افزایش سرعت حمل‌ونقل در اصفهان با ورود میدل‌باس‌ها

امروزه با توجه به ضرورت توسعه حمل‌ونقل همگانی برای استفاده شهروندان به‌منظور کاهش ترافیک شهرها، استفاده از میدل‌باس در معابر کم‌عرض که قابلیت تردد اتوبوس در آن‌ها وجود ندارد و خطوطی که تقاضای سفر، کمتر از ظرفیت اتوبوس است، مورد توجه مدیران شهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، میدل‌باس که از نظر ظاهری شبیه اتوبوس است اما ابعادی کوچک‌تر بین هشت تا ۱۱ متر طول دارد، در بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشور انگلستان جا افتاده و از آن به وفور استفاده می‌شود که دلیل آن نیز شاید کشف صرفه اقتصادی بسیار بالای استفاده از این رنج خودروی جمعی باشد.

میدل‌باس که در اصل از مینی بوس بزرگ‌تر و از اتوبوس کوچک‌تر است، از سال ۱۳۸۴ وارد ایران شد. این وسیله حمل‌ونقل عمومی از طراحی منحصربه‌فرد، جذاب، بزرگ و جادار و تمام امکانات اتوبوس‌های توریستی همچون صندلی‌های متحرک، سیستم سرمایش و گرمایش با تهویه قدرتمند، محفظه بالای سر مسافران و کنار خودرو، همچنین سیستم صوتی و تصویری (مجهز به میکروفن، آمپلیفایر و بلندگوی سقفی) برخوردار است.

میدل‌باس‌ها نیز مانند اتوبوس‌ها در دو گونه شهری و بین‌شهری ساخته می‌شود که تفاوت آن‌ها در ارتفاع کف، تعداد پله‌ها، نوع و تعداد صندلی‌ها است؛ با وجود تمام این امکانات، ظرفیت میدل‌باس‌ها ۳۲ نفر است که خلوت بودن آن موجب آرامش بیشتر مسافران می‌شود.

با توجه به اینکه ظرفیت حمل مسافر این محصول در حد ۷۰ درصد یک اتوبوس بزرگ بین‌شهری است، اما قیمت آن به نسبت، کمتر از درصد مذکور است که این موضوع، محصول میدل‌باس را از نقطه نظر سرمایه‌گذاری در خرید مقرون به صرفه کرده است. بدین ترتیب مقایسه هزینه‌های اولیه تعمیر و نگهداری، همچنین تعداد مسافر قابل جابه‌جایی نشان داده است که استفاده از میدل‌باس به جای مینی‌بوس و اتوبوس صرفه‌جویی خوبی به همراه دارد.

پای میدل‌باس‌ها به خیابان‌های اصفهان باز می‌شود

در کلان‌شهر اصفهان نیز قرار شده در معابر کم‌عرض که قابلیت تردد اتوبوس در آن‌ها وجود ندارد و خطوطی که تقاضای سفر، کمتر از ظرفیت اتوبوس است، از ظرفیت میدل‌باس برای جابه‌جایی مسافران استفاده شود.

به‌تازگی «علی قاسم‌زاده» شهردار اصفهان این نوید را به شهروندان این کلان‌شهر داد که «شهرداری در صدد خرید اتوبوس‌های جدید برای شهر اصفهان است و خرید خودروهای میدل‌باس برای مسیرهایی که تعداد مسافر کمتری دارد، در دستور کار شهرداری قرار گرفته است تا سرعت حمل‌ونقل در این کلان‌شهر افزایش یابد.»

«محمدرضا فلاح» رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز تاکید کرده است که در بعضی نقاط شهری اتوبوس پاسخگو نیست و میدل‌باس می‌تواند علاوه‌بر سرعت در تردد، سرفاصله‌ها را نیز کاهش دهد، بنابراین از شهرداری می‌خواهیم خرید میدل‌باس‌ها را مورد توجه قرار دهد.

افزایش سرعت حمل‌ونقل در اصفهان با حضور میدل‌باس‌ها

خرید ۱۰۰ میدل‌باس برای شهر اصفهان

سیدعباس روحانی مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه در این باره می‌گوید: خرید ۱۰۰ دستگاه میدل‌باس با هدف بهبود کیفیت حمل‌ونقل عمومی در شهر در دستور کار شهرداری اصفهان قرار گرفت.

وی با اشاره به ویژگی‌های میدل‌باس‌ها، می‌افزاید: نوع سوخت این خودروها گازوئیل، نوع موتور آن‌ها چهار سیلندر خطی، استاندارد آلایندگی آن یورو پنج و مجهز به سیستم کنترل هوشمند دمای موتور است.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی اصفهان و حومه با بیان اینکه حداکثر سرعت مجاز میدل‌باس‌ها ۸۰ کیلومتر است، تصریح می‌کند: سازه طراحی شده بدنه و اتاق این خودروها مستحکم و مطابق استاندارد است و ارتفاع ورودی میدل‌باس‌ها نیز جهت سهولت در ورود و خروج مسافران پایین است.

وی می‌افزاید: میدل‌باس‌ها دارای رمپ ویژه معلولان، دو دریچه سقفی اضطراری در جلو و عقب، مانیتور رنگی با قابلیت پنج ورودی، یک دوربین بالای درب ورودی وسط، یک دوربین داخل فضای مسافری جهت نظارت راننده، زنگ درخواست پیاده شدن، سامانه تهویه مطبوع با ظرفیت برودتی ۲۸ کیلووات و خنک کنندگی مناسب و ظرفیت هوادهی ۴۲۰۰ مترمکعب است.

روحانی ادامه می‌دهد: این خودروها دارای ۲۱ صندلی مستحکم و راحت از جنس پلی‌آمید ضد اشتعال با روکش مناسب از مخمل یا چرم مصنوعی قابل شست‌وشو است.

کد خبر 591365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.