روز پزشک ۱۴۰۱ چه روزی است + عکس استوری، تاریخ روز جهانی دکتر چندمه و علت نامگذاری

روز پزشک در ایران یکم شهریور ماه هرسال است که به پاس تألیفات، خدمات و فعالیت های گسترده وی ابوعلی سینا در علم پزشکی و تجلیل از پزشکان نام گذاری شده است.

به گزارش ایمنا، پزشکان نقش مهمی در زندگی و حفظ سلامت افراد جامعه دارند، بنابراین جایگاه این افراد بسیار ارزشمند و بزرگ است. به همین علت هر سال در ایران روز پزشک را به احترام زحمات پزشکان، گرامی داشته و از زحمات بی دریغ این قشر پر تلاش تقدیر می‌شود.

تاریخ روز پزشک سال ۱۴۰۱

  • روز ملی پزشک در تقویم شمسی ۱۴۰۱ برابر با روز سه شنبه ۱ شهریور سال ۱۴۰۱ است.
  • روز ملی پزشک در تقویم قمری برابر با روز ۲۵ محرم سال ۱۴۴۴ است.
  • روز ملی پزشک در تقویم میلادی برابر با روز ۲۳ آگوست سال ۲۰۲۲ است.

روز پزشک ۱۴۰۱ چه روزی است + عکس استوری، تاریخ روز جهانی دکتر چندمه و علت نامگذاری

علت نامگذاری روز پزشک در تقویم ایران

ابو علی سینا پزشک حاذق، فیلسوف و حکیم ایرانی است که در علم پزشکی مهارت زیادی داشت و خدمات بی شماری در عرصه پزشکی به جامعه بشر کرد. وی بیش از ۴۵۰ کتاب به زبان فارسی و عربی با موضوعات پزشکی- بهداشتی نوشته است. از آنجا که پزشکان شبانه روز برای حفظ سلامت جامعه بشری تلاش می‌کنند، از جایگاه مهمی در جامعه برخوردارند. بنا بر این در ایران نیز همانند بسیاری از کشورها روزی را به عنوان روز پزشک نام گذاری کرده‌اند. این روز در تقویم شمسی مصادف با زادروز ابن سینا است و هدف از نامگذاری این روز به عنوان روز پزشک، قدردانی و تجلیل از زحمات پزشکان عرصه پزشکی و همچنین گرامیداشت خدمات ابن سینا در راستای پیشرفت علم پزشکی است.

زندگی نامه ابوعلی سینا

ابوعلی سینا پزشک، دانشمند، فیلسوف، شیمیدان و حکیم ایرانی بزرگ قرن چهارم هجری با نام کامل ابوعلی حسین بن عبدالله بن حسن بن علی بن سینا و ملقب به ابن سینا و شیخ الرئیس است. وی در یکم شهریور سال ۳۵۹ هجری شمسی در شهر بخارا به دنیا آمد. ابن سینا با مطالعه و هوش فراوانی که داشت توانست در ۱۸ سالگی بسیاری از علوم زمان خود را به طور کامل بیاموزد و به دلیل تسلط بر علوم مختلف مانند پزشکی، جغرافیا، زمین‌شناسی، فیزیک‌، ریاضیات، نجوم، روانشناسی، شیمی، شعر و ادبیات، منطق و موسیقی، به او لقب همه چیز دان نیز داده بودند. وی ۴۵۰ کتاب با موضوعات پزشکی، به زبان‌های فارسی و عربی نوشته است. از جمله آثار مهم او می‌توان به کتاب قانون در طب یکی از کتاب‌های معروف در زمینه علم پزشکی، کتاب شفا و دانشنامه علایی اشاره کرد. این پزشک و فیلسوف توانا در دوم تیر سال ۴۱۶ هجری شمسی در ۵۷ سالگی از دنیا رفت و در شهر همدان به خاک سپرده شد.

پزشک کیست؟

پزشک فردی با دانش گسترده در حوزه علم پزشکی است که دانش خود را برای شناسایی مشکل پزشکی که بیمار با آن مواجه است به کار می‌گیرد و سپس از مهارت خود برای پیشگیری یا درمان آن استفاده می‌کند.

روز جهانی پزشک

روز جهانی پزشک برابر با ۳۰ ماه مارس در تقویم میلادی است که در تقویم شمسی برابر با روز چهارشنبه دهم ماه فروردین سال ۱۴۰۱ و در تقویم قمری برابر با روز ۲۶ ماه شعبان سال ۱۴۴۳ است. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که یکم شهریور روز جهانی پزشک است در صورتی که این روز فقط در ایران روز پزشک نامیده شده است، بنابراین روز یکم شهریور روز ملی پزشک بوده و با تاریخ روز جهانی پزشک متفاوت است.

روز پزشک ۱۴۰۱ چه روزی است + عکس استوری، تاریخ روز جهانی دکتر چندمه و علت نامگذاری

علت نامگذاری روز جهانی پزشک

در روز سی ام ماه مارس سال ۱۸۴۲ دکتر لانگ برای نخستین بار داروی بیهوشی «اتر» را در عمل جراحی به عنوان بیهوش کننده استفاده کرد. در آن روز دکتر لانگ، اتر را برای یک بیمار تجویز کرد و سپس وی را برای خارج کردن تومور از گردنش تحت عمل جراحی قرار داد. بعد از عمل جراحی، بیمار اظهار کرد: در این تاریخ اتفاق بزرگی در زندگی‌اش رخ داده و هیچ دردی را در طول عمل احساس نکرده، تا اینکه از خواب بیدار شده است. به همین دلیل تصمیم گرفتند که بابت همین اتفاق بزرگ، ۳۰ مارس را به عنوان روز پزشک نامگذاری کنند و جشن بگیرند. این در حالی است که در ۳۰ مارس سال ۱۹۵۸ مصوبه «بزرگداشت روز پزشکان» توسط مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب رسید و در سال ۱۹۹۰ این قانون در مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیز معرفی شد. مردم در این روز بر سر مزار پزشکان گل می‌برند و کارناوال گل‌های قرمز نیز به طور گسترده برگزار می‌شود.

روز جهانی پزشک خانواده چه روزی است؟

سازمان جهانی پزشک خانواده (WONCA) از سال ۲۰۱۰ میلادی، روز نوزدهم ماه می را به عنوان روز جهانی پزشک خانواده معرفی کرده و گرامی داشته است. یادآوری و بزرگداشت این مناسبت نشان از اهمیت پزشکان خانواده در نظام‌های سلامت پیشرو و همچنین توسعه‌ی اجتناب ناپذیر آن در آینده‌ی سایر کشورها دارد. پزشکان خانواده رویکردی مردم محور را در پیش می‌گیرند، پشتیبانی مداوم از بیماران و جوامع را ارائه می‌دهند و تداوم مراقبت در طول زندگی را تضمین می‌کنند. بیماران در محوریت خدمات پزشک خانواده قرار دارند. پزشکان خانواده نیز با پذیرش بیماران در خط اول و انجام تریاژ و اولویت بندی آنها، می‌توانند ارتباطی موثر و حرفه‌ای با بیماران خود برقرار می‌کنند.

کد خبر 591717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • طلا RO ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
    0 0
    عالی