ضجه اروپایی‌ها برای احیای برجام

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از مردم فاصله نگیرید» نوشت: رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح دیروز در دیدار ائمه جمعه سراسر کشور، نماز جمعه را در سلسله قدرت نرم نظام اسلامی، حلقه‌ای بسیار مهم و فریضه‌ای استثنایی خواندند و تأکید کردند: امام جمعه سخنگوی انقلاب اسلامی است و یکی از وظایف اساسی او بازتولید مفاهیم معرفتی و مبانی انقلابی و پاسخگویی به شبهات با زبان روز و تبیین مستدل آن‌ها و رفتار پدرانه با همه است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ابتدای سخنان خود با گرامیداشت ایام متعلق به اهل‌بیت علیهم‌السلام، به بیان اهمیت جایگاه نماز جمعه پرداختند و با اشاره به جایگاه استثنایی آن در میان فرایض دینی گفتند: «پیوند میان توجه به خدا و حضور و اجتماع مردمی»، «ذکر و یاد خدا به‌صورت دسته‌جمعی و نزول برکات آن بر جمع»، «استمرار بدون توقف نماز جمعه در هر هفته»، «پایگاهی مهم برای طرح مسائل مختلف جامعه اعم از مسائل فکری، خدمات اجتماعی، همکاری‌های عمومی و آمادگی‌ها و بسیج نظامی» و «آمیختن معنویت با سیاست» از مهمترین ویژگی‌های نماز جمعه است که آن را تبدیل به ظرفیت عظیم و فرصت فوق‌العاده کرده است.

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به جشن میلیونی غدیر در تهران و حضور قشرها و ظواهر مختلف، آن را پدیده‌ای عجیب خواندند و خاطرنشان کردند: در این جشن همه جور آدمی حضور داشتند و همه نیز با وجود تفاوت‌های ظاهری طرفدار دین هستند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: در یکی از سفرهای استانی در جمع علمای آن استان به حضور افراد مختلف در مراسم استقبال اشاره کردم و گفتم در میان مردم، افرادی گریه می‌کردند که شاید شما در برخورد با آنها احتمال دهید که حتی اعتقادی به دین ندارند در حالی که همه آنها معتقد به دین هستند.

رهبر معظم انقلاب در توصیه بعدی، امامان جمعه را به سلوک مردمی یعنی حضور در بین مردم و گفت‌وگو با آنان توصیه کردند و افزودند: صرف رفتن بین مردم کار مهمی است بنابراین از مردم فاصله نگیرید و ارتباطات خود را به یک گروه خاص محدود نکنید، البته در طول این سال‌ها، شبکه امامت جمعه جزو مردمی‌ترین نهادهای انقلابی بوده است.

ضجه اروپایی‌ها برای احیای برجام

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ضجه اروپایی‌ها برای احیای برجام» نوشت: درست مثل کسی که در حال غرق شدن است، اروپایی‌ها پشت سرهم برای نجات برجام، طرح و پیشنهاد رو می‌کنند.

مبدع مذاکرات قطر اروپاییان بودند و حالا هنوز یک‌ماهگی بن‌بست مذاکرات در دوحه تمام نشده، کمیسیونر سیاست خارجی اتحادیه اروپا از ارائه یک پیش‌نویس مذاکراتی برای مصالحه بین ایران و آمریکا صحبت کرده؛ سندی که محتوایش مشخص نیست، ولی انریکه مو را، معاون جوزف بورل، آن را «بهترین توافق روی میز» نامیده است.

هنوز پنج روز از تماس تلفنی ۱۲۰ دقیقه‌ای امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با ابراهیم رئیسی نگذشته، جوزف بورل کمیسیون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا یک سند جدید توافق رو کرد. او روز سه شنبه در یک مقاله در «فایننشال‌تایمز» نوشت: «من اکنون متنی روی میز گذاشته‌ام که با جزئیات دقیق به رفع تحریم‌ها و گام‌های هسته‌ای مورد نیاز برای احیای برجام می‌پردازد.

این متن بهترین معامله ممکن را نشان می‌دهد و من به عنوان تسهیل‌کننده گفتگوها آن را شدنی می‌دانم.» بورل هشدار داده که رد توافق به معنای افتادن به ورطه یک بحران هسته‌ای خطرناک خواهد بود که به ادعای او چشم‌اندازی جز افزایش انزوای ایران و مردم آن ندارد: «این مسئولیت مشترک ماست که توافق را نهایی کنیم.»

چیزی درباره محتوای متنی که بورل صحبتش را کرده، منتشر نشده است. به فاصله‌ای کوتاه، «انریکه مو را» معاون بورل با تعریف و تمجید از طرح رئیسش، طرح پیشنهادی بورل را «بهترین توافق ممکن برای تمامی طرف ها» خواند و گفت: «این توافق مزایای اقتصادی روشن و قابل‌اندازه‌گیری را برای مردم ایران تضمین می‌کند و مزایای قابل‌راستی‌آزمایی عدم اشاعه را برای جامعه بین‌المللی تضمین می‌کند. من تمامی طرف‌ها را دعوت می‌کنم تا گام آخر را بردارند.» ایران و آمریکا هر دو، دریافت طرح بورل را تأیید کرده‌اند.

در واشنگتن، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه شنبه شب به خبرنگاران گفت که واشنگتن در حال بررسی «پیش‌نویس تفاهمی است که بورل آن را به ایران هم ارائه کرده و تأکید کرد که نظرش را درباره این پیش‌نویس، مستقیماً به اتحادیه اروپا ارائه خواهد کرد.

خبرنگاران از پرایس پرسیدند که آیا پیشنهاد بورل، برای دولت بایدن کاملاً قابل قبول است که پرایس بدون جواب مثبت یا منفی گفت: «قرار نیست در صحنه عمومی و در برابر دیدگان همگانی مذاکره کنیم.»

او البته گفته که آنچه که بورل پیشنهاد کرده، چیزی کاملاً متفاوت از پیشنهاد قبلی نیست: «یک طرح کلی از آنچه ما معتقدیم توافق خوبی روی میز است از ماه مارس وجود دارد که ما آماده پذیرش آن بوده‌ایم و می‌دانیم که این متن جدیدی که آقای بورل به آن اشاره کرد، مبنا و اساس آن پیش‌نویسی است که از ماه مارس روی میز بوده است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما در حال مطالعه تغییراتی هستیم که توسط اتحادیه اروپا پیشنهاد شده است. ما در کوتاه‌مدت به آن‌ها پاسخ خواهیم داد و امیدواریم که ایران بالاخره و در نهایت تصمیم بگیرد فرصتی را که مدتی است پیش رویش بوده است، مغتنم بشمارد.»

در تهران هم، ساعتی بعد از منتشر شدن مقاله بورل، علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در توئیتی دریافت ایده‌های هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات را تأیید کرد و نوشت که جمهوری اسلامی همچنان «ایده‌هایی برای جمع‌بندی مذاکرات» دارد.

ضجه اروپایی‌ها برای احیای برجام

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مهار سرقت در دستور کار ۳ قوه» نوشت: پس از مدت‌ها «شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم» تشکیل جلسه داد و آن‌طور که خبرگزاری قوه قضائیه اعلام کرده، بررسی و ارائه راهکارهای پیشگیرانه برای کاهش سرقت یکی از اهم دستورالعمل‌های این جلسه بوده است.

در این جلسه که سه‌شنبه برگزار شد، رئیس قوه قضائیه، معاون اول رئیس‌جمهور، نایب رئیس نخست مجلس، دادستان کل کشور، وزیران اطلاعات، کشور، ارشاد، آموزش و پرورش، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و… حضور داشتند و کارگروه پیشگیری از سرقت این شورا مکلف شد جهت هماهنگی دستگاه‌ها در راستای پیشگیری از سرقت، اقدامات مقتضی را ترتیب دهد.

قبل از اینکه به موضوع اصلی جلسه اخیر «شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم» یعنی «سرقت» بپردازیم، شاید بد نباشد اشاره‌ای هم به جلسات این شورای شاید «غریب» داشته باشیم که چرا جلسات آن با فاصله‌های طولانی و گاهی با دو سال فاصله برگزار می‌شود.

عجیب به نظر می‌رسد، یا در کشور وقوع جرم نیست که این شورا ضرورتی برای تشکیل جلسه احساس کند، یا شاید شورا کارآمدی لازم را ندارد و یا شاید مسئولان مربوطه وقت حضور در آن را ندارند. به هر حال تشکیل ۴ جلسه در ۷ سال از تصویب این شورا کمی عجیب به نظر می‌رسد.

این نکته را رضا مسعودی‌فر، قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم چندی قبل اشاره کرده و گفته بود: «این شورا روی کاغذ وجود دارد و تا امروز (۱۹ خرداد ۱۴۰۱) فقط سه جلسه داشته است.

دقت کنید، از تصویب تشکیل سازمان پیشگیری از وقوع جرم در صحن مجلس در سال ۸۴ تا تصویب قانون شورای‌عالی پیشگیری از وقوع جرم در مجمع در سال ۹۴، حدود ۱۰ سال زمان صرف شد و از آن زمان تا الان هم فقط سه جلسه این شورای‌عالی تشکیل شده است.»

بی‌شک وقتی قانون، ضرورت تأسیس شوراهای عالی را تشخیص می‌دهد و تصویب می‌کند، این انتظار را هم ندارد که طی ۷ سال فقط ۴ جلسه تشکیل شود؛ بگذریم. امان از دزدی‌ها و دزدها به هر روی شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم، در نشست اخیر خود یکی از مهم‌ترین و نگران‌کننده‌ترین آسیب‌های اجتماعی کنونی را در دستور کار خود قرار داده و اگرچه مطالب و آمار مطرح شده در این جلسه رسانه‌ای نشده است اما شواهد و قرائن این آسیب در جامعه حکایت از وضعیت نگران‌کننده آن دارد.

افزایش ۷ برابری سرقت‌ها طی ۱۲ سال به طور قطع نمی‌توان انتظار داشت، در خصوص وضعیت سرقت‌ها از سوی نهادها آمار و ارقام رسمی اعلام شود؛ اما اظهارات هر از گاه پلیس و احساس عمومی از وضعیتی که در آن هستیم حکایت می‌کند. در یکی از معدود آماری که توسط بخش‌های رسمی کشور اعلام شده است، عدد و رقم‌هایی خردادماه توسط رضا مسعودی‌فر قائم‌مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در گفت‌وگو با تسنیم اعلام شد.

به طور قطع این آمار از متقن‌ترین آمار موجود و البته جدیدی است که در این سال‌ها رسانه‌ای شده است: «سال ۱۳۸۸ تعداد ۲۰۰ هزار سرقت به ثبت رسیده بود که متأسفانه این آمار برای سال ۱۴۰۰ ناراحت‌کننده است؛ به‌نحوی که آمار یک میلیون و ۴۰۰ هزار سرقت در سال ۱۴۰۰ به ثبت رسیده و در طول ۱۲ سال آمار سرقت در کل کشور ۷ برابر شده است.»

بررسی و ریشه‌یابی سرقت، از آن دست مسائلی نیست که پیچیده و فهم آن دشوار باشد. به طور قطع بخش عمده‌ای از علل آن به مشکلات اقتصادی، بیکاری و البته ضعف‌های فرهنگی بازمی‌گردد. افزایش سرقت‌های خرد و البته زیاد شدن تعداد سارق اولی‌ها بر وجود همین مشکلات صحه می‌گذارد. قوانین موجود بازدارنده نیست؟ اما بخش دیگری از مسئله، قوانین موجود در برخورد با مجرمان سرقت است.

ضجه اروپایی‌ها برای احیای برجام

کد خبر 591550

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.