ماجرای تاریخ مصرف واکسن‌های کرونا و پاسخ عضو ستاد کرونا به برخی حواشی

عضو ستاد مقابله با کرونا با تاکید بر آنکه مدت زمان بررسی و انقضای هر واکسن، بسته به تکنولوژی ساخت آن متفاوت است، گفت: تاکنون هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای مورد استفاده قرار نگرفته است.

به گزارش ایمنا، حمیدرضا جماعتی با اشاره به روند افزایشی بیماری کرونا در کشور و قرارگرفتن در موج هفتم این بیماری، بر لزوم جدی‌گرفتن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون علیه این بیماری تاکید کرد.

وی ضمن تاکید بر ضرورت تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا، افزود: براساس آخرین آمارها تاکنون بیشتر از ۱۵۲ میلیون دز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است که بیش از ٢۹ میلیون دوز آن مربوط به دوز سوم و چهارم بوده است.

عضو ستاد مقابله با کرونا درباره برخی حواشی ایجاد شده در خصوص تاریخ انقضای برخی واکسن‌ها، با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای به مردم تزریق نشده و نخواهد شد، تصریح کرد: در تمام دنیا روند به این شکل است که برای واکسن‌ها با پایه پروتئین یا واکسن‌هایی که احتمال آن وجود داشته باشد که مواد تشکیل دهنده‌اش تخریب شود، تاریخ انقضایی درج می‌شود و بعد به وسیله متخصصان و سازمان غذا و دارو آزمایش مجدد صورت گرفته و تاریخ انقضا تمدید می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال واکسنی ممکن است دو سال تاریخ انقضا داشته باشد ولی برای اینکه مجدداً چک شود شش ماه یک بار ارزیابی صورت می‌گیرد که آیا پیش از تاریخ انقضای اصلی، مشکلی متوجه مواد تشکیل دهنده واکسن هست یا خیر؟

جماعتی ادامه داد: برخی تصور می‌کنند تاریخ انقضای نوشته شده مربوط به تاریخ تخریب واکسن است؛ درحالیکه چنین نیست و واکسن مجدد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد تا اگر مشکلی نداشت تاریخ تزریق تمدید شود.

وی گفت: مدت زمان بررسی و انقضای هر واکسن بسته به تکنولوژی ساخت آن متفاوت است و در مجموع تاکنون هیچ واکسن تاریخ مصرف گذشته‌ای به مردم تزریق نشده و این موضوع محال است.

منبع: ایسنا

کد خبر 590981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.