حجاب قانون است و باید رعایت شود/ مردم گله مند هستند اما پای انقلاب ایستاده‌اند

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری گفت: بی‌حجابی بدون تردید از جلوه های ارتجاع است

به گزارش خبرنگار ایمنا، آیت الله سید احمد خاتمی صبح امروز (سه شنبه) در مجمع مبلغان ماه محرم اصفهان، اظهار کرد: اصفهان سابقه دیرینه و افتخارآمیز در نشر دین دارد و سند آن شهدای پر افتخار منسوب به این استان هستند.

وی با اشاره به سابقه درخشان حوزه علمیه اصفهان، افزود: زمانی حوزه علمیه اصفهان در کشور برتر بود و مرحوم آیت الله نایینی همچنین آیت الله بروجردی، دوران طلبگی را از حوزه اصفهان آغاز کردند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نامگذاری روز و هفته‌ای به نام هر قشر در کشور، گفت: افتخار می‌کنیم که روز ما به مناسبت‌های مقدسی مانند محرم، ماه رمضان، اربعین و ایام فاطمیه گره خورده است.

وی با بیان نکاتی از قیام سالار شهیدان (ع) خاطرنشان کرد: این نهضت بزرگ حافظ حریم دین، از دو دیدگاه قابل بررسی است، نخست بررسی سیر نهضت است که شامل تاریخ و مکان آغاز قیام می‌شود، که این سیر را می‌توان در کتاب‌های تاریخی مطالعه کرد.

آیت الله خاتمی روش دوم را سیره معرفی کرد و افزود: این روش تحلیل سیره است و شامل مواردی مانند دلیل حرکت امام از مدینه، انتخاب مکه و حرکت از آن در روز هشتم ذی حجه مکه و آخرین کلمات نورانی سید الشهدا (ع) قبل از شهادت می‌شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و امام جمعه موقت تهران تحلیل را شیوه مورد پسند قرآن برای بیان قصص دانست و گفت: قصص قرآن کمتر به مسائل تاریخ تولد، وفات، همسر و فرزندان پیامبران می‌پردازد از جمله داستان حضرت یوسف که هزار نکته اخلاقی و تحلیلی در بر دارد.

وی با اشاره به اینکه واژه عبرت به معنای تحلیل است، افزود: عبرت یعنی گذشته را آینه آینده قرار دهیم، سید الشهدا (ع) درباره نهضت خود فرمود شما باید از من سرمشق بگیرید و در تحلیل این موضوع، امام خمینی (ره) در ماه محرم قبل از پیروزی انقلاب فرمود خون بر شمشیر پیروز است، سیدالشهدا (ع) را به شهادت رساندندف کاروان آزادگان را به اسیری بردند و جنایت‌های زیادی انجام دادند، اما حسین (ع) زنده ماند و هنوز نهضت آن مایه الهام جهان است.

آیت الله خاتمی راز ماندگاری امام حسین (ع) را تبدیل شدن به وجه رب دانست و ادامه داد: سیدالشهدا (ع) وجه رب شد یعنی بزرگی که جز خدا هیچ در دل ندارد، موضوع سیره و تحلیل آن بسیار مهم است همانگونه که رهبر معظم انقلاب نیز موضوع عبرت‌های عاشورا را مطرح کردند یعنی ببینید چه شد مسلمانانی که می‌گفتند اشهد ان محمدا رسول الله (ص)، سر بریده حسین (ع) را بالای نیزه بردند و این عبرت بود.

وی با اشاره به وجود سه منبع برای شناخت نهضت عاشورا تاکید کرد: نخستین منبع تاریخ است که برخی از متأخران با نگارش کتاب‌هایی به جدا کردن سره از ناسره و الک کردن راست و دروغ مطلب تاریخی پرداخته‌اند در است از راست و دروغ که برخی از متأخرین از علما به پژوهش و نگارش کتاب در زمینه جداسازی راست‌ها و دروغ‌ها پرداختند.

عضو فقهای شورای نگهبان افزود: معتقد نیستم هر آنچه کتاب‌های تاریخی نوشته نشده است، دروغ است بلکه بسیاری از مطالب سینه به سینه از قول بزرگان و مراجع نقل شده است که باید به آنها نیز توجه کرد.

وی دومین منبع شناخت نهضت عاشورا را سخنان سیدالشهدا تلقی کرد و ادامه: سخنان سید الشهدا از زمان حرکت از مدینه، رسیدن به مکه و نامه‌ها و مطالبی که در بین راه از خود به جا گذاشت، دنیای حرف و زلال بود و بهترین کتاب برای یک محقق دانشنامه امام حسین (ع) است که هر آنچه یک محقق برای تحقیق لازم دارد فروگذار نکرده است.

آیت الله خاتمی سومین منبع شناخت نهضت عاشورا را مقام معظم رهبری دانست و ادامه داد: زیارت‌های مربوط به سیدالشهدا (ع) مثل زیارت عاشورا و اربعین، تنها متونی برای ثواب خواندن نیست بلکه در آنها هدف نهضت بیان شده است و متن حسین شناسی هستند.

وی با اشاره به الگوگ رفتن از راه سیدالشهدا در انقلاب اسلامی تاکید کرد: شباهت این دو مکتب زیاد است از جمله اینکه مبنای و هدف اصلی آن قیام اعتلای کلمه الله بود، نکته دوم ولایت مداری کربلا است، یاران سیدالشهدا (ع) شش ویژگی دارند که مهم‌ترین آنها ویژگی ولایت مداری است.

وی با تاکید بر اهمیت مسأله ولایت مداری گفت: عظمت کربلا به امام حسین (ع) است زیرا قیام‌های دیگری در تاریخ اتفاق افتاد و چه بسا کشته‌های بیشتری داشتند اما هرگز به بزرگی قیام امام حسین (ع) نشدند زیرا در این قیام خورشید جلودار بود.

وی شباهت انقلاب اسلامی با مکتب عاشورا را دشمنان این دو نهضت دانست و گفت: دعوای امروز ما با دنیای استکبار سر همین کلمه خدا است، امروز در برابر دو جریان لیبرال دموکراسی غرب و سوسیال دموکراسی شرق، نظریه جدیدی به جهان عرضه کردیم به نام مردم سالاری دینی که دین را به صحنه آورده و بغض و کینه دشمنان از همین موضوع است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دنیا بداند که دشمنان دست از سر انقلاب اسلامی بر نخواهند داشت مگر آنکه قدرتمند شود و به جایی برسد که زور آنها به این انقلاب نرسد، تمام این اذیت و آزارهای برای آن است که مردم ایران از دین شان برگردند که این هدف محقق نخواهد شد.

وی با اشاره به ایستادگی ۴۳ ساله ملت ایران در برابر دشمنان انقلاب گفت: به فضل خدا همچنان خواهیم ایستاد زیرا این راهی است که از سالار شهیدان امام حسین (ع) آموختیم.

وی با اشاره به سابقه چهار دهه‌ای خود به عنوان خطیب عاشورایی، افزود: جهاد تبیین به معنای روشنگری است و همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، جهاد تبیین واجب فوری و ضروری است زیرا دشمن با ابزار فضای مجازی دارد جهاد ضد تبیین انجام می‌دهد.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به اینکه کلید فضای مجازی در دست آمریکا است، گفت: واجب فوری و ضروری است کسانی که وارد میدان جهاد شده‌اند به فضای مجازی نیز توجه کنند زیرا در صورتی که در این فضای دیر بجنبند قافیه را باخته‌اند.

وی خواستار استفاده از رسانه و منبرها برای جهاد تبیین شد و ادامه داد: از همه این ابزارها باید برای جهاد تبیین استفاده شود البته افراط و تفریط در همه چیز بد است به ویژه در انتخاب موضوع برای سخنرانی منبر که نیاز به قرآن، روایات، اخلاق، سیاست و روضه دارد.

نقشه خطرناک دشمن برای ناامید کردن مردم

وی با اشاره به نقشه بسیار خطرناک دشمن برای ناامید کردن مردم، گفت: این ادبیات که اوضاع فرق نخواهد کرد، همه سر و ته یک کرباس هستند و بازی‌هایشان دروغ است در راستای ناامید کردن مردم در حالی است که هویت این دولت برای انجام وظیفه و تکلیف ویژه است.

آیت‌الله خاتمی سفرهای استانی رییس جمهور را در راستای تلاش شبانه روزی دولت برای بهبود شرایط دانست و افزود: واقعیت این است که کار و خدمت در حال موج زدن است، میزان رشد اقتصادی به چهار درصد رسیده است، در حالی که در گذشته زیر یک درصد بود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشکلات زیادی وجود دارد زیرا دولت در حال جراحی اقتصادی است و هنگامی که از رییس جمهور پرسیدم این اوضاع چه زمانی سامان می‌یابد، گفت تردیدی نداشته باشید نهایت این حرکت سامان یافتن اقتصاد کشور است.

وی عنصر امید در جامعه را دارای سه پشتوانه دانست و تاکید کرد: نخستین عنصر امید ما خداست که ۴۳ سال این انقلاب را از خطرات حفظ کرده است در این مدت شش کودتا برضد انقلاب تدارک دیده شد که همگی قبل از عمل خنثی شد از جمله کودتای نقاب که قرار بود از همدان شروع شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه و امام جمعه موقت تهران دیگر عناصر پشتوانه امید در جامعه را عنایت خدا و حمایت مردم معرفی کرد و گفت: چند بار رییس جمهوری از مردم تشکر کردند، در گذشته در قصه بنزین دیدید که چه اتفاقاتی رخ داد اما اکنون همه اجناس گران شد اما چنین اتفاقاتی رخ نداد زیرا مردم به این نظام و به خادمان خود ایمان دارند.

وی تاکید کرد: معنای ایمان و نجابت مردم این است، که مردم گله مند هستند و پای انقلاب ایستادند.

وی با اشاره به نامگذاری رهبر معظم انقلاب از سوی دشمنان به عنوان دوراندیش ترین رهبر جهان، تصریح کرد: مشکلات اقتصادی اکنون ملموس است بیش از یک دهه است رهبر معظم انقلاب از اقتصاد مقاومتی سخن می‌گوید و نامگذاری سال‌ها درباره اقتصاد بوده است، یعنی ده سال پیش از ملت فهمید دشمن کجا را هدف قرار می‌دهد.

آیت الله خاتمی رهبر معظم انقلاب را با خدا، بیدار، مخلص، شجاع و بنده خدا توصیف کرد و افزود: یک رهبر مخلص، شجاع، متعبد عاشق و با ایمان جلودار این ملت است.

وی بی حجابی را بدون تردید از جلوه‌های ارتجاع اعلام کرد و گفت: بیش از ده آیه قرآن صراحت در حجاب دارد و مراجع تقلید آن‌را از ضروریات دین می‌دانند از جمله آیت الله صافی که گفتند اگر کسی اصل حجاب را قبول نداشته باشد موجب ارتداد می‌شود و اگر عمل نکند فاسق می‌شود بنابراین حجاب از مسلمات بدون تردید است.

وی با تاکید بر اینکه حجاب قانون است و قانون را باید رعایت کرد، افزود: مثل آن است که بگوییم به زور مردم را مجبور کنیم که پشت چراغ قرمز بایستند، در همه جای دنیا قانون باید رعایت شود، خطر ارتجاع جدی است باید جدی گرفته شود.

وی سکولار شدن و بی طرف شدن حوزه و هیئت‌ها را خطر دیگری برای انقلاب دانست و گفت: تضعیف خدمتگزاران و از دست دادن هویت انقلاب نیز یک خطر ملی است. زیرا انقلاب اسلامی به بن بست نخواهد رسید اما دروغ پراکنی، جنگ روانی دشمن، رو در رو کردن مردم با انقلاب و اغتشاش از توطئه‌هایی است که دشمن القا می‌کند و مانند گذشته توطئه‌ها نقش بر آب خواهد شد.

کد خبر 591049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.