نگهداری خون‌های نادر تا ۱۰ سال به روش انجماد

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان گفت: روشی برای نگهداری خون تحت عنوان «انجماد خون» وجود دارد که سازمان انتقال خون تهران از این امکان برخوردار است. خون موردنظر به تهران ارسال می‌شود تا در دمای پایین منجمد شود که در این صورت، تا ۱۰ سال قابلیت نگهداری دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا جابری صبح امروز _پنجشنبه ششم مردادماه_ در نشست خبری سازمان انتقال خون استان اصفهان، اظهار کرد: خون‌های نادر خون‌هایی هستند که شیوع کمتر یک در هزار دارند، یکی از معروف‌ترین این گروه‌ها، گروه خونی O بمبئی است که ابتدا در شهر بمبئی هند شناخته شد و در آن شهر شیوع بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان دارد.

وی با بیان اینکه فرد دارای سیستم گروه خونی بمبئی حتماً باید از هم‌گروه خود، خون دریافت کنند، افزود: روش معمولی که برای نگهداری فرآورده‌ها وجود دارد به این صورت است که قسمت‌های مختلف خون جدا می‌شود، به طور معمول از یک واحد خون اهدا شده، یک واحد پلاکت تهیه می‌شود که در دمای ۲۰ تا ۲۴ درجه به مدت سه تا پنج روز نگهداری می‌شود. گلبول قرمز نیز از یک واحد خون اهدایی تهیه می‌شود که بسته به نوع خود ۳۴ تا ۴۲ روز امکان نگهداری دارد.

مسئول پخش خون انتقال خون استان اصفهان با بیان اینکه پلاسمای تهیه شده از خون اهدایی به صورت منجمد تا دو سال قابل نگهداری است، ادامه داد: اگر فرد دارای گروه خون نادر اقدام به اهدای خون کرد، پس از ۴۲ روز ممکن است خون اهدایی از چرخه مصرف خارج شود، روشی برای نگهداری خون تحت عنوان انجماد خون وجود دارد که سازمان انتقال خون تهران از این امکان برخوردار است.

وی تصریح کرد: پس از اهدا شدن خون نادر، اقدامات اولیه و آزمایشات انجام و خون موردنظر به تهران ارسال می‌شود تا در دمای پایین منجمد شود. خون منجمد شده تا ۱۰ سال قابلیت نگهداری دارد. هرگاه استانی نیازمند این خون باشد، از اهداکنندگان دارای خون نادر و ذخیره‌های موجود در سازمان انتقال خون تهران استفاده و خون برای آن‌ها ارسال می‌شود.

کد خبر 591620

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.