به‌جای نصیحت کردن فرزند سیگاری عامل اعتیاد او را پیدا کنید

روان‌شناس و عضو مرکز تحقیقاتی اعتیاد دانشگاه آزاد اصفهان گفت: در صورت مواجهه با نوجوانی که سیگار مصرف می‌کند، او را نصحیت نکنید و به‌دنبال عوامل زمینه‌ساز باشید.

مسعود هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص چگونگی رفتار با نوجوانی که سیگار مصرف می‌کند، اظهار کرد: احتمال اعتیاد در نوجوانان به علت شرایط سنی، ریسک‌پذیری بالا و تأثیرات هورمونی بدنی، زیاد است.

وی با بیان اینکه نوجوانی دوران حساسی است و معمولاً در این سن، افراد حس کنجکاوی بیشتری نسبت به مسائل دارند و آماده خطرپذیری هستند، افزود: به همین دلیل احتمال اعتیاد نوجوانان به سیگار زیاد است؛ این موضوع در دو بعد فیزیولوژیکی و شرایط روانی و خانوادگی نوجوانان خلاصه می‌شود.

این روان‌شناس تصریح کرد: نوجوانی که به‌دلیل ترک سیگار به یک روان‌شناس مراجعه می‌کند، روان‌شناس به جای نصیحت و روشن‌سازی خطرات آن به دنبال عوامل زمینه‌ساز اعتیاد او می‌گردد؛ زیرا با توجه به وجود اطلاعات بسیار در فضای مجازی، نوجوانان خطرات ناشی از اعتیاد را می‌دانند.

وی اضافه کرد: شرایط و فرهنگ خانوادگی افراد بر اعتیاد آن‌ها تأثیر دارد، حس هیجان‌طلبی، بزرگسال جلو دادن خود و جلب توجه گروه هم‌سال از مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز اعتیاد یک نوجوان است؛ بعد از جست‌وجوی عوامل زمینه‌ساز باید به کاهش و جلوگیری از این موضوع اقدام کرد.

هاشمی تاکید کرد: نیکوتین و ماده آرام‌بخشی که در سیگار وجود دارد، یکی از عواملی است که روی فیزیولوژیک فرد اثر می‌گذارد و تمایل به کشیدن سیگار را در او افزایش می‌دهد.

وی گفت: نوجوانان اگر نتوانند هیجانات خود را از طریق موضوعاتی شبیه گفت‌وگو و ورزش کردن تخلیه کنند، مجبور می‌شوند آن را از روش‌های اشتباهی مانند سیگار کشیدن تخلیه کنند.

عضو مرکز تحقیقاتی اعتیاد دانشگاه آزاد اصفهان تصریح کرد: به‌طورکلی آمار اعتیاد در مردان به دلیل حضور بسیار در اجتماع، ریسک‌پذیری بالاتر و مواجهه با استرس‌های بیرونی بیشتر از زنان است.

وی با بیان اینکه موضوع «من بزرگ شدم» در پسرها و «قبح مصرف سیگار در دخترها» از عوامل بالا بودن اعتیاد در پسران نوجوان است، گفت: زمانی که خانواده‌ها متوجه مصرف سیگار نوجوانان شدند به جای کارهایی مانند نصیحت و پرخاشگری، لازم است عوامل زمینه‌ساز آن را پیدا کنند تا احتمال اعتیاد کاهش یابد.

کد خبر 590211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.