لهستانی‌ها شهرهای خود را بر اساس شادی رتبه‌بندی کردند

نظرسنجی انجام شده از ۳۵ هزار و ۸۹۷ ساکن لهستان بین سپتامبر ۲۰۲۱ تا فوریه ۲۰۲۲ نشان داد که گدنیا شادترین شهر این کشور است و کراکوف پایین‌ترین رتبه را از نظر شادی دارد؛ معیارهای شادی در این پژوهش بر اساس رضایت از مؤلفه‌های شهری در نظر گرفته شد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اوایل این ماه، گزارش جالبی در لهستان منتشر شد که با پشتوانه هزاران داده در فاصله نیم سال انجام شد. پاسخ‌دهندگان با ارزیابی شهرهای خود در مقیاسی از یک (بسیار ناراضی) تا پنج (کاملاً خوشحال)، محل زندگیشان را بر اساس بیشترین و کمترین میزان شادی رتبه‌بندی کردند. برندگان بزرگ این رده‌بندی عبارت هستند از گدنیا، گدانسک و ژلونا گورا، در حالی که بدترین عملکردها متعلق به شهرهای چنستوهوا، کالیش و رودا شلوسکا است. جالب توجه است که بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان تأیید می‌کنند که در شهر خود خوشحال هستند.

هدف از این مطالعه درک این بود که چه چیزی بر احساس ذهنی شادی از شهر و محیط اطراف آن تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل، پاسخگویان به غیر از شاخص کلی میزان شادی، تعیین کردند که کدام عناصر بر آن‌ها اثر مثبت و منفی داشته است. به این ترتیب، گزارش منتشر شده، یافته‌های مهمی را در مورد زندگی در سکونتگاه‌های شهری لهستان نشان داد.

لهستانی‌ها شهرهای خود را بر اساس شادی رتبه‌بندی کردند

  • بیش از نیمی از لهستانی‌ها (۵۷ درصد) در شهرهای خود شاد هستند. در طرف دیگر طیف، حدود ۲۰.۹ درصد سطح شادی در شهر خود را خیلی خوب ارزیابی نمی‌کنند.
  • ۲۹ درصد دسترسی به فروشگاه‌ها را عامل مهم شادی می‌دانند.
  • پاسخ‌دهندگان، شهرهایی که دسترسی به طبیعت را فراهم می‌کنند (۲۱.۷ درصد)، دسترسی کلی و خوبی به نقاط مختلف شهر دارند (۲۳.۹ درصد)، گزینه‌های زیادی برای سرگرمی و آرامش در اختیار می‌گذارند (۲۱.۱ درصد) و همچنین شهرهایی که امنیت را برای شهروندان فراهم می‌کنند (۲۱.۷ درصد) به عنوان مناطقی معرفی کردند که باعث خوشحالی آن‌ها می‌شوند.
  • عواملی که می‌توانند احساس شادی را در یک شهر از بین ببرند، وضعیت بد محیط از جمله نداشتن دسترسی به مناطق سبز، سطح سر و صدای خیابان یا هوای پاک (۲۳.۹ درصد)، دسترسی محدود به مراقبت‌های بهداشتی (۲۲.۲ درصد) و ناکارآمدی حمل‌ونقل عمومی و مشکلات رفت و آمد (۲۲ درصد) گزارش شد.

در نهایت، هزینه زندگی تاثیرگذارترین عامل در تعیین احساس خوشبختی مشخص شد: ۳۶ درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که ضعف منابع مالی بزرگترین مانع شادی است.

با در نظر گرفتن مؤلفه‌های ذکر شده، ۱۰ شهر شاد لهستان به ترتیب زیر است:

گدنیا (۴,۰۳ درصد)

گدانسک (۳,۹۶ درصد)

ژلونا گورا (۳,۹۵ درصد)

تیشی (۳,۹۱ درصد)

بیلسکو بیاوا (۳,۸۵)

شچچین (۳,۸۲ درصد)

ژشوف (۳,۷۶ درصد)

کاتوویتسه (۳,۷۵ درصد)

پوزنان (۳,۷۳ درصد)

کراکوف (۳,۶۹ درصد)

لهستانی‌ها شهرهای خود را بر اساس شادی رتبه‌بندی کردند

کد خبر 590776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.