لزوم افزایش اهداکنندگان جوان و بار اولی خون/اصفهان رتبه دوم تولید پلاکت آفرزیس در کشور

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان گفت: اهداکنندگان خون جوان و بار اولی با کاهش زیادی مواجه بوده‌اند و برای حفظ جامعه، لزوم افزایش اهداکنندگان بار اولی وجود دارد. استان اصفهان در تولید پلاکت آفرزیس با اختلاف از سایر استان‌ها پس از استان تهران در رتبه دوم قرار دارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عیسی جوادی صبح امروز _پنجشنبه ششم مردادماه_ در نشست خبری سازمان انتقال خون استان اصفهان، اظهار کرد: تولید فرآورده‌های خون طی سال ۱۴۰۰ با ۱۰ درصد افزایش و توزیع و مصرف آن‌ها با ۱۳ درصد افزایش روبه‌رو شد و بیشترین مصرف فرآورده‌های خونی مربوط به بیمارستان‌های حضرت سیدالشهدا (ع)، الزهرا، شهید بهشتی کاشان، شهید چمران و بیمارستان میلاد بوده است.

وی افزود: از سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۰، توزیع گلبول قرمز کم لکوسیت ۲۹ درصد، گلبول قرمز معمولی ۳.۲ درصد، توزیع فرآورده‌های اشعه‌دیده ۲۱۰ درصد، توزیع پلاکت معمولی ۲۵ درصد، پلاک آفرزیس ۳۰ درصد و توزیع فرآورده‌های پلاسمایی ۱۵ درصد افزایش داشته است.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: گلبول کم لکوسیت از فرآورده‌هایی است که تولید سختی دارد و زمان زیادی را می‌طلبد. اهداکننده برای اهدای پلاکت آفرزیس نیز زمان بسیار زیادی را می‌گذارد که بیش از یک ساعت طول می‌کشد. معمولاً دوز درمانی که برای یک بزرگسال در بیمارستان مصرف می‌شود برابر با یک پلاکت آفرزیس یا شش واحد پلاکت معمول است.

وی با بیان اینکه استان اصفهان در تولید پلاکت آفرزیس با اختلاف از سایر استان‌ها پس از استان تهران در رتبه دوم قرار دارد، تصریح کرد: به طور معمول سالانه درخواست بیمارستان‌ها از سازمان اهدای خون افزایش پیدا می‌کند و از علل آن می‌توان به افزایش سن افراد و کهولت جامعه، افزایش عمل‌های جراحی، افزایش تخت‌های بیمارستان، راه‌اندازی بیمارستان‌های جدید و تبدیل تخت‌های غیرمصرف کننده خون به تخت‌های مصرف‌کننده، است.

افزایش بخش مصرف کننده خون

جوادی اضافه کرد: بیماران برای گرفتن برخی خدمات مهم از استان‌های دیگر به اصفهان مراجعه می‌کنند و عمده این خدمات خدماتی نیازمند خون هستند. پنج سال پیش یک یا دو بیمارستان جراحی قلب انجام می‌داد اما اکنون این میزان به هفت بیمارستان رسیده است و در واقع بخش مصرف‌کننده خون افزایش یافته است. شرایط توسعه و گسترش سازمان اهدای خون به اندازه بخش‌های بیمارستانی نیست و باید گسترشی صورت گیرد تا این سازمان پاسخگوی نیاز بیمارستان‌ها باشد.

وی با بیان اینکه اهداکنندگان خون جوان و بار اولی با کاهش زیادی مواجه بوده‌اند و برای حفظ جامعه لزوم افزایش اهداکنندگان بار اولی وجود دارد، گفت: طی سال گذشته ۱۶۵ هزار و ۹۴ نفر در استان اصفهان برای اهدای خون مراجعه کردند که از این تعداد ۱۳۳ هزار و ۹۴۱ نفر موفق به اهدای خون شدند. طی سال جاری ۵۷ هزار و ۶۷۷ مراجعه صورت گرفته است که از این تعداد ۴۶ هزار و ۵۳۰ نفر موفق به اهدای خون شدند.

معاون فنی سازمان انتقال خون استان اصفهان ادامه داد: میزان اهدای خون بانوان بسیار پایین است و زنان تمایل کمتری به اهدای خون دارند. چهار هزار و ۲۲۶ زن طی سال ۱۴۰۰ اقدام به اهدای خون کرده‌اند که نسبت به سال ۱۳۹۹ کاهش داشته است. رواج فرهنگ اهدای خون در میان زنان نیازمند کمکی همگانی است تا نگرانی‌ها حذف شود و زنان در اهدای خون مؤثرتر باشند.

کد خبر 591613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.