جزئیات پوشش بیمه‌ای ایرانیان خارج از کشور/بیمه‌پردازی با خروج از ایران ادامه می‌یابد؟

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی ضمن تشریح جزئیات شرایط بیمه‌پردازی ایرانیان خارج از کشور، گفت: بیمه‌پردازی شهروندان ایرانی با خروج از کشور نیز می‌تواند ادامه داشته باشد.

به گزارش ایمنا، مهدی شکوری اظهار کرد: یکی از مأموریت‌های سازمان تأمین اجتماعی، بیمه ایرانیان خارج از کشور است. چتر حمایتی این سازمان در خارج از مرزهای کشور نیز گسترده شده و طی سال‌های اخیر ایرانیان خارج از کشور هم می‌توانند از خدمات حمایتی این سازمان بهره‌مند شوند.

وی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه ادامه داد: در برخی کشورها، شمار ایرانیان مقیم قابل‌ملاحظه بوده و بر این اساس کارگزار رسمی تأمین اجتماعی هم در این مناطق توسط سازمان پیش‌بینی شده است.

شکوری توضیح داد: این کارگزاران در حقیقت عوامل رسمی سازمان تأمین اجتماعی محسوب شده و پیام و درخواست ایرانیان خارج از کشور را به سازمان منتقل می‌کنند. اقدامات لازم توسط کارگزاران و سازمان انجام شده و این جمعیت در برخورداری از خدمات حمایتی تأمین اجتماعی مساعدت می‌شوند.

مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی افزود: بیمه ایرانیان خارج از کشور در حقیقت جزو بیمه مشاغل آزاد بوده و در قالب دو نرخ ۱۴ درصد و ۱۸ درصد ارائه می‌شود. نرخ ۱۴ درصد، بازنشستگی و فوت را شامل شده و در صورت فوت بیمه‌شده، خدمات مربوطه به خانواده متوفی تعلق می‌گیرد.

وی افزود: نرخ ۱۸ درصد نیز بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت را دربرگرفته و متقاضیان با انتخاب یکی از این نرخ‌ها می‌توانند خدمات حمایتی سازمان را دریافت کنند. کارگزاران رسمی سازمان، نرخ انتخابی و درخواست متقاضیان را به تأمین اجتماعی منعکس و سازمان نیز انعقاد قرارداد انجام می‌دهد.

شکوری خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر، در بیش از ۲۰ کشور دنیا کارگزار رسمی تأمین اجتماعی فعال و در برخی کشورها نظیر ترکیه و کانادا به دلیل شمار بالای ایرانیان، بیش از یک کارگزار فعال شده است.

۵۰ و برای زنان ۴۵ سال است

مدیرکل بیمه شدگان سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: سن بازنشستگی برای مردان ۵۰ سال با ۳۰ سال سابقه و ۶۰ سال با ۲۰ سال سابقه است؛ برای زنان این عدد به میزان پنج سال کاهش می‌یابد. (۴۵ سال سن با ۳۰ سال سابقه و ۵۵ سال با ۲۰ سال سابقه) سن بازنشستگی نیز (در شرایط متعارف) برای مردان ۵۰ سال با ۳۰ سال سابقه و ۶۰ سال سن با ۲۰ سال سابقه است؛ برای زنان این عدد به میزان پنج سال کاهش می‌یابد. (۴۵ سال سن با ۳۰ سال سابقه و ۵۵ سال سن با ۲۰ سال سابقه)

وی گفت: طی دو سال اخیر نیز بیش از ۱۵۰۰ نفر از ایرانیان خارج از کشور درخواست بازنشستگی داده‌اند و بدون مراجعه به ایران و حضور خانواده و اقوام در کشور، از طریق کارگزاران درخواست داده و حکم مستمری مربوطه برقرار شده است. اعتبارات هم به شماره حسابی که در ایران اعلام می‌شود، واریز خواهد شد.

با بسط و توسعه بیمه مشاغل آزاد در قالب طرح "بیمه فراگیر خانواده ایرانی" دانشجویان خارج از کشور نیز اکنون در سه سطح بیمه‌ای ١٢ درصد، ١۴ درصد و ١٨ درصد با پرداخت به ترتیب ۵١٨، ۶٠۴ و ٧٧٧ هزار تومان می‌توانند تحت پوشش بیمه دانشجویی سازمان تأمین اجتماعی قرار بگیرند.

منبع: ایرنا

کد خبر 590529

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.