ورود زنان به این روستا ممنوع است!

ایستای طالقان، روستایی است که ورود زنان به آن ممنوع بوده و باید در یک سفر کاملاً مردانه به آنجا رفت.

به گزارش خبرنگار ایمنا، طالقان از مناطق ییلاقی و زیبایی است که در تقسیم‌بندی‌های جغرافیایی بخشی از شهرستان استان البرز به شمار می‌رود و همسایگان آن از سمت شمال، الموت و مازندران و از سمت جنوب فشگلدره و ساوجبلاغ هستند. طالقان در ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد و فاصله آن تا پایتخت دو ساعت است. روستای ایستا نیز در فاصله ۱۵ کیلومتری طالقان قرار گرفته است.

روستای «ایستا» از توابع شهرستان طالقان یکی از روستاهای ایران بوده که در آن زمان ایستاده است. روستای ایستا، روستایی با دیوارهایی حصار شده در نزدیکی پایتخت است. این روستای عجیب در منطقه ساوجبلاغ و شهرستان طالقان در استان البرز قرار دارد. روستای ایستا کم‌جمعیت است و تنها حدود ۹ خانوار در آن زندگی می‌کنند.

شهرداری طالقان، روستای ایستا را به‌دلیل جمعیت کم بودن، روستا نمی‌داند و آن را مجموعه‌ای با جمعیت کم نامیده است. روستای ایستا در منطقه‌ای خوش آب‌وهوا و در کنار رودخانه‌ای خروشان قرار گرفته است. این روستا به‌دلیل خاک حاصل‌خیز و آب کافی، پوشش گیاهی بسیار خوبی دارد.

احشام زیادی در روستا به برکت وجود این گیاهان پرورش می‌یابد و برای زندگی مردم روستا استفاده می‌شود. چشم‌انداز طبیعت روستا، بسیار زیبا و تماشایی است. این روستا مکانی است که هیچ‌گونه از امکانات دنیای جدید را نمی‌پذیرد و ساکنان آن بدون آب لوله‌کشی، گاز، برق، درمانگاه، ماشین‌آلات و وسایل ارتباطی زندگی می‌کنند.

ساعت مچی و دیواری در محل زندگی اهالی این روستا وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانه‌های آنان به کار نرفته است.

ورود زنان به این روستا ممنوع است!

زندگی قاجاری در روستای ایستا

چنان‌چه قصد سفر به این روستا را داشته باشید، سبک زندگی قاجاریه و دور از مدرنیته را از بدو ورودتان مشاهده خواهید کرد. درباره این روستا روایت‌های زیادی وجود دارد که نمونه آن پرورش اسب‌های میلیاردی و سبک زندگی به روش قاجاریه است.

اهالی این روستا به نحو اسرارآمیزی از مردم فاصله می‌گیرند و کمتر کسی را به خانه خود راه می‌دهند، حتی شایع است که می‌گویند اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و جزو جمعیت آماری ایران محسوب نمی‌شوند!

ورود زنان به روستای ایستا ممنوع است!

مردم روستای ایستا عروسی و عزا ندارند، تولدشان را جشن نمی‌گیرند و مراسمی همانند سالگرد ازدواج برایشان بی‌معنا است. آنان میهمان‌نواز هستند، اما تا زمانی که یک زن قصد ورود به روستا را نداشته باشد. برای سفر به روستای ایستا نمی‌توانید خانوادگی راهی شوید، این یک سفر کاملاً مردانه است.

بعضی منابع این مکان را روستا نمی‌دانند و ایستا را یک مجموعه جمعیتی با جمعیت بسیار اندک معرفی می‌کند. ساکنان ایستا در اصل ترک زبان و از مقلدان آیت‌الله تبریزی هستند که ۸۰ سال پیش از دنیا رفته است.

اهالی ایستا معتقد هستند در زمان غیبت امام زمان (عج) باید در مسائل فقهی توقف کرد. آنان خودرو سوار نمی‌شوند، شناسنامه نمی‌گیرند و از آب، برق، تلفن و گاز استفاده نمی‌کنند.

شیوه زندگی مردم روستا در فرهنگ گذشته آن‌ها متوقف شده است

مردم روستا براساس اعتقادات خاصی که دارند، این نوع زندگی را برای خود انتخاب کرده‌اند و دلیل نام‌گذاری روستا به «ایستا»، توقف و ایست فرهنگی مردم آن در زمان و فرهنگ گذشته است؛ البته انتخاب این نام توسط اهالی روستا انجام نشده و برای آنان خوشایند نیست.

مردم روستای ایستا فرهنگ و شیوه زندگی گذشتگان خود را بی هیچ کم‌وکاست، در پیش گرفته‌اند و بر این باور هستند که این نوع زندگی، انتخاب آنان است. خانواده‌های روستای ایستا، اصالتی تبریزی دارند و به زبان ترکی صحبت می‌کنند.

به گفته مردم طالقان، اهالی روستا حدود ۳۰ سال پیش از تبریز به این منطقه مهاجرت و نوع خاصی از زندگی را برای خود اختیار کرده‌اند. مردم این روستا، شناسنامه یا هیچ مدرک و سند دیگری ندارند. اهالی روستا بر این باور هستند که هنگام ظهور امام زمان (عج) نباید هیچ مدرک دولتی داشته باشند؛ ازاین‌رو پیش از مهاجرت، همه مدارک شناسایی و ملکی خود را از بین برده‌اند.

جمعیت روستای ایستای طالقان به نسبت سایر روستاهای این شهرستان بسیار کمتر است و افراد زیادی بر این عقیده هستند که این روستا کم جمعیت‌ترین روستای کشور است.

کد خبر 590526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیرحسینم IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۱
    0 0
    نه دیگه نشد اگرواقعا ازتکنواوژی بی بهره هستند نباید داخل خانه اجری زندگی کنند یاباید توغارباشند یا تو چادرگیاهی
  • صابر IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
    0 0
    سلام. شما گفتید برق استفاده نمی کنند ولی در تصویر عکس تیر برق وجود دارد