مدیرعامل صندوق توسعه و احیا منصوب شد

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، با صدور حکمی، حسین ساری را به سمت مدیرعاملی و رئیس هیئت‌ مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیاء و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی منصوب کرد.

به‌گزارش ایمنا و به نقل از اداره کل روابط‌عمومی و اطلاع رسانی، با حکم سید عزت الله ضرغامی، حسین ساری به مدت سه سال به سمت مدیرعاملی و رئیس هیئت‌مدیره صندوق توسعه صنایع دستی و فرش دستباف و احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی منصوب شده است.

مدیرعامل صندوق توسعه و احیا منصوب شد

پیش از این هادی میرزایی عهده‌دار این سمت بود.

صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی به استناد ماده ۱۱۴ برنامه چهارم توسعه، در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد ماده ۱۱۴ این قانون چنین بیان می‌کند:

دولت موظف است به منظور اهتمام ملی در شناسایی، حفاظت، پژوهش، مرمت، احیا، بهره برداری و معرفی میراث فرهنگی در کشور و ارتقای توان گردشگری، تولید، ثروت، اشتغالزایی و مبادلات فرهنگی اقدامات زیر را در طول برنامه چهارم به انجام رساند:

الف: تهیه و اجرای طرح‌های مربوط به حمایت از مالکین

ب: ایجاد و توسعه موزه‌های پژوهشی – تخصصی وابسته

ج: شناسایی و مستند سازی آثار تاریخی – فرهنگی

د: ایجاد و تجهیز پایگاه‌های میراث فرهنگی و تاریخی

ه: شناسایی و حمایت از آثار فرهنگی و تاریخی

و: به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی

ز: به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اجازه داده می‌شود به منظور اعطای مجوز کاربری و بهره برداری مناسب از بناها و اماکن تاریخی قابل احیا با هدف سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی- فرهنگی را ایجاد نماید.

بناها و اماکن قابل احیا به استثنای نفایس (املاک و اموال) ملی به تشخیص سازمان مذکور از شمول ماده (۱۱۵) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب ۱/۶/۱۳۶۶ خارج است.

بر اساس این بند از قانون برنامه جهارم توسعه هیأت وزیران در جهت عملیاتی کردن تشکیل صندوق احیا و بهره برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی اساسنامه آن را در تاریخ ۲۴/‏۰۶/‏۱۳۸۴‬ تصویب و جهت اجرا به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ابلاغ نمود. در اساسنامه صندوق احیا (ماده ۴) شرح وظایف و اختیارات، به عنوان یک مؤسسه غیر انتفاعی دولتی به شرح زیر تعیین گردیده است:

الف: تشویق و هدایت و حمایت از فعالیت‌های قانونی سرمایه گذاران.

ب: تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوط.

ج: حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیای بناهای تاریخی جهت توسعه ظرفیت‌های فنی و مهندسی در این زمینه.

د: اعطای تسهیلات حمایتی به بهره برداران.

ه: انجام سایر امور مرتبط با توسعه و تقویت احیا و بهره برداری اماکن تاریخی با رعایت قوانین و مقررات مربوط

کد خبر 591729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.