نکاتی که در هنگام کار در ارتفاع باید رعایت شوند

کار در ارتفاع از خطرناک ترین و حادثه ساز ترین عملیات ها در صنعت ساخت و ساز است. رعایت نکات ایمنی آموزش مناسب به کارگران و فراهم کردن یک محیط کاری ایمن از جانب کارفرما از مهم ترین اقداماتی است که احتمال وقوع حادثه را کاهش و امنیت جانی کارگران را حین کار تامین میکند.

در این مقاله به تعریف کار در ارتفاع و بررسی نکات ضروری که هنگام کار در ارتفاع نیاز است رعایت شود می‌پردازیم.

تعریف کار در ارتفاع:

به طور کلی کار در ارتفاع به انجام هرگونه فعالیت در موقعیتی با فاصله ۱.۲۰ متر نسبت به سطح بنا صورت بگیرد گفته می‌شود در این شرایط فرد ممکن است به طور بالقوه سقوط کند و به خود آسیب برساند. سقوط ممکن است در موقعیت‌های متفاوتی از جمله لبه سقف، افتادن در چاه، افتادن درون دریا و… اتفاق بیفتد به همین جهت استفاده از تجهیزات ایمنی و استاندارد از مهم‌ترین نکات کار در ارتفاع می‌باشد.

خطرات کار در ارتفاع:

مهم‌ترین و متداول‌ترین خطری که جان کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کند را تهدید می‌کند خطر سقوط می‌شود که این خود عامل بسیاری از مرگ و میرها در این زمینه می‌باشد.

از دیگر خطرات احتمالی کار در ارتفاع می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرد و غبار

  • الکتریسیته

  • سرما و گرما

  • وزش باد

  • مواد خطرناک

  • تشعشعات

در ادامه بررسی لوازم و تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع می‌پردازیم:

کلاه ایمنی:

کلاه ایمن به گونه‌ای طراحی شده است که از سر کارگر در مقابل هرگونه ضربه و آسیب خارجی مافظت می‌کند بنابراین در تهیه این کلاه‌ها باید از موادی استفاده شود که آنها را در برابر ضربه، خراش و نفوذ اجسام تیز مقاوم سازد. کلاه‌های مخصوص کار در ارتفاع به گونه‌ای طراحی شده‌اند که فاقد لبه هستند تا هیچ مانعی جلوی دید کامل کارگران را نگیرد.

کمربند ایمنی:

در زمان کار در ارتفاع کمربند یکی از تجهیزات مهم و کاربردی است که استفاده از آن الزامی است. استفاده از کمربند ایمنی مانع از سقوط کارگر می‌شود و عدم استفاده از آن خسارت‌های جبران ناپذیری را رقم میزند. جنس کمربندی ایمنی از الیاف طبیعی یا مصنوعی با ترکیبات پلیمری است که ناحیه کمر را پوشش می‌دهد.

هارنس:

هارنس ها از دیگر وسایل تجهیزات ایمنی کار در ارتفاع می‌باشند که استفاده از آنها نیز بسیار ضروری می‌باشد. هارنس ها نیز مانند کمربند ایمنی از سقوط از ارتفاع جلوگیری می‌کنند و به دلیل فشاری که در هنگان سقوط بر کمر، تنه و شانه‌ها ودر برخی از موارد به سینه و ران‌ها نیز وارد می‌کنند، از ایمنی بالاتری نسبت به کمربندهای ایمنی برخوردارند و جهت کار در ارتفاع بسیار ضروری می‌باشند.

هارنس از الیاف با ترکیبات پلیمری ساخته شده است و بسیار مستحکم است. هارنس ها عموماً از انتهای بالای ران تا روی سطح کتف را پوشانده و به واسطه قلاب‌هایی که به آن متصل است، فرد را به سایر تجهیزات کار در ارتفاع متصل می‌کند. نکته‌ای که در انتخاب هارنس حائز اهمیت است دقت به جنس و اصل بودن است، هارنس مورد استفاده می‌بایست تمامی استانداردهای مورد نظر را دارا باشد.

لنیارد:

لنیارد که بیشتر با نام طناب یا تسمه شناخته می‌شود برای ایجاد ارتباط بین عامل کار در ارتفاع با نقطه یا طناب تکیه گاه یا سازه‌ی اصلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هنگان استفاده از لنیارد ضروری است که ایمنی آن در طول زمان چک شود و در صورت بروز هرگونه فروسودگی و ساییدگی و… در جهت تعویض آن اقدام کنید. عموماً عمر مفید هر لنیارد پنج سال تخمین زده می‌شود که عوامل مختلفی از جمله میزان استفاده و طرز نگهداری و جنس لینارد در کم یا زیاد شدن عمر مصرفی آن موثر است.

آموزش ایمنی در محل کار:

برگزاری دوره‌های آموزشی پیش از کار جهت ارتقا سطح آگاهی کارگران از خطرات احتمالی و آموزش طرز استفاده صحیح از تجهیزات و رعایت اصول ایمنی از اقداماتی است که در پیشگیری از وقوع حوادث ناگوار بسیار مهم است.

محتوای دوره‌های آموزشی کار در ارتفاع به شرح زیر است:

  • آشنایی با خطرات محتمل کار در ارتفاع

  • آشنایی با نحوه ایمن سازی عملیات کار در ارتفاع

  • آشنایی با تاثیرات و الزامات ایمنی

  • تجهیزات حفاظت فردی

  • تجهیزات پیشگیری از سقوط

  • آشنایی با نحوه واکنش در شرایط اضطراری

  • آشنایی با روش‌ها و تجهیزات ایمن سازی عملیات

  • به کار گیری روش‌ها و تجهیزات پیشگیری از سقوط ابزار و مصالح

بررسی موقعیت مکانی و برنامه ریزی برای کار ارتفاع

بررسی محل کار و اقدام برای فراهم سازی تجهیزات و ایمن سازی محل کار اولین اصول ایمنی در کار است. اولین قدم جهت ایمن سازی محل کار در ارتفاع بازدید از محل و شناسایی تمامی خطرات محتمل می‌باشد. مرحله بعدی آنالیز خطر و به دنبال تشخیص تجهیزات مناسب برای محل است. در پایان با توجه به آنالیز خطرات و منابع موجود، اقدامات کنترلی لازم را تعیین و اجرا می‌شود.

رعایت تمامی موارد بالا نقش قابل توجهی در کم کردن وقوع حوادث ناگوار و حفظ سلامت کارگران می‌شود. مهم‌ترین وظیفه هر کارفرما ایجاد محیطی امن و استاندارد و تامین تجهیزات حفاظتی استاندارد برای کارگران می‌باشد.

کد خبر 591656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.