تورم یک پدیده پولی است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان گفت: اثرگذاری تصمیمات استانی بر متغیرهای کلان ناچیز است، خصوصاً تورم که ریشه پولی دارد و کنترل حجم پول در چارچوب و اختیارات مسئولان استانی نیست. نبودن اختلاف معنادار بین تورم در استان‌های مختلف، شاهدی بر این ادعا است.

محمدرضا قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص افزایش تورم در استان اظهار کرد: رشد قیمت به تفکیک گروه‌های کالایی در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در حال بررسی است و نتایج آن متعاقباً اعلام خواهد شد.

وی تورم و نرخ بیکاری را از متغیرهای کلان دانست و گفت: اثرگذاری تصمیمات استانی بر این متغیرها ناچیز است، خصوصاً تورم که ریشه پولی دارد و کنترل حجم پول در چارچوب و اختیارات مسئولان استانی نیست. نبودن اختلاف معنادار بین تورم در استان‌های مختلف شاهدی بر این ادعا است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان ادامه داد: اما در هر صورت مسئولان استانی با پدیده گران‌فروشی و احتکار (که کاملاً مفاهیمی جدا از تورم هستند) مقابله می‌کنند.

قاسمی درخصوص تولیدات، استان اصفهان را از تولیدکنندگان برتر در زمینه محصولات دامی، لبنی و فلزات اساسی دانست و مزیت نسبی استان را به توجه به نهادهای تولید دانش در استان (مانند شهرک علمی تحقیقاتی و دانشگاه‌های بزرگ استان) تولیدات دانش‌بنیان دانست.

به گزارش ایمنا، روز گذشته شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی و نرخ تورم خانوارهای شهری و روستایی و کل خانوارهای کشور و استان اصفهان در تیرماه ۱۴۰۱ منتشر شد و مطابق با آن نرخ تورم نقطه‌ای کشور و استان در تیرماه ۱۴۰۱ به ترتیب به عدد ۵۴.۰ و ۵۰.۲ درصد رسید؛ یعنی خانوارهای کشور و استان به‌طورمیانگین ۵۴.۰ و ۵۰.۲ درصد بیشتر از تیر ۱۴۰۰ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌اند.

همچنین نرخ تورم ماهانه کشور و استان در تیرماه ۱۴۰۱ به ۴.۶ و ۴.۲ درصد رسیده که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل ۷.۶ واحد درصد کاهش داشته است. نرخ تورم سالانه کشور و استان در تیرماه ۱۴۰۱ برای خانوارها به ۴۰.۵ و ۴۰.۴ درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل به ترتیب ۱.۱ و ۰.۶ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.

کد خبر 590670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.