رسیدگی شورای شهر سالت‌لیک به معضل اعیانی‌سازی

شورای شهر سالت‌لیک در جدیدترین نظرسنجی‌های خود دریافت که ساکنان شهر با اعیانی‌سازی مشکل دارند و مخالف آن هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شورای شهر سالت‌لیک پس از جمع‌آوری نتایج یک مطالعه سفارشی، دریافت که بیشتر ساکنان در زمینه نحوه تغییرات شهر خود نگران هستند که این نگرانی‌ها به‌دنبال اعیانی‌سازی شهر ایجاد شده است. اعیانی‌سازی که به نام‌های اشراف‌نشینی، اصیل‌سازی یا اصالت‌گرایی نیز شناخته می‌شود، فرآیندی است که در آن بخش‌های فقیرتر یک شهر به دلایل مختلفی از جمله مهاجرت افراد ثروتمندتر، بهبود مسکن و جذب مشاغل جدید تغییر می‌کند و افزایش ارزش دارایی‌ها اغلب منجر به جابه‌جایی ساکنان اصلی می‌شود.

مطالعه شورای شهر به‌عنوان راهی برای رهبران شهر در راستای درک بهتر مسائل مربوط به اعیانی‌سازی و جابه‌جایی در سراسر شهر انجام گرفت و در فاز اول آن، دریافت اعیانی‌سازی با نگرانی ۸۱ درصد از پاسخ‌دهندگان همراه بوده است. شورای شهر این امر را فراخوانی برای اقدام در نظر گرفت، چراکه درک این نگرانی‌ها نشان می‌دهد شورا باید برای پاسخ به فشارهای افزایش اجاره‌بها، قیمت خانه‌ها و دیگر تأثیرات ناشی از اعیانی‌سازی به‌ویژه روی آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه اقدامات بیشتری انجام دهد.

شورای شهر در نهایت به این نتیجه رسید که لازم است به‌طور جدی به معضل اعیانی‌سازی شهر رسیدگی کند. پروژه شورا و داده‌های آن به‌منظور کمک به اطلاع‌رسانی به سیاست‌ها و رویکردها در مورد چگونگی بهترین کمک به اعضای جامعه برای ماندن در شهر با رشد سریع آن مورد استفاده قرار گرفته است. مرحله اول شامل نظرسنجی‌های گسترده جامعه در بین گروه‌های مختلف برای جمع‌آوری داده‌ها و درک واقعیت‌هایی بود که اعضای جامعه با آن روبه‌رو هستند.

شورای شهر در این زمینه با تخصیص گروه‌هایی متمرکز روی افراد بی‌پناه و ساکنان خانه‌های ناامن سعی کرد که در کنار جمع‌آوری داده به درک واقعیت‌ها بپردازد و داستان‌های زندگی افراد را، فراتر از آواره شدن از یک خانه، در زمینه چگونگی عبور از جابه‌جایی و تأثیرات آن مورد بررسی قرار دهد. این تیم از نزدیک با ۲۵۰۰ نفر سروکار داشت. پاسخ‌دهندگان متشکل از ۲۰۰ دانش‌آموز، ۵۰ شرکت‌کننده متمرکز، ۷۰ مصاحبه عمقی و ۲۱۵۰ پاسخ‌دهنده در نظرسنجی‌ها بود.

نظرسنجی‌های شورای شهر سالت‌لیک

نظرسنجی‌های شورای شهر شامل طیف گسترده‌ای از پاسخ‌ها و گروه‌های مختلف می‌شد. مشخصات جمعیت‌شناختی آن نیز از نظر نژاد و قومیت، سطح درآمد و این‌که آیا آن‌ها صاحب‌خانه یا مستأجر هستند، مشابه با جمعیت کلی سالت‌لیک بود. اکثر پاسخ‌دهندگان در تمام گروه‌های نژادی و قومیتی نگرانی متوسط تا زیاد در مورد اعیانی‌سازی و جابه‌جایی گروه‌های بومی منطقه را گزارش کردند. بخش عمده‌ای از افراد «بسیار نگران» مستأجر بودند که با خانواده یا دوستان خود زندگی می‌کردند و وضعیت زندگی آن‌ها ناپایدار بود.

نظرسنجی‌ها همچنین نشان داد که افراد با گروه‌های درآمدی متفاوت در زمینه اعیانی‌سازی ابراز نگرانی کردند ولی در این میان خانوارهای کم‌درآمد بسیار نگران بودند تا جایی‌که بیشترین درصد نگرانی در این زمینه را افراد با درآمد سالانه ۱۵ تا ۲۰ هزار دلار گزارش دادند و ۹۰ درصد از آن‌ها در طیف نظرسنجی گزینه‌های متوسط تا بسیار زیاد را علامت زده بودند. ۷۴ درصد از افراد با درآمد بالای ۱۵۰ هزار دلار نیز همین طیف را انتخاب کرده بودند.

حدود ۹۵ درصد از پاسخ‌دهندگان تجربه مستقیمی در رابطه با اعیانی‌سازی و جابه‌جایی داشتند که البته نظرات متفاوتی درباره این‌که چنین اقدامی به بدتر شدن (۲۹ درصد) یا بهتر شدن (۱۱.۵ درصد) یک محله کمک می‌کند. بااین‌حال اکثر مردم معتقد بودند که شورای شهر باید جلوی جابه‌جایی مردم از محل بومی خود را بگیرد.

بسیاری از پاسخ‌دهندگان جابه‌جایی یا اعیانی‌سازی را دلیلی برای فقدان مسکن مقرون‌به‌صرفه و توسعه خانه‌های جدید دانستند و معتقد بودند این امر منجر به تخریب کسب‌وکارهای کوچک یا کنار گذاشته شدن آن‌ها به‌دلیل ناتوانی در پرداخت اجاره‌بهای سنگین مشاغل جدید می‌شود. این افراد از این‌که سالت‌لیک در حال از دست دادن میراث معماری خود است نیز ابراز ناراحتی کردند. عده‌ای از پاسخ‌دهندگان نیز مطرح کردند که شورا باید به نیازهای جامعه برای مسکن پاسخ دهد نه به مواردی که توسعه‌دهندگان مناطق شهری می‌خواهند.

نتایج به‌دست‌آمده از نظرسنجی‌های شورای شهر سالت‌لیک

مدیران و ذی‌نفعان پروژه موارد زیر را به‌عنوان نکات کلیدی آموخته شده در مرحله اول بررسی‌ها و نظرسنجی شورا عنوان کردند:

- درصد جابه‌جایی در سالت‌لیک بسیار قابل‌توجه است و این موضوع هر روز بدتر می‌شود که این امر برای جامعه بسیار نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد.

- هیچ محله «مقرون‌به‌صرفه‌تری» در سالت‌لیک وجود ندارد که خانواده‌های کم‌درآمد پس از آواره شدن بتوانند به آن نقل‌مکان کنند.

- سالت‌لیک در حال رشد است و به‌طورکلی در آن واحدهای مسکونی کافی وجود ندارد، علاوه بر این کمبود قابل‌توجهی در بخش واحدهای مقرون‌به‌صرفه برای خانواده‌های کم‌درآمد در شهر دیده می‌شود.

- تقریباً نیمی از خانوارهای مستأجر سالت‌لیک برای پرداخت اجاره‌بها تحت فشار قرار دارند تا جایی‌که بیش از ۳۰ درصد از درآمد خود صرف پرداخت اجاره می‌کنند. این خانوارها هنگام افزایش اجاره‌بها بسیار آسیب‌پذیر می‌شوند.

- جابه‌جایی بیش از نیمی از خانوارهای سفیدپوست سالت‌لیک را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به‌طور نامتناسبی بر خانواده‌های رنگین‌پوست تأثیر می‌گذارد.

- الگوهای جابه‌جایی منعکس‌کننده الگوهای تاریخی تبعیض و تفکیک، با مناطقی که خطر جابه‌جایی بالا را تجربه می‌کنند و مناطقی که در گذشته خط قرمز شده بودند، در یک‌سو قرار دارد.

شورای شهر در حالت کلی دریافت که تمام مناطق مقرون‌به‌صرفه سالت‌لیک در معرض خطر اعیانی‌سازی قرار گرفته و در حال جابه‌جایی است. این به آن معنا است که هیچ منطقه سبز دیگری در شهر وجود ندارد و وقتی خانواده‌های کم‌درآمد آواره می‌شوند، جایی برای رفتن ندارند.

پاسخ شورای شهر سالت‌لیک به معضل اعیانی‌سازی

شورای شهر سالت‌لیک از نتایج به‌دست‌آمده ابراز نگرانی کرد و خواستار ترسیم راه‌حل‌هایی برای خط‌مشی‌ها و گام‌های بعدی شد. مدیران پروژه نیز اشاره کردند که سیاست‌ها، راه‌حل‌ها و رویکردهایی که در مرحله بعدی ترسیم می‌شوند، بر خود ایالت و شهر متمرکز خواهند بود بااین‌حال هنوز هیچ رویکردی را اعلام نکرده‌اند. آن‌ها اعلام کردند که در صدد ایجاد جامعه‌ای برای شنیدن صدای تمام اقشار هستند و راهکاری ارائه خواهند داد که به کمک آن شورای شهر بتواند به خانواده‌هایی که از لحاظ تاریخی ساکن مناطق سالت‌لیک بوده‌اند کمک کند، بااین‌حال ارائه راهکار را نیازمند بررسی‌های بیشتر دانستند.

کد خبر 591512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.