تعارض منافع از عوامل اصلی بروز حادثه متروپل است

رئیس کمیته شفافیت و هوشمندسازی شورای اسلامی شهر تهران گفت: در حادثه متروپل تنها شکست سازه‌ای دخیل نبوده، بلکه نبود قوانین منسجم در حوزه تعارض منافع از عوامل اصلی بروز این حادثه بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد صادقی، امروز _سه‌شنبه چهارم مردادماه_ در هشتادویکمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر و در نطق پیش از دستور خود با اشاره به موضوع رعایت نکردن قانون تعارض منافع در بروز حوادثی مانند متروپل، اظهار کرد: ممکن است حادثه متروپل در نگاه اول به عنوان بحث شکست سازه‌ای دیده شود و از این زاویه باید گفت در دیگر نقاط دنیا نیز چنین حوادثی رخ داده است که از جمله آن می‌توان به برج چمبرلین در فلوریدا با ۹۸ کشته و البته پرداخت غرامت ۱.۰۲ میلیارد دلاری به آسیب دیدگان، برج سی جی کایوان در چین با ۱۷ کشته، ساختمان ریگو پیانو در ایتالیا با ۹ قربانی، آسمان‌خراش لاگوس با ۳۶ کشته، راهروی هوایی هایت ریجنسی با ۱۱۴ کشته و برج گرنفل لندن با ۷۹ کشته اشاره کرد.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم حادثه متروپل را دقیق‌تر بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که در بروز این حادثه تنها شکست سازه‌ای دخیل نبوده، بلکه نبود قوانین منسجم در حوزه تعارض منافع از عوامل اصلی بروز این حادثه است. سنگینی ساختمان به طوری که به طراحی اولیه چند طبقه اضافه شد، نفوذ مالک ساختمان در فرایند تصمیم‌گیری و شراکتی که با شهرداری داشته است و علت اصلی وجود نداشتن زیرساخت‌های قانونی که در رأس آن شفافیت و ضوابط مربوط به مدیریت تعارض منافع می‌شود، می‌تواند از دلایل عمده حادثه متروپل باشد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: لازم است بدانیم تعارض وظیفه درآمد، تعارض اتحاد نظارت‌کننده و نظارت‌شونده و تعارض اتحاد قاعده‌گذار و مجری سه شکل از تعارض منافع است که ممکن است در در شهرداری‌ها رخ دهد.

وی افزود: در تعارض وظیفه درآمد شهرداری در قبال وظیفه نظارتی که دارد در ازای دریافت مبالغ به عنوان جریمه از ضوابط گذر می‌کند. آرایی که در کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ و ماده ۵ و امثال آن صادر می‌شود، اجازه عبور از ضوابط را برای شهرداری‌ها به صورت سیستماتیک فراهم می‌کند، بر این اساس موقعیت تعارض وظیفه درآمد به صورت سیستمی برای تمام شهرداری است تا بتواند در قبال درآمد از ضوابط بر قواعد شهرسازی که وظیفه نظارتی شورای اسلامی شهر است عدول کنند، این مهم نه تنها در مترو بلکه در بسیاری از موارد دیگر نیز اتفاق افتاده است و خواهد افتاد.

صادقی خاطرنشان کرد: اتحاد بین نظارت‌کننده و نظارت‌شونده در تهران فراوان است، شهرداری در بعضی پروژه‌ها مشارکت می‌کند و در عین حال وظیفه نظارت بر ساخت‌وساز را دارد که در این شرایط شهرداری باید بر خود نظارت کند، لذا از بسیاری موارد چشم‌پوشی می‌کند تا درآمد بیشتری کسب کند.

کد خبر 591048

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.