جلفا؛ شهر بدون گورستان ایران

سال‌ها پیش خانواده‌ای ارمنی برای زیارت کلیسای جلفا به این شهر آمده بودند که در راه بازگشت، فرزند خود را از دست دادند و او را در این آرامگاه دفن کردند؛ از آن زمان مسلمانان به دلیل اینکه نخستین مدفون گورستان ارمنی بوده است، عزیزان خود در آنجا دفن نکردند و گورستان شهر بعدها تبدیل به آرامگاه ارامنه شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهرستان جلفا در شمال‌غربی استان آذربایجان‌شرقی واقع شده است و از شمال به جمهوری آذربایجان و کشور ارمنستان، از جنوب به شهرستان ورزقان و مرند و از شرق به شهرستان کلیبر محدود می‌شود. همجواری این شهرستان با رود ارس و هم‌مرزبودن آن با دیگر کشورهای شمالی اهمیت آن را بالا برده است.

به دلیل وجود منطقه آزاد تجاری ارس، این شهرستان از قطب‌های تجاری مهم کشور نیز به حساب می‌آید. وجود بازار مرزی منطقه جلفای آذربایجان در کنار دیگر مناطق و مناظر تاریخی این منطقه، وجود بهترین هتل‌های ایران در این استان و ویلاهای کوهستانی ارس، این شهرستان را به محلی برای گردش و گذراندن اوقاتی خوش برای مسافران و گردشگران تبدیل کرده است.

جُلفا، شهر گمرکی و مرزی کشور ایران در جنوب ساحل رود مرزی ارس در ۱۳۵ کیلومتری شمال تبریز و ۶۵ کیلومتری شمال مرند و ۱۳۵ کیلومتری شمال غرب ورزقان در استان آذربایجان‌شرقی واقع شده است. اقلیم کلی شهرستان جلفا نیمه‌خشک و سرد و تنها قسمت کوچکی از ارتفاعات فوقانی و حاشیه رود ارس دارای اقلیم خشک و سرد است؛ مقدار متوسط دمای سالیانه ۱۵ درجه سانتی‌گراد در حاشیه رود ارس تا پنج درجه در ارتفاعات بلند متغیر است.

شهر جلفا در ارتفاع ۷۰۴ متری از سطح دریاهای آزاد واقع شده و در بین شهرهای استان آذربایجان‌شرقی کمترین ارتفاع را به خود اختصاص داده است. این موقعیت ارتفاعی موجب تعدیل درجه حرارت این شهر نسبت به نقاط هم‌عرض آن در آذربایجان شده است. جلفا به لحاظ جغرافیایی و به دلیل واقع شدن در نقطه صفر مرزی و همسایگی با کشورهای ارمنستان و آذربایجان و مهم‌تر از همه، بهره‌مندی از خط آهن سراسری و اتصال آن به آسیای میانه و قفقاز از اهمیت فراوانی برخوردار است و یکی از شهرهای مهم و ترانزیتی کشور محسوب می‌شود.

بیشتر ساکنان این شهر غیربومی هستند. جمعیت شهر جلفا براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ خورشیدی هشت هزار و ۸۱۰ نفر بوده است. مردم این شهر به ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند. سابقه تاریخی شهر جلفا به بعد از «عهدنامه ترکمانچای» بازمی‌گردد، زمانی که پس از تقسیمات کشوری اداره‌های پست، گمرک و شبکه بهداشت در این شهرستان ایجاد شد.

قرار بود حدود ۱۵۰ سال گذشته در شهر جلفا، آرامگاهی ایجاد شود اما به دلیل غیربومی بودن ساکنان، هر فرد پس از مرگ در شهر خود دفن می‌شد. شهرهای شجاع و شاهمار نزدیک‌ترین شهرهایی است که برخی از ساکنان بعد از مرگ در آنجا دفن می‌شوند.

جلفا؛ شهر بدون گورستان ایران

غیربومی بودن ساکنان شهر جلفا عامل اصلی نبود آرامگاه

شهر جلفا به لحاظ دارا بودن کلیسای خرابه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. سال‌ها پیش خانواده‌ای ارمنی برای زیارت کلیسای جلفا به این شهر آمده بودند که در راه بازگشت فرزند خود را از دست دادند و او را در این آرامگاه دفن کردند؛ از آن زمان مسلمانان به دلیل اینکه نخستین مدفون گورستان ارمنی بوده است، عزیزان خود در آنجا دفن نکردند و گورستان شهر بعدها تبدیل به آرامگاه ارامنه شد.

قرار بود در سال‌های گذشته قبرستانی در تپه‌ای نزدیک به شهر جلفا ایجاد شود که به دلیل نظامی بودن آن اجازه ایجاد گورستان داده نشد. اهالی شهر جلفا افراد فوت شده خود را در شهرهای هادی‌شهر، شجاع و شاهمار به خاک می‌سپارند، با این وجود به دلیل رونق مشاغل تجاری در شهر جلفا شاهد افزایش روز افزون جمعیت در این شهر هستیم.

جلفا، مبدا واردات کالاهای اساسی گمرک و راه‌آهن

شهر جلفا در زمان‌های گذشته مبدا واردات کالاهای اساسی گمرک و راه‌آهن بوده است و مردم تنها برای تجارت به این شهر سفر می‌کنند.

جلفا، تبعیدگاهی در روزگاران گذشته

براساس اظهارات اهالی شهر جلفا در زمان‌های گذشته، این شهر به دلیل دور بودن به عنوان تبعیدگاه استفاده می‌شد، به نحوی که روزهای این شهر پر از هیاهو و شب‌های آن در خلوت و سکوت مطلق سپری می‌شد.

شورای شهر جلفا برای ایجاد آرامگاه در این شهر مکانی را اختصاص داده است که به دلیل استقبال نکردن ساکنان، این گورستان از ۱۱ سال گذشته تا به اکنون ایجاد نشده است. بیشتر ساکنان شهر جلفا غیربومی هستند و به دلیل شغل خود در آنجا زندگی می‌کنند.

پنج شهید گمنام هشت سال دفاع مقدس در حیاط مسجد جامع دفن شده‌اند، علاوه بر این شهیدان، سه سرباز شهید سال ۱۳۲۰ نیز در حاشیه رود ارس و در کنار پل آهنی شهر جلفا دفن شده‌اند.

جاهای دیدنی جلفا

بازارهای جلفا، آسیاب خرابه، کلیسای سنت استپانوس و بازارچه مرزی از مناطق دیدنی شهرستان جلفا است.

کد خبر 590422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.