روزهای تعطیلات آخر هفته بین پانزدهم آوریل تا پانزدهم می، یعنی هنگامی که ماه در حالت تربیع باشد آغاز می‌شود.

مدیرعامل مجموعه آسمان‌سرای سها ادامه داد: هفته نجوم با هدف ترویج علم و ایجاد تعامل بین منجمان برگزار می‌شود؛ به دلیل اینکه طی دو سال گذشته بیشتر برنامه‌ها به صورت آنلاین برگزار شده بود، پنجاهمین دوره از هفته نجوم با قوت بیشتری برگزار شد.

وی در رابطه با شعار هفته نجوم امسال گفت: سال ۲۰۲۲ به عنوان سال جهانی بزرگداشت علوم پایه نام‌گذاری شده است که به اهمیت علوم پایه در توسعه و پیشرفت کشورها اشاره دارد. ایران نیز به واسطه نام سال ۲۰۲۲ هفته نجومی امسال را با عنوان «نجوم و توسعه پایدار» برگزار کرد.

ابطحی افزود: برنامه‌های هفته نجوم در ابتدا توسط گروه‌های میزبان برای انجمن نجوم ایران در قالب پوستر یا گزارش ارسال می‌شد و بسیاری از گروه‌ها تلاش کردند برنامه‌ها را متناسب با نام‌گذاری روز برگزار کنند.

وی اشاره کرد: پس از برگزاری هفته نجوم، انجمن نجوم ایران از تمام گروه‌های شرکت‌کننده درخواست کرد که گزارش کاملی از فعالیت‌های خود ارسال کنند تا گزارش‌ها بررسی شود و داوری صورت بگیرد.

مدیرعامل مجموعه آسمان‌سرای سها ادامه داد: سه‌شنبه _بیست‌وهشتم تیرماه_ مراسم اختتامیه هفته نجوم ۱۴۰۱ در سالن همایش‌های باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد و نتیجه داوری‌ها نیز اعلام شد.

وی افزود: در بین ۵۷ گروهی که از کل کشور در هفته نجومی کشور حضور داشتند، تنها چهار گروه برگزیده شدند که مجموعه آسمان‌سرای سها مقام نخست کشوری را دریافت کرد.

کد خبر 591930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.