عبور از شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _یکشنبه، دوم مردادماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، بر این اساس خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «غافلگیری سیل تابستانی با ۲۱ قربانی» نوشت: سیل تابستان باز هم غافلگیر کرد و مرگبار شد. این بار در استهبان فارس، رودخانه رودبال، عصر جمعه _سی‌ویکم تیرماه_ در حالی که بسیاری از شهروندان از داراب و استهبان به حاشیه رودخانه آمده بودند تا در پناه سایه درختچه‌های کنار رودخانه از دمای بالای ۴۰ درجه برای لحظاتی آسوده باشند. بارانی که در ارتفاعات رودخانه باریده بود در پایین دست تبدیل به سیل شد و آنها را غافلگیر کرد. طبق آخرین آمار در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تا زمان تنظیم خبر ۲۱ نفر جان خود را از دست دادند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری فارس گفت: در حادثه سیلاب در بستر رودخانه رودبال استهبان تاکنون ۲۱ نفر جان باختند و دو نفر تا این لحظه مفقود شده‌اند.

خلیل عبداللهی با بیان اینکه بارش باران شدید در شهرستان استهبان حوالی سلطان شهباز، وقوع سیل از سد رودبال را به دنبال داشت افزود: به محض وقوع این حادثه طبیعی، فرماندار، بخشدار و نیروهای امدادی جهت بررسی جزئیات ماجرا به محل حادثه اعزام شدند.

همچنین بر اثر این سیلاب ۵۵ نفر دچار حادثه شدند که توسط نیروهای امدادی و عملیاتی و نظامی نجات یافتند. ۱۵ خودرو نیز دچار آب‌گرفتگی شد که ۱۲ خودرو از آب خارج شد.

وی با اشاره به اینکه عصر روز جمعه این سیل از نی‌ریز به سمت استهبان جاری شد اظهار داشت: درساعات ابتدایی جست‌وجو متوجه شدیم پنج نفر به عنوان گردشگر در محل وقوع سیل حضور داشتند که جان خود را از دست دادند.

عملیات امداد و نجات از روز گذشته تاکنون با استقرار نیروهای امداد در محل وقوع سیل همچنان ادامه دارد. تا این زمان ۲۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند و ۲ مفقودی اعلام شده توسط نیروهای مستقر شناسایی شده‌اند.

همچنین استاندار فارس در خصوص این حادثه با بیان اینکه به دنبال بارندگی شدید و جاری شدن سیل در سه شهرستان داراب، نی‌ریز و استهبان شاهد حادثه ناگوار سیل بوده‌ایم، گفت: ساعت ۱۷ روز جمعه بارندگی شدید در منطقه شهرستان نی‌ریز باعث شد شاهد وقوع سیل در شهرستان شرقی فارس باشیم که متأسفانه در جست‌وجوی اکیپ‌های امدادی تاکنون ۲۱ نفر جان باخته و دو نفر مفقودی داشته‌ایم.

عبور از شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «مافیای کنکور از مصوبه جدید دوچندان سود می‌برد!» نوشت: پس از ابلاغ مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس‌جمهور که نقطه پایانی بر سرگردانی داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ بود و تغییراتی همچون تأثیر ۴۰ درصدی سابقه امتحانات نهایی سال دوازدهم و همچنین برگزاری دو بار در سال کنکور را قطعی کرد؛ موضوعی که اکنون مهم به نظر می‌رسد دلایل تصویب این تغییرات در شورای عالی انقلاب فرهنگی و میزان تأثیرگذاری آن بر بهبود وضعیت سنجش در کشور است.

در شرایطی که منصور کبگانیان، دبیر و قائم‌مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با «جوان» تأکید کرده‌بود، هر چند مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار نیست همه مشکلات علم و عالم حل را کند، ولی بخش مهمی از زخم دیرینه کنکور را شروع به حل کردن خواهد کرد و اکنون بچه‌ها می‌دانند به جای تست یاد گرفتن باید درس‌ها را عمیق بخوانند، اما سیدمجید حسینی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نظرات متفاوتی دارد.

این کارشناس حوزه آموزش مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی را فاقد توانایی عادلانه کردن سنجش دانش‌آموزان می‌داند.

مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار است کنکور دو بار در سال برگزار شود، آن هم در شرایطی که می‌بینیم شائبه تقلب در کنکور امسال موجب شد تا معاون اول رئیس‌جمهور به مسئله ورود کند.

در این شرایط مسئولان شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقدند با برگزاری بیشتر کنکور در سال، امنیت آن نیز بیشتر می‌شود و البته استرس آزمون هم در میان داوطلبان کمتر خواهد شد؛ اصلاً می‌شود کنکور را دو بار در سال برگزار کرد؟

مسئله تعداد، مسئله مهمی نیست و مشکل اصلی کنکور هم مشکل استرس کنکور نیست. این‌ها در حالی مسئله اصلی کنکور را استرس کنکور یا فشار روحی و عصبی بچه‌ها مطرح می‌کنند که مسئله اصلی کنکور تبعیض و نابرابری است که حول و حوش این وضعیت اتفاق می‌افتد.

حتی تقلب هم مسئله اصلی کنکور نیست؛ تقلب یک امر ساختاری در کنکور نیست و می‌تواند رفع شود. وقتی با بالا و پایین‌شدن یک درصد نمره آزمون، رتبه فرد چند هزار نفر تغییر می‌کند و سرنوشت افراد عوض می‌شود، چطور امکان دارد تقلب مسئله کنکور نباشد؟
این سرنوشت یک نفر یا ۱۰ نفر را عوض می‌کند، ولی مشکل ساختاری چنین چیزی نیست.

وضعیتی که در کنکور وجود دارد، این است که به شکل ساختاری ضدطبقات پایین است. بحث در مورد یک نفر یا دو نفر نیست، بلکه بحث این است که ۸۶ درصد ورودی‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران از دهک دهم هستند؛ یعنی این سنگر طبقات بالاست، بعد برخی مسئله به این بنیادی کنکور را به استرس بچه‌ها تقلیل می‌دهند که مثلاً آن را دو مرحله کنیم بچه‌ها استرس نکشند یا تقلب کم شود! اصلاً مسئله این نیست!

گیرم شما مسئله تقلب را هم حل کردید، خب مهم نیست، چون اگر تقلب را هم حل کنید، باز هم طبقه بالا پیروز می‌شود.

شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید یک‌سری امتحان تشریحی برای سال آخری‌ها برگزار می‌کنیم، البته با فرض اینکه می‌توانند امتحان را تشریحی و بدون مشکل در همه کشور برگزار کنند، ۴۰ درصد کنکور همین امتحانات تشریحی خواهد بود و این، مشکل شکاف طبقاتی را از بین می‌برد، چون دیگر هنر تست‌زنی نیست که فقط در کلاس کنکور آموزش داده‌شود.

عبور از شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «عبور از شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰» نوشت: تازه‌ترین داده‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که موج ۱۲.۲ درصدی رشد قیمت‌ها در خرداد، در تیرماه تا حد زیادی و تا ارتفاع ۴.۶ درصد فروکش کرده است.

با این حال، جهش‌های قیمتی یکی دو ماه اخیر، نرخ تورم را پس از سه ماه مجدد به بالای ۴۰ درصد رسانده است.

این در حالی است که سیستم اقتصادی کشور در حال اصلاح و نیز نظم دهی به نظام بانکی است و بنابراین نرخ تورم ۴۰ درصد کنونی با سال قبل، جنس متفاوتی دارد. به گزارش خراسان، ماه گذشته بود که آمارهای مرکز آمار، از جهش ۱۲.۲ درصدی قیمت‌ها در خرداد خبر داد.

موضوعی که تقریباً واضح بود به دلیل اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها و آزادسازی قیمت کالاهایی نظیر روغن، آرد، مرغ، تخم مرغ و لبنیات رخ داده و در ادامه به این شدت پایدار نخواهد بود. همچنین کارشناسان معتقد بودند رشد قیمت‌ها احتمالاً تنها محدود به افزایش قیمت این کالاها نخواهد شد و موج رشد غیرمستقیم قیمت به دیگر کالاها نیز سرایت خواهد کرد و انتظارات تورمی هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت.

با این اوصاف، انتشار داده‌های جدید مرکز آمار از وضعیت شاخص قیمت‌های مصرف کننده در روز گذشته، نشان داد که طبق پیش بینی، بخش زیادی از موج گرانی خرداد گذرا بوده است. بر این اساس، تورم ماهانه تیرماه ۴.۶ درصد شد که از تورم ماهانه ۱۲.۲ درصدی در خردادماه، ۷.۶ واحد درصد کمتر است، اگرچه همچنان از میانگین ماه‌های قبل از حذف ارز ۴۲۰۰ به مراتب بالاتر است.

نکته جالب‌تر اینجاست که در بین کالاهای خوراکی و غیر خوراکی، کالاهای غیر خوراکی تغییر قیمت چندانی نداشته‌اند و تورم ماهانه آنها از ۴.۴ درصد در خرداد به ۳.۸ درصد در تیر رسیده است.

در مقابل، تورم ماهانه کالاهای خوراکی سقوط قابل توجهی داشته و از ۲۵.۴ درصد در خرداد، به ۵.۷ درصد در تیر کاهش یافته است. طبق این داده‌ها، اگرچه شاهد کاهش شدید تورم ماهانه کالاهای خوراکی هستیم، اما باید گفت که این تورم ماهانه در مقایسه با ماه‌های قبل، همچنان بالاست.

داده‌های دیروز مرکز آمار حاکی از آن است که بدون در نظر گرفتن تورم ماهانه خرداد، تورم ماهانه ۵.۷ درصدی تیرماه، بیشترین میزان خود از آبان ۹۹ تاکنون است.

مرکز آمار در بخشی از گزارش خود، توضیح داده که در تیرماه، در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه‌های «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» (مرغ ماشینی، سوسیس و کالباس)، «لبنیات و تخم مرغ» (دوغ پاستوریزه، خامه و تخم مرغ)، و «نان و غلات» (انواع برنج ایرانی، کیک و بیسکویت) بوده است.

در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» نیز گروه‌های «بهداشت و درمان» (خدمات طبی سرپایی و خدمات بیمارستانی)، «هتل و رستوران» (هزینه هتل و تالار پذیرایی) و گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (انواع شوینده) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

در مجموع این داده‌ها نشان می‌دهد نرخ تورم در شرایطی به بالای ۴۰ درصد رسیده که از فروردین امسال به زیر این رقم کاهش پیدا کرده بود.

با این حال، می‌توان گفت جنس تورم بالای ۴۰ درصد از اردیبهشت تا اسفند ۱۴۰۰، با تورم بالای ۴۰ درصد تیر امسال متفاوت است به طوری که این تورم در شرایط حذف ارز ۴۲۰۰ و همزمان با اقدامات جدی بانک مرکزی برای کنترل بی نظمی بانک‌ها به دست آمده است و با گذر از آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ می‌توان به نزولی شدن تورم امیدوار بود.

عبور از شوک تورمی حذف ارز ۴۲۰۰

کد خبر 590365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.