۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۵:۳۰
جایگزین خوب!

«ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر از پتانسیل بسیاری برخوردار است، اما از انرژی‌های اتمی نیز نباید صرف‌نظر کند و باید در حوزه‌های مختلف از این انرژی بهره‌وری لازم را داشته‌ باشد.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروزه شکافت هسته‌ای عناصر دسته آکتینیدها بیشتر انرژی مورد نیاز بشر را برای استفاده از فرآیندهای پرتوزا تولید می‌کند. انرژی هسته‌ای یا اتمی، جایگزین مناسبی برای انرژی‌های فسیلی است زیرا آلودگی زیست‌محیطی ندارد و از راندمان بالایی برخوردار است؛ همچنین دستیابی به این انرژی خطرات بسیاری به همراه دارد و نیازمند تکنولوژی پیشرفته‌ای است. تاکنون کشورهای محدودی به تکنولوژی مناسب انرژی‌های اتمی دست‌یافته‌اند که ایران یکی از این کشورها به‌شمار می‌رود.

استفاده از انرژی اتمی را نمی‌توان کنار گذاشت

ساسان صفریان کارشناس‌ارشد انرژی در رابطه با کاربرد و توسعه انرژی اتمی به خبرنگار ایمنا می‌گوید: شکل دیگری از انرژی‌هایی که بشر از آن‌ها استفاده می‌کند، انرژی اتمی نام دارد. هنگامی که اتم شکافته می‌شود، انرژی بسیاری تولید خواهد شد که بشر توانسته این انرژی را مهار و مورد استفاده قرار دهد.

وی می‌افزاید: انرژی اتمی راندمان بسیاری دارد، اما دستیابی به آن نیز بسیار خطرناک بوده و تکنولوژی بسیار پیشرفته‌ای می‌طلبد که در اختیار تمام کشورها نیست از طرفی کشورهای ابرقدرت اجازه دسترسی تمام کشورها به این انرژی را نمی‌دهند.

این کارشناس ارشد انرژی در رابطه با دلیل نگرانی کشورها نسبت به انرژی اتمی می‌گوید: برخی استفاده‌های نظامی از این انرژی می‌شود و بسیاری از کشورها نگران این مسئله هستند. انرژی اتمی بسیار مخاطره‌آمیز است و اگر تحت نظارت نباشد، ممکن است حادثه‌های ناگواری رخ دهد.

وی ادامه می‌دهد: برای مردم سوال است که چرا با وجود انرژی‌های فسیلی و تجدیدپذیر باید به سراغ این نوع از انرژی رفت. در پاسخ به این پرسش باید گفت که انرژی اتمی راندمان بسیاری داشته و با توجه به پیشرفت بشر در این زمینه، نمی‌توان انرژی اتمی را کنار گذاشت.

وی می‌افزاید: در کشور فرانسه از گاز استفاده نمی‌شود و برای مصارف روزانه از نیروهای الکتریکی بهره‌می‌برد که نه تنها انرژی پاکی است، بلکه استفاده از آن بسیار راحت و مقرون به‌صرفه است.

این کارشناس ارشد انرژی در رابطه با جایگاه انرژی اتمی در ایران می‌گوید: با توجه به اینکه در سیاست‌گذاری و استراتژی‌های بسیاری از کشورها انرژی اتمی جایگاه ویژه خود را دارد در ایران نیز به این مسئله توجه شده است، اما به دلیل اینکه کشورهای خاورمیانه عموماً فروشنده نفت خام هستند، مدتی طول کشید تا به سمت انرژی اتمی سوق یابند.

وی تصریح می‌کند: کشورهای خاورمیانه از انرژی ارزان قیمتی برخوردار بودند و به همین دلیل لازم ندانستند که به انرژی اتمی توجه کنند، زیرا این انرژی هزینه اولیه بسیاری نیاز دارد. یکی از کشورهایی که جزو این موارد به‌شمار می‌رود، ایران است که فعالیت خود در این زمینه را دیر آغاز کرد.

صفریان ادامه می‌دهد: ایران تحت تأثیر تحریم‌های بسیاری قرار گرفت، اما با این وجود در حوزه‌های مختلفی از رادیواکتیو استفاده می‌کند و در زمینه انرژی اتمی فعالیت‌های خوبی انجام داده است.

وی اشاره می‌کند: انرژی هسته‌ای طی فرآیندهای مختلفی ایجاد می‌شود. در ابتدا باید مواد اولیه تهیه شود و در مرحله دوم باید مواد را فرآوری کرد تا به سوخت اولیه دست‌یابیم و بتوانیم در موارد مختلف از این انرژی استفاده کنیم؛ طی این مراحل تکنولوژی راندمان انرژی را مشخص می‌کند که در این زمینه ایران پیشرفت خوبی داشته است.

این کارشناس ارشد انرژی می‌افزاید: ایران در زمینه انرژی اتمی پیشرفت‌های خوبی داشته و توانسته سوخت اولیه نیروگاه‌های اتمی را تولید کند که این مسئله بسیار مهم است؛ درواقع می‌توان گفت که ایران به تکنولوژی لازم برای بهره‌برداری از انرژی اتمی دست‌یافته، اما تحریم‌ها همچنان موجب کند شدن روند پیشرفت کشور می‌شود.

وی تاکید می‌کند: ایران در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر از پتانسیل بسیاری برخوردار است، اما از انرژی‌های اتمی نیز نباید صرف‌نظر کند و باید در حوزه‌های مختلف از این انرژی بهره‌وری لازم را داشته‌باشد.

صفریان ادامه می‌دهد: در حال حاضر هدف‌گذاری در برنامه ویژه‌ای برای توسعه کشور پیرامون انرژی‌های اتمی وجود ندارد و بهتر است در این زمینه نیز سند چشم‌انداز چند ساله تدوین شود، زیرا با این کار آینده کشور مشخص شده و فعالیت‌ها به بهترین شکل صورت می‌گیرد.

انرژی اتمی، جایگزین مناسبی برای سوخت‌های فسیلی

حمیدرضا یوسفی دکترای شیمی آلی پیرامون تاریخچه انرژی اتمی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: انرژی اتمی برای نخستین بار در سال ۱۸۹۰ میلادی و در مناطق غربی اروپا مطرح شد و کشورهای در حال توسعه از این انرژی رونمایی کردند، اما در آن زمان مسائل نظامی مطرح نبود و این ویژگی از انرژی‌های اتمی در زمان جنگ جهانی دوم پدیدار شد.

وی می‌افزاید: انرژی اتمی حاصل شکاف هسته اتم‌هایی است که انرژی بسیاری در خود جای داده‌اند. در زمینه غنی‌سازی انرژی اتمی فعالیت‌های بسیاری شده است و ایران نیز در این زمینه فعال بوده است.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: نگاه ویژه به انرژی اتمی در ایران از دهه ۴۰ شمسی آغاز شد، اما به دلایل مختلفی این پروسه از طرف کشورهای بیگانه متوقف شد و کشور پیشرفت مناسبی نداشت. در اوایل دهه ۸۰ استفاده از این انرژی بر سر زبان‌ها افتاد و فعالیت در این زمینه آغاز شد.

وی اشاره می‌کند: در آن زمان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، محدودیت‌هایی را برای ایران اعمال کرد که موجب توقف فعالیت‌های کشور در این زمینه شد، اما دانشمندان بسیاری در این زمینه پرورش یافتند و آمادگی استفاده از انرژی اتمی در جهت صلح‌آمیز را داشتند.

این دکترای شیمی آلی ادامه می‌دهد: در اوایل دهه ۹۰ بسیاری از دانشجویان به رشته‌های فیزیک هسته‌ای و کوانتوم روی آوردند و ایران پیشرفت‌های بسیاری در این زمینه کرد و غنی‌سازی اورانیم ادامه یافت.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر ایران در جایگاه مناسبی قرار دارد و در کمتر از پنج سال آینده خبرهای خوبی به گوش مردم می‌رسد. انرژی اتمی بسیار حائز اهمیت است و مردم نیز باید به آن امیدوار باشند.

وی در رابطه با اهمیت انرژی‌های اتمی می‌گوید: انرژی اتمی می‌تواند جایگزین انرژی‌های فسیلی شود؛ اگر در آینده بتوانیم نمونه کوچک راکتورها را روی خودرو بارگذاری کنیم دیگر نیازی به سوخت‌هایی مثل بنزین و نفت‌گاز نخواهیم داشت.

کد خبر 590605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.