هدف ایران از مذاکرات، رسیدن به انتفاع اقتصادی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایران بارها مطرح کرده که هدفش از مذاکره رسیدن به انتفاع اقتصادی و از بین رفتن کامل تحریم‌ها است.

ثمانه اکوان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص تشدید فشار آمریکا و کشورهای اروپایی در راستای برجام اظهار کرد: اولین و اصلی‌ترین مسئله‌ای که آمریکا دنبال می‌کند و بایدن در سفر خود به منطقه هم اعلام کرد این است که ایران شرایط فعلی که آمریکا برای احیای برجام مطرح کرده را بپذیرد و خواسته دیگری نداشته باشد.

وی ادامه داد: شرایط فعلی این است که آمریکا قصد دارد مطمئن شود ایران به تعهدات خود در برحام عمل می‌کند اما ساختار اصلی تحریم‌ها که با تحریم سپاه پاسداران اتفاق افتاده و ادامه یافتن روند تحریم‌ها همچنان حفظ شود. این در حالی است که ایران بارها مطرح کرده که هدفش از مذاکره رسیدن به انتفاع اقتصادی و از بین رفتن کامل تحریم‌ها است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: ایران درباره دیگر تحریم‌ها خواسته جدیدی از غرب ندارد اما تحریم‌های مرتبط با مسائل هسته‌ای و تحریم‌هایی که در زمان ترامپ اعمال شده را غیر قانونی می‌داند و گفته زمانی که ایران به برجام عمل می‌کرد این تحریم‌ها توسط آمریکا اعمال شده که باید برداشته شود.

اکوان گفت: در حال حاضر آمریکا در نقش پلیس بد ظاهر شده و ایران را تهدید می‌کند، همچنین به کشورهای منطقه سفر می‌کند تا به تعبیر خود ائتلاف ضد ایرانی در منطقه تشکیل دهد این در حالی است که این سفرها بدون نتیجه بوده است.

وی ادامه داد: اما اروپا از آمریکا می‌خواهد که با لحن ملایم‌تری با ایران برخورد کند، از این رو صحبت‌های آمانوئل مکرون و آیت الله رئیسی در همین راستا است، اروپا تلاش می‌کند تا ایران را راضی کند که بدون اینکه به خواسته‌های خود در برجام برسد به تعهدات عمل کند. البته ایران هم با توجه به مصوبه مجلس و تکلیفی که بر عهده مذاکره کنندگان گذاشته شده این مسائل را تاکنون نپذیرفته است.

اجرای مکانیسم ماشه به نفع آمریکا نیست

این کارشناس مسائل بین‌المللی در پاسخ به این سوال که تا چه میزان امکان دارد بازگشت تحریم‌های سازمان ملل را به صورت اهرم فشار بر ایران وارد کنند؟ گفت: آمریکا نمی‌تواند مکانیسم ماشه را اجرایی کند چون آمریکا جز برجام و طرف‌های اصلی در برجام نیست، اما می‌تواند از کشورهای اروپایی بخواهد که این کار را انجام دهد که این به نفع آمریکا نیست زیرا دلیل اصلی آن جنگ اوکراین و مرزبندی پررنگ‌تری است که بین جبهه شرق و غرب شکل می‌گیرد و اگر این کار را انجام دهد عملاً تهران را به سمت جبهه شرق هدایت کرده است.

وی اضافه کرد: در عین حال برای اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با توجه به شرایطی که در دنیا وجود دارد چین و روسیه اجازه این کار را نمی‌دهند.

اکوان گفت: چون پوتین به تهران سفر کرد و میزان همکاری‌های اقتصادی دو کشور بالا رفته است و اکنون که روسیه به کمک‌های ایران به ویژه در جریان دورزدن تحریم‌ها و یا همکاری‌های اقتصادی نیاز دارد چنین اقدامی انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه بنابراین به نظر می‌رسد اروپا و آمریکا در مقابل ایران دست بسته هستند و نمی‌توانند اقدام خاصی انجام دهند، ادامه داد: با توجه به اینکه آمریکا نیاز به انرژی در فصل زمستان دارد باید بپیذیرد که توان لازم که در سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ داشتند که ایران را وادار به پذیرش برجام کردند اکنون آن توان و قدرت لازم را ندارند و هنوز این موضوع رانپذیرفتند چون امید دارند در فضای بین‌المللی معجزه رخ دهد اما به نظر می‌رسد اگر ایران از موضع خود کوتاه نیاید کم کم مجبور می‌شوند این موضوع را بپذیرند.

کد خبر 591230

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.