بلژیک میزبان مزرعه خورشیدی شناور

بلژیک میزبان نخستین تاسیسات خورشیدی شناور است که قرارگیری آن‌ها در کنار توربین‌های بادی، بازدهی مضاعفی از انرژی تجدیدپذیر را به وجود خواهد آورد.

مسئولان بلژیکی اقدام به نصب پنل‌های فتوولتائیک در قالب مزرعه‌ای خورشیدی در سواحل این کشور کرده‌اند. مزیت کلیدی ایجاد تأسیسات فتوولتائیک فراساحلی این است که می‌توان آنها را در کنار مزارع بادی فراساحلی مستقر کرد و این به دلیل ماهیت مکمل هر دو فناوری است که می‌توانند اثر مضاعفی از تولید انرژی تجدیدپذیر را به وجود بیاورند. همچنین، این اقدام به نوعی استفاده کارآمدتر از فضا خواهد بود، زیرا قرار است تأسیسات خورشیدی شناور بین توربین‌های بادی مستقر شود.

یکی از چالش‌های بزرگ ساخت مزرعه خورشیدی شناور این واقعیت است که باید در شرایط آب‌و هوایی سخت مقاومت کند، در برابر آب مقاوم باشد، به تعمیر و نگهداری کمی نیاز داشته باشد و در محیط‌های فرسایشی بسیار، دوام بالایی از خود نشان دهد. در عین حال، برخلاف توربین بادی، باید نسبتاً نزدیک به سطح آب اجرا شود.

بلژیک میزبان مزرعه خورشیدی شناور

مزرعه خورشیدی شناور SolarDuck دارای طراحی مثلثی است که قرار است چندین متر بالاتر از آب شناور باشد و روی امواج (مانند یک فرش) قرار داده شود. وجود این فاصله در نصب کمک می‌کند تا اجزای الکتریکی حیاتی این سیستم خشک، تمیز و پایدار باقی بماند در حالی که امکان ایجاد یک ساختار آبی ایمن و پایدار را فراهم می‌کند.

این تأسیسات در سواحل اوستنده بلژیک جای‌گذاری می‌شود و می‌تواند ۰.۵ مگاوات ساعت در اوج تولید خود ایجاد کند. این پروژه قرار است در سال ۲۰۲۳ تکمیل شود که امکان پذیرش سریع‌تر تجاری این طراحی نوآورانه را فراهم می‌کند.

مدیر اجرایی SolarDuck، کوئن برگر، در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داد که تقاضا برای انرژی پایدار و مقرون‌به‌صرفه در اروپا در حال رشد است و این وضعیت نیاز به راه‌حل‌های فوری دارد.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که ورود انرژی خورشیدی به اقیانوس، مرز بعدی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر است.

کد خبر 590843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.