رونق تیران با تمتع از صنعت گردشگری

ترقی تیران در چشم‌انداز آینده بر تمتع و بهره‌وری از صنعت گردشگری رقم خورده است تا این پتانسیل در خدمت توسعه شهر باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه شهری یکی از برنامه‌های اصلی شوراهای اسلامی و شهرداری‌ها در دوره‌های گذشته تاکنون بوده که آنان با بهره‌گیری از ظرفیت‌های نهفته و فعال هر خطه، برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده‌اند تا این امر مهم را رقم بزنند.

صنعت، کشاورزی، بازار، اقتصاد مولد، کسب و کارهای کوچک و نوین و گردشگری ازجمله مؤلفه‌های زیرساختی برای توسعه شهری بوده که متناسب با قابلیت‌ها مورد استفاده قرار گرفته است.

هریک از این مؤلفه‌ها مشکلات و چالش‌هایی داشته اما به اندازه توسعه صنعتی دچار معضل نشده‌اند که آلایندگی و تأثیرات منفی آن زیست بوم مردم را به خطر انداخته و باعث شده که شرایط سختی را در شهرهایی مثل نصف جهان تجربه کنیم.

توسعه بر پایه گردشگری بیش از سایر عرصه‌ها دارای ظرفیت فعال می‌باشد چرا که نه تنها هویت محلی را احیا بلکه آثار زیست محیطی و تبعات مخرب بر محل زندگی مردم ندارد.

گردشگری مبتنی بر طبیعت بکر، قابلیت‌های تاریخی و میراث فرهنگی گرچه فرصت‌های زیادی را خلق می‌کند و مسیر توسعه را با گنجینه واقعی و قدیمی خود فراهم می‌کند، اما همه شهرها از این چنین قابلیتی بهره‌مند نیستند.

تیران از جمله شهرهای استان اصفهان است که دارای ظرفیت گردشگری طبیعی و تاریخی در کنار همدیگر است و اکوتوریسم بر پایه تاریخ کهن و طبیعت زیبا با هوای سالم رقم می‌خورد.

گردشگر از سراسر کشورمان و دیگر نقاط جهان و هم استانی‌ها با سفر به این منطقه از طبیعت بکر و تاریخی مثل کوچه باغ‌های تاریخی با پیچ و خم‌های دلنشین و هوای پر صفا و صمیمیت بهره مند می‌شوند و خاطرات این گذر عمر را در دفترچه خاطرات ذهن خود به یادگار می‌سپارند.

مردم شهرستان‌های مختلف اصفهان در روزهای پایانی هفته با طی طریق ۴۵ کیلومتر از مرکز استان به این دیار سفر کرده و از طبیعت آرام و پتانسیل تاریخی بهره می‌گیرند.

فاصله اندک با مرکز استان و گذرگاه عبوری به سمت شهرستان‌های غربی مثل خوانسار و گلپایگان و چادگان و همچنین استان‌های خوزستان و چهارمحال بختیاری انگیزه گذر از این شهر و اتراق لحظه‌ای در این دیار از جلوه‌های ممتاز به حساب می‌آید.

چنین ظرفیتی که از نگاه جغرافیایی، طبیعی و تاریخی در یک شهر قرار گرفته قطعاً می‌تواند محور توسعه پاک و سالم باشد. مسئولان و مردم این دیار در سال‌های اخیر نگاه خود را معطوف به تدوین و سرمایه گذاری در حوزه گردشگری کرده‌اند.

راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی، احداث استخر بازی‌های آبی با مدل مکانیزه، بهره‌گیری از ظرفیت گردشگری تاریخی و احیای بافت قدیمی توانسته در خلق فرصت‌ها کارآمد باشد.

مدیریت شهری نیز در این راستا همسو با برنامه افق چشم‌انداز شهر در این حوزه سرمایه‌گذاری و فرصت‌های سرمایه گذاری را شناسایی و به افراد فعال اقتصادی معرفی می‌کند.

رونق صنعت گردشگری در گرو توسعه شهر

حسن حجتی، شهردار تیران در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: صنعت گردشگری و میزبانی از مسافران با اجرا و تکمیل پروژه‌های تاریخی و طبیعی رونق پیدا می‌کند.

وی می‌افزاید: طبیعت بکر و جاذبه‌های تاریخی تیران میل و رغبت سفر به این دیار را در روزهای تعطیل برای مردم دیگر شهرستان‌های استان تقویت کرده است.

شهردار تیران با بیان‌اینکه مدیریت شهری در احیای بافت قدیمی و تاریخی شهر سرمایه گذاری کرده، خاطرنشان می‌کند: از سرمایه‌گذاران بخش اقتصادی حمایت می‌شود.
به گفته شهردار تیران، پارک و بوستان‌های شهری میزبان مسافران و شهروندان در فصل بهار و تابستان است که حفظ و حراست آنها هزینه زیادی برای مدیریت شهری دارد.

حجتی اضافه می‌کند: در صورت اجرای پروژه سرمایه‌گذاری در پارک وجین این شهر، این نقطه یکی از کانون‌های مهم گردشگری خواهد بود

افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری

محسن مظاهری، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون با اشاره به آثار تاریخی نهفته در این شهرستان و به ویژه در شهر تیران، تصریح می‌کند: حمام تاریخی، بافت قدیمی، خانه‌های تاریخی، قلعه قمیشلو، کوچه باغ‌های تاریخی و طبیعت زیبا از ظرفیت‌های فعال گردشگری در این این دیار است.

وی با بیان اینکه سه خانه تاریخی مجوز بوم گردی گرفته‌اند، تاکید می‌کند: ۱۰ متقاضی دیگر برای راه‌اندازی چنین مرکزی در حال انجام فعالیت‌های معماری و عمرانی هستند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تیران و کرون با بیان اینکه افزایش تخت‌های اقامتی از جمله اقداماتی است که طی چهار سال گذشته آماده شده و به بهره‌برداری رسیده است، تاکید می‌کند: رویدادهای فرهنگی و تاریخی در سطح شهر در این مراکز انجام می‌شود.

بهره‌برداری از موقعیت تاریخی و جغرافیایی تیران در توسعه اقتصادی

علی محمدی‌کیا، فرماندار تیران و کرون با اشاره به پتانسیل فعال در حوزه گردشگری این شهرستان، می‌گوید: کمترین استفاده از این مقوله برای توسعه و رشد اقتصادی برده شده است.

وی خاطرنشان می‌کند: زمانی که ۱۱ درصد از ترددهای جاده‌های استان در این منطقه انجام و گذر زیادی از مسافران و هم استانی‌ها در ایام تعطیلی هست، کمترین استفاده را از این شرایط برای رشد اقتصادی و کارآفرینی و اشتغال‌زایی به‌کار گرفته شده است.

فرماندار تیران‌وکرون تصریح می‌کند: بیش از ظرفیت فعلی امکان بهره‌برداری از ظرفیت گردشگری در تیران وجود دارد که اجرای رویدادهای فرهنگی علاوه بر تقویت نشاط اجتماعی به توسعه این بخش کمک می‌کند.

محمدی‌کیا تاکید می‌کند: تورهای گردشگری از نقاط تاریخی و کارگاه‌های صنایع‌دستی باید توسط میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برگزار شود تا با هم‌افزایی با نیروهای فعال هنرمند در شهرستان به نقطه مثبت برسیم.

کد خبر 591556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.