اهدای ۴۵ هزار واحد خون توسط مردم یزد در سال گذشته/استان یزد پیشرو در اهدای خون

مدیرکل انتقال خون استان یزد با اشاره به اینکه شاخص اهدای خون استان یزد به نسبت میانگین کشوری بیشتر است، گفت: مردم یزد در سال گذشته ۴۵ هزار واحد خون اهدا کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدرضا آقایی‌میبدی امروز _سه‌شنبه چهارم مردادماه_ در نشست خبری با اشاره به اینکه استان یزد یکی از استان‌های پیشرو در حوزه اهدای خون است، اظهار کرد: هر سال استان یزد یکی از سه استان برتر کشور در حوزه آمار اهدای خون به نسبت جمعیت است.

وی افزود: درحال‌حاضر شاخص اهدای خون در کشور ۲۵ نفر به ازای هر هزار نفر است، درحالی‌که این آمار در استان یزد ۳۵ در هزار است که نشان دهنده اهمیتی است که مردم برای اهدای خون قائل هستند.

۹۵ درصد از خون موردنیاز استان یزد از داخل استان تأمین می‌شود

مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه بالغ بر ۹۵ درصد از خون مورد نیاز استان یزد از داخل استان تأمین می‌شود، گفت: علاوه بر نیاز استان، یزد معین دیگر استان‌های کشور است که تأمین کننده خون آن‌ها هم هستیم.

آقایی‌میبدی، یکی از شاخص‌های بسیار مهم در ارتباط با اهدای خون را اهداکنندگان مستمر دانست و گفت: در این شاخص هم استان یزد ازجمله استان‌های برتر کشور است و تعداد اهداکنندگان مستمر یزد بالاتر از میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین اهداکنندگان مستمر در کشور ۵۵ درصد است اما این آمار در استان یزد با ۱۰ درصد افزایش، ۶۵ درصد کل اهداکنندگان را تشکیل می‌دهند.

مدیرکل انتقال خون استان یزد با بیان اینکه هر نفر با اهدای خون خود می‌تواند جان دو تا سه نفر را نجات دهد، خاطرنشان کرد: سال گذشته ۵۳ هزار نفر به سازمان انتقال خون استان یزد مراجعه کردند که ۴۵ هزار نفر از آن‌ها واجد شرایط اهدا بودند.

آقایی میبدی گفت: این ۴۵ هزار واحد خونی که از اهداکنندگان دریافت شده توسط حدود ۹۰ تا ۱۰۰ هزار بیمار استفاده شده و جان این افراد به واسطه اهدای خون شهروندان نجات پیدا کرده است.

اهدای خون بانوان در یزد تنها ۳ درصد است

وی ادامه داد: براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی یزد، زمان متوسط رسیدن خون از سازمان انتقال خون به بیمارستان شهید صدوقی در سال ۱۴۰۰ بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه بوده است و با وجودی که این زمان بسیار خوب است، در حال تلاش برای کاهش آن هستیم.

مدیرکل انتقال خون استان یزد شاخص اهدای خون زنان را بسیار کم دانست و افزود: از میان کل ۴۵ هزار واحد خون دریافت شده در یزد، تنها ۳ درصد آن مربوط به زنان بوده است.

آقایی‌میبدی با تاکید بر اینکه به هر دلیلی از فردی که شرایط اهدای خون را نداشته باشد خونی دریافت نمی‌شود، تصریح کرد: این در حالی است که ۷۰ درصد از بانوان مراجعه‌کننده به هیچ عنوان مشکلی برای اهدای خون نداشتند و به تمام افراد مراجعه‌کننده مشاوره رایگان ارائه می‌شود.

کد خبر 591042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.