امشب هلال آخر ماه ذی‌الحجه را رصد کنید

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان گفت: لحظاتی قبل از طلوع آفتاب هلال ماه ۲۸ روز و ۲۲ ساعته در موقعیت صورت فلکی خرچنگ با ابزار اپتیکی به سختی قابل مشاهده است.

فاطمه فخرایی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: قبل از تکمیل شدن فازهای ماه و رسیدن به موقعیت مقارنه خورشیدی، هلال کاهنده ماه لحظاتی قبل از طلوع خورشید قابل رصد است. بهترین زمان رؤیت هلال آخر ماه ذی‌الحجه، پنجشنبه _ششم مردادماه_ ساعت ۰۵:۴۱ است. لحظاتی قبل از طلوع آفتاب هلال ماه ۲۸ روز و ۲۲ ساعته در موقعیت صورت فلکی خرچنگ با ابزار اپتیکی به سختی قابل مشاهده است؛ درخشندگی این هلال حدود ۰.۵ درصد است. ماه ساعت ۰۵:۲۲ طلوع می‌کند و طلوع خورشید ساعت ۰۶:۰۴ است.

ماه نو چیست؟

وی افزود: هنگامی که ماه در میان خط واصل زمین و خورشید است، سطح نورانی ماه دقیقاً رو به خورشید و پشت به ما قرار می‌گیرد، در نتیجه نمی‌توانیم آن را ببینیم. در این حالت اصطلاحاً گفته می‌شود که مقارنه ماه و خورشید یا ماه نو رخ داده است. حرکت مداری ماه باعث می‌شود هر چهار هفته یک بار به دور زمین بچرخد و در نتیجه گام‌های آن از ماه جدید تا ربع اول، ماه کامل و ربع آخر، هر ۲۹.۵ روز یک بار اتفاق می‌افتد و در نهایت به ماه جدید می‌رسد. این حرکت همچنین به این معنی است که ماه از یک شب به شب دیگر بیش از ۱۲ درجه از آسمان را طی می‌کند و باعث می‌شود هر روز تقریباً یک ساعت بعد، طلوع و غروب کند.

کارشناس تیم علمی رصدخانه لارستان اضافه کرد: طی روزهای آینده، ماه در اواخر بعدازظهر و هنگام غروب به عنوان هلال باریکی که بلافاصله پس از خورشید غروب می‌کند، قابل مشاهده خواهد بود. تا رسیدن به ربع اول، در مدت زمان یک هفته، تا حدود نیمه شب قابل مشاهده است. ماه پنجشنبه _ششم مردادماه_ ساعت ۲۲:۲۹ در وضعیت مقارنه با خورشید قرار می‌گیرد و از این لحظه فازهای ماه شروع می‌شود در حالی که هر دو جرم در صورت فلکی خرچنگ قرار دارند.

کد خبر 591178

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.