كاوش هاي باستان شناسي در تپه اشرف ادامه مي يابد

خبرگزاری ایمنا: بعد از نصب مجدد داربست ها در اطراف تپه اشرف معاون میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: کاوش های باستان شناسی در تپه اشرف همچنان ادامه می یابد.

به گزارش ايمنا ناصر طاهری افزود : از ابتدای کاوش در تپه اشرف تاکنون ۴ فصل عملیات کاوش باستان شناسی در این تپه انجام شده است و هنوز هم مطالعات باستان شناسی ادامه دارد .
وی اظهار داشت: تا تحویل گزارش نهایی ۴ فصل کاوش انجام شده ، این سازمان همکاری خود را با پیمانکار علمی مجموعه ادامه مید هد.
وی با اشاره به اینکه در خصوص کاوش های علمی باستان شناسی عملیات میدانی کاوش در سطح تپه یکی از مراحل کاوش است ، افزود: پس از آن مطالعات تطبیقی داده های فرهنگی، مستند سازی، مطالعات کتابخانه ای توسط هیئت کاوشگر در فاصله بین دو فصل انجام می گیرید که در نهایت به گزارش تکمیلی و جامع منجر خواهدشد.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین عدم حضور اعضای هیئت کاوش در سطح تپه دلیل بر متوقف شدن فعالیت های باستان شناسی نیست.
طاهری ادامه داد: علاوه بر کاوش های باستان شناسی در دو سال گذشته مطالعات منظر فرهنگی و زیست محیطی تپه اشرف با تفسیر داده های ماهواره ای توسط دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران نیز انجام شده است .
وی تصریح کرد: با این وصف این اداره کل پس از تخصیص و هزینه کردن بودجه سال ۹۰ با بررسی هاس به عمل آمده مشغول تهیه طرح ادامه کاوش جهت تخصیص اعتبار و تهیه طرح علمی جهت سال ۱۳۹۱می باشد و گزارشاتی که مبنی بر توقف کاربه دلایل مختلف انتشار یافته فاقد وجاهت علمی و قانونی است .
معاون میراث فرهنگی استان اصفهان به تعهدات شهرداری از قبیل انتقال خاک و دیوار کشی اشاره کرد و افزود : دیوار کشی موجود در تپه اشرف توسط این اداره کل انجام شده است و طبق صورت جلسه فی مابین این اداره کل و شهرداری منطقه ۴ مقرر گردید شهرداری مربوطه نسبت به انتقال خاک های تپه اشرف اقدام نماید که در این زمینه شهرداری منطقه هنوز اقدام خاصی انجام نداده است .
وی برنامه های آتی این اداره کل جهت ادامه روند فعالیت در تپه اشرف در سال ۹۱ را خاک برداری آوارهای موجود در سطح تپه، حفاظت های اولیه و مقدماتی مورد نیاز، اتمام دیوار کشی و نرده کشی اطرف تپه اشرف ، چاپ گزارش نهایی ۴ فصل کاوش تپه اشرف ،ایجاد داربست های موقت در ترانشه های کاوش شده ،ادامه کاوش های باستان شناسی مورد نیاز، نهایتاً تبدیل تپه اشرف به سایت موزه باستان شناسی در شأن شهر اصفهان ذکرکرد.
طاهری به درج مطلبی مبنی بر جمع آوری داربست های تپه اشرف اشاره کرد و افزود : جمع آور و نصب مجدد داربس تهای موجود به دو دلیل ایجاد فضای مناسب جهت ادامه کف سازی پیاده رو حاشیه تپه توسط شهرداری و ارائه پیشنهاد جدید جهت حفاظت بیشتر تپه صورت گرفت.
وی اظهار داشت : با توجه به ورود موتور سیکلت و اتومبیل از سمت پارکینگ نمایشگاه ، اقدامات جدید در وهله اول شامل مسدود نمودن ایت بخش می باشد .
وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود ایرادات حفاظتی در پیشنهادات جدید این ایرادات برطرف و تمامی بخشهای ترانشه با شیوه جدید داربست زنی ومحفوظ می شود تا احتمال سقوط افراد و یا نفوذ سارقان بداخل این مجموعه همزمان با حضور افراد یگان حفاظت سازمان به حداقل برسد .
طاهری افزود: تغییر وضعیت داربستها به جهت تغییر و اصلاح موضع امنیتی مجموعه تپه به خصوص مکانهای که بیشتر در معرض خطر بود صورت گرفت.
وی گفت: از سوی دیگر داربستهای قبلی صرفا به جهت مشخص نمودن محدوده کارگاه عملیاتی بود و با اتمام فصل چهارم و اجرای مرحله دوم که صرفا مطالعه عملیات اجرایی است نیازی به ادامه روش گذشته احساس نمی گردید.

کد خبر 59108

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.