روز قرمز بورس

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۹ هزار ۶۳۵ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۳ هزار و ۸۶۳ واحد رسید و شاخص کل هم‌وزن با افت چهار هزار ۳۳۸ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار ۱۴۷ واحد قرار گرفت.

به گزارش ایمنا و به نقل از بازار امروز هم روند نزولی داشت و در حال حرکت به سمت سطح حمایتی یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد است. ارزش و حجم معاملات روند کاهشی داشتند. در گروه بانکی وتجارت و بانک دی به ترتیب افت ۴.۹۴ و ۴.۸ درصدی را تجربه کردند، وبملت متعادل بود. گروه پالایشی روند مثبتی داشتند و شپنا ۲.۵، شبندر ۱.۶، و شتران رشد ۱.۹۵ درصدی را تجربه کرد.

گروه خودروی یک پارچه روند منفی در پیش گرفتند خودرو ۲.۹۵ و خساپا ۳.۵ درصد کاهش داشتند. گروه فلزات اساسی همچنان وضعیت نامطلوبی دارند، فخوز ۵.۱۱، فلوله ۴.۹۵، ذوب ۳.۰۹، فولاد ۱.۴۶ و فجر افت ۵.۹۴ درصدی را تجربه کردند. در گروه سرمایه‌گذاری‌ها شستا ۲.۲، وغدیر ۱.۶۷، و امید ۲.۲ و وخارزم ۳.۷۵ درصد کاهش یافتند.

در گروه بیمه‌ای دانا افت ۵.۹۵، نوین ۵.۹۲ و ورازی ۲.۹۶ درصد را تجربه کرد. تفارس رشد ۱.۴۲ درصدی داشت. ومعادن افت ۵.۸۳ و ومعادنح افت ۵.۸۴ درصدی داشتند. کلیت بازار روند نزولی در پیش داشت در صورتی که نمادهای پالایشی امروز به کمک بازار نمی‌امدند میزان ریزش بیش از ۱۰ هزار واحد می‌شد. نرخ بهره بالای بانکی در این ماه‌ها، قطعی برق صنایع و ریسک‌های سیاسی از عوامل ریزش بازار است. دلار بازار آزاد در محدوده ۳۲ هزار تومان و تغییر محسوسی نسبت به روز گذشته نداشته است.

بازار بورس و فرابورس چه تغییراتی کرد؟

شاخص کل بازار بورس تهران امروز با افت ۹ هزار ۶۳۵ واحدی به سطح یک میلیون ۴۶۳ هزار ۸۶۳ واحد رسید و شاخص کل هم وزن با افت چهار هزار ۳۳۸ واحدی در سطح ۴۰۰ هزار ۱۴۷ واحد قرار گرفت.

تعداد نمادهای مثبت بازار بورس: ۷۰

تعداد نمادهای منفی بازار بورس: ۳۰۸

شاخص کل فرابورس هم امروز با افت ۲۳۳ واحدی به سطح ۱۹ هزار ۱۸۱ واحد رسید.

تعداد نمادهای مثبت بازار فرابورس: ۶۲

تعداد نمادهای منفی بازار فرابورس: ۲۰۵

ارزش و حجم معاملات

ارزش معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب ۳۴ هزار ۹۶۳ و ۱۶ هزار ۸۲۳ میلیارد ریال بود.

حجم معاملات: بازار بورس و فرابورس به ترتیب پنج میلیارد ۵۰۰ و دو میلیارد ۳۲۲ برگه سهم بود.

بیشترین ارزش معامله

۱. پالایش

۲. کمند

۳. شبندر

۴. شپنا

۵. افران

بیشترین حجم معامله

۱. کمند

۲. شبندر

۳. شپنا

۴. وبملت

۵. شستا

بیشترین افزایش قیمت

۱. شدوصح

۲. قلرست

۳. غشان

۴. سفار

۵. دعبید

بیشترین کاهش قیمت

۱. سپاها

۲. دانا

۳. غمارگ

۴. خچرخش

۵. دجابر

وضعیت تکنیکالی شاخص کل

روز قرمز بورس

حمایت: محدوده یک میلیون ۴۵۰ تا یک میلیون ۴۶۰ هزار واحد

مقاومت: یک میلیون ۴۸۰ هزار واحد

پیش‌بینی: اصلاح تا سطح یک میلیون ۴۵۰ هزار واحد

زیان ۹۹ میلیاردی در گزارش عملکرد شش ماهه غمارگ

سود خالص شش ماهه سال جاری کاهش ۲۴۴ درصدی نسبت به دوره مشابه سال گذشته دارد. عدم تأمین مواد اولیه و افت تولیدات و همچنین افزایش نرخ شدید مواد اولیه منجر به زیان ده شدن غمارگ در دو فصل گذشته شده است.

این شرکت در شش ماهه فروش ۵۳۲ میلیارد تومانی را گزارش کرده است. فروش شش ماهه امسال رشد دو درصدی نسبت به میاندوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. کاهش حدود ۲۲ درصدی سطح تولیدات به علت عدم تأمین مواد اولیه منجر شده فروش تغییر خاصی نداشته باشد.

حاشیه ناخالص فصل دوم نسبت به فصل اول ۱۴ درصد افزایش داشته است. رشد نرخ محصولات به واسطه دریافت مجوز افزایش نرخ منجر به این رشد شده است.

مارگارین در شش ماهه سود عملیاتی برابر ۳۶ میلیارد تومانی را گزارش کرد ه است. در فصل اول این شرکت زیان عملیاتی ۱۱ میلیارد تومانی را ثبت کرده و به لطف افزایش نرخ‌های فروش در فصل بهار به سود عملیاتی ۴۸ میلیارد تومانی رسیده است.

فخوز گریبان گیر قطعی برق در تیرماه

فولاد خوزستان در تیر ماه ماه فروش ۳،۴۸۱ میلیارد تومانی را ثبت کرده است. این مبلغ حدوداً نصف مبلغ فروش ماه گذشته شرکت می‌باشد. میانگین فروش ماهیانه شرکت در سال ۱۴۰۱ مبلغ ۴،۲۰۰ میلیارد تومان و برای سال ۱۴۰۰ مبلغ ۴،۱۰۰ میلیارد تومان گزارش شده است.

مقدار تولید محصول نهایی به علت قطعی برق با افت مواجه شده است و ۱۹۹ هزار تن در مقابل فروش ۲۵۰ هزار تنی می‌باشد. شرکت بخشی از موجودی کالای بیلت خود را در تیر ماه به فروش رسانده است. شرکت به طور متوسط ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار محصول تولید می‌کند که در تیرماه با ۶۰ درصد ظرفیت به تولید پرداخته است.

نرخ فروش محصولات فخوز در تیر ماه کاهش یافته است. نرخ فروش تیر ماه حدوداً مبلغ ۱۴۰،۰۰۰ ریال ثبت شده است که این مبلغ برای ماه گذشته حدوداً ۱۶۲،۰۰۰ ریال گزارش شده است.

غکورش در بهار

صنعت غذایی کورش در عملکرد سه ماهه توانسته است به ازای هر سهم ۹۹ تومان محقق کند. سود خالص شرکت در فصل بهار ۲۹۵ میلیارد تومان بوده که نسبت به فصل پیش رشد ۴۳ درصدی را داشته است. شرکت در سه ماهه امسال فروش ۳,۴۸۷ میلیاردی تومانی را داشته است. فروش شرکت نسبت به فصل گذشته رشد ۲۰۰ درصدی را داشته است.

شرکت در این دوره تولید را مقدار پایینی شروع کرد، اما در ماه پایانی مقدار تولید و فروش شرکت افزایش خوبی را داشت. نرخ فروش شرکت نیز در حالی که در فروردین به ازای هر کیلو ۱۶ هزار تومان بود، به ۷۷.۵ هزار تومان در خرداد رسید که این افزایش نرخ نقش مهمی در افزایش مبلغ فروش شرکت داشت.

در سال مالی ۱۴۰۰ حاشیه سود غکورش برابر ۲۴ درصد بوده که در سه ماهه امسال به ۱۵ درصد رسیده است. حذف ارز ۴۲۰۰ و افزایش نرخ‌های جهانی روغن خام، بهای تمام شده شرکت را به شدت تحت تأثیر قرار داده و موجب افت حاشیه سود شده است. این تولید کننده روغن خوراکی در سه ماهه سود عملیاتی ۴۷۶ میلیارد تومانی را گزارش کرده است که نسبت به فصل قبل رشد بالایی را به ثبت رسانده است.

پی وی سی در بازارهای جهانی

این هفته قیمت پی وی سی در آسیا به طورکل کاهشی بود. در چین، قیمت پی وی سی در سطوح ۹۰۰-۹۵۰ دلار در هر تن CFR ارزیابی شد که کاهش شدید ۵۰ دلاری نسبت به هفته قبل را شاهد بود. در آسیای جنوب شرقی، قیمت پی وی سی در سطوح ۹۷۰-۱۰۵۰ دلار در هر تن CFR ارزیابی شد.

همچنین در هند، قیمت PVC در سطوح ۱۰۳۰-۱۰۹۰ دلار در هر تن CFR ثبت شد که ۶۰ تا ۷۰ دلار در هفته کاهش داشت. در ترکیه نیز این هفته قیمت پی وی سی کاهش یافت. قیمت پی وی سی در سطوح ۱۱۸۰ تا ۱۲۳۰ دلار در هر تن، ارزیابی شد که ۱۲۰ دلار از هفته گذشته کمتر بود.

در اروپا این هفته با وجود کاهش قیمت خوراک و اتیلن، قیمت PVC ثابت ماند. قیمت‌های نقدی PVC شمال غرب اروپا ۱۷۶۰-۱۷۷۰ دلار در هر تن بدون تغییر نسبت به هفته گذشته و نزدیک به نقطه سر به سر ثبت شد که فشار ناشی از عرضه فراوان و قیمت گذاری کاهشی اتیلن در ماه جولای از عوامل آن بود. همچنین تقاضا به دلیل عوامل کلان اقتصادی و تعطیلات تابستانی ضعیف است که منجر به دور شدن برخی از بازیگران از بازار می‌شود.

در مدیترانه شرقی (East Med)، قیمت‌ها بر اساس پیشنهادات پراکنده کاهش یافت همچنین در شورای همکاری خلیج فارس (GCC) قیمت‌ها مطابق با قیمت‌های مدیترانه شرقی حرکت کردند.

طلا

طلا نزول پنج هفته‌ای را متوقف کرد و در هفته گذشته با رشد قیمتی همراه شد. قیمت طلا در هفته گذشته تا محدوده ۱,۶۸۰ دلار کاهش پیدا کرد اما با انتشار داده‌های بدتر از انتظارات اقتصاد آمریکا، با رشد تقاضا قیمت تا ۱۷۳۰ دلار افزایش پیدا کرد.

طلا با توجه به سیاست‌های تهاجمی فدرال رزرو برای کنترل تورم و تقویت دلار آمریکا نتوانسته نقش دارایی امن را برای سرمایه گذاران بازی کند. روز جمعه شاخص PMI بخش خدمات آمریکا به زیر ۵۰ واحد کاهش پیدا کرد که این بدین معنی است که با کاهش رشد اقتصادی آمریکا، فدرال رزرو در ۲۰۲۳ می‌تواند به سمت متوقف کردن افزایش نرخ بهره یا حتی کاهش آن حرکت کند.

هر چه فدرال رزرو سریع‌تر به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت کند، زمینه رشد قیمت طلا فراهم خواهد شد. در هفته پیشرو، چشم‌ها به نشست فدرال رزرو دوخته شده است. بازار انتظار افزایش ۰.۷۵ درصدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو را دارد. به نظر می‌رسد طلا فضای بیشتر برای رشد تا محدوده ۱۷۵۰ دلار را داراست.

نقشه بازار

روز قرمز بورس

کد خبر 590522

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.