طلاق‌های صوری برای کمک از ستاد دیه

رئیس هیئت‌ امنای ستاد دیه کشور گفت: در برخی استان‌ها شاهد بودیم که بین زوجین توافقاتی صورت می‌گرفت تا به‌صورت صوری طلاق بگیرند و از ستاد دیه تقاضای کمک کنند.

به گزارش ایمنا و به نقل از میزان، سیداسدالله جولایی در نشست خبری با خبرنگاران درباره موضوع آیا روند کاهش تعداد زندانیان مهریه که پیش‌تر اعلام‌شده بود رکورد زده است، ادامه دارد یا خیر، اظهار کرد: مدتی بود در برخی استان‌ها شاهد بودیم که توافق‌هایی بین برخی زوجین برای طلاق انجام می‌شد تا از ستاد دیه کمک بگیرند، اما با تحقیقاتی که ستاد دیه انجام داد مشخص شد که این توافق‌ها صوری و برای کلاه‌برداری است.

وی افزود: در قانون مجلس هم آمده که ۵۰۰ میلیارد تومان با اولویت زندانیان زن و زندانیان مهریه اختصاص یابد اما مقرر شده که برای زندانیان مهریه پس از تحقیقات و صحت‌سنجی، وام به این افراد تعلق گیرد.

رئیس هیئت‌امنای ستاد دیه کشور درباره اینکه آیا نوسانات بازار ارزبر تعداد زندانیان مالی تأثیر گذاشته است، تصریح کرد: این موضوع تأثیرگذار است، چون برخی از افرادی که در زندان هستند بابت خرید کالایی از ارز استفاده می‌کردند و با نوسانات بازار ارز، با مشکلاتی مواجه شدند و ضررهای مالی دیدند.

رهبر انقلاب بیشترین کمک را برای آزادی زندانیان داشتند

وی گفت: مقام معظم رهبری بیشترین کمک را در بین نیکوکاران کشور به ستاد دیه داشتند که باعث خرسندی و تشکر است. همچنین سران قوا هم کمک‌های شایانی به این ستاد در راستای آزادی زندانیان داشتند.

جولایی بابیان اینکه ستاد دیه، ستاد نجات انسان‌ها است، اظهار کرد: شروع فعالیت ستاد دیه در ماه رمضان سال ۶۹ آغاز شد و تاکنون ادامه دارد. سال‌ها جلسات ستاد دیه در اوین برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: در چهار ماه اخیر دو هزار و ۴۱۵ محکوم مالی و بدهکاران دیه غیر عمد از بند حبس رهایی یافتند. خیران علی‌رغم محدودیت‌های کرونایی سنگ تمام گذاشتند و در قالب پویش‌های متعدد، ۱۲۱ محکوم زن که غیر عمد دربند بودند از زندان آزاد کردند. دو هزار و ۲۹۴ زندانی مرد هم آزاد شدند.

بیش از ۵۰ درصد طلبکاران رضایت دادند

رئیس هیئت‌امنای ستاد دیه کشور بابیان اینکه طلبکاران در خط مقدم آزادی زندانیان هستند، گفت: مبلغ آزادی این تعداد زندانی ۱۲ هزار میلیارد ریال است. بیش از ۵۰ درصد گذشت رضایتمندانه از طلبکاران داشتیم. در این آمار، همچنین با توجه به محدودیت مالی کشور ۳۱ درصد شکات از شکایت خود گذشتند.

وی با بیان اینکه ۹۸ درصد زندانیان آزاد شده بدهکار مالی بودند، گفت: بیشترین آمار مربوط به بدهکاران چک هستند که از دو هزار و ۴۱۵ نفر، ۱۳ زندانی راننده، ۲۳ محکومیت شبه عمد (هل دادن غیرعمدی، سربازی که ناخواسته شلیک کرده) ۴۳۸ زندانی تک قرار مهریه و ۲۵۶ زندانی آزاد شدند.

جولایی افزود: تا قبل از قانون مربوط به بیمه اجباری شخص ثالث، شاهد برابری پرداخت جنسیت و مذهب نبودیم اما پس از این قانون، شرکت‌های بیمه موظف به پرداخت ۱۰۰ درصدی خسارات هستند. همچنین به لطف این قانون در بسیاری از استان‌ها راننده زندانی نداریم.

وجود ۱۰ هزار و ۶۸۶ زندانی جرایم غیرعمدی در کشور

وی درخصوص تعداد زندانیان جرایم غیرعمدی افزود :۱۰ هزار و ۶۸۶ زندانی جرایم غیر عمد در کشور داریم که هشت هزار و ۳۳۳ نفر محکوم مالی هستند. پرونده‌ها پس از اینکه در زندان و ستاد مطرح می‌شود در هیئت‌امنا مطرح می‌شود و در کمیته ویژه بررسی می‌شود.

رئیس هیئت‌امنای ستاد دیه کشور اظهار کرد: از تعداد ۱۰ هزار و ۶۸۶ نفر، ۱۴۷ نفر مربوط به حوادث رانندگی، ۲۹ نفر حوادث کارگاهی، ۸۴ نفر شبه عمد، هشت هزار و ۳۳۳ محکوم مالی، یک هزار و ۹۱۸ بدهکار مهریه و ۱۷۵ نفر محکوم نفقه هستند که امید داریم در ماه محرم و صفر، مردم و خیرین بازهم درصحنه حضور یافته و موجبات آزادی زندانیان را فراهم کنند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر، هیئت‌های عزاداری کمک ویژه‌ای برای آزادی زندانیان داشتند اما از حسینه اعظم زنجان انتظار فراوان داریم که صندوق‌هایی را در مسیر عزاداران قرار بدهند تا قدمی برای آزادی زندانیان فراهم شود.

گفتنی است، مردم می‌توانند با مراجعه به پایگاه ستاد دیه به‌صورت آنلاین و یا با استفاده از شماره‌حساب‌های ۷۴۷۴ بانک ملت کمک‌های خود را به زندانیان اختصاص دهند.

کد خبر 591335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.