آیا خطر طغیان سالک اصفهان را تهدید می‌کند؟

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره اینکه تاکنون ۹۰ کانون بیماری سالک در استان شناسایی شده است، گفت: از اسفندماه سال گذشته، برنامه‌های پیشگیری تحت عنوان کنترل کانون‌های سالک با محوریت اقدامات شبکه‌های بهداشت و درمان، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به اجرا درآمده است.

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تهیه و تدوین برنامه پیشگیری و کنترل بیماری سالک در استان اصفهان، اظهار کرد: سالک یک بیماری مزمن پوستی از گروه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام شناخته شده که عامل آن انگلی به نام لیشمانیا و ناقل آن نوعی پشه خاکی است و مختص استان اصفهان هم نیست، بلکه در تمام استان‌ها گزارش‌هایی از شیوع این بیماری ارائه می‌شود و دیگر کشورهای جهان هم با این موضوع درگیر هستند.

وی با بیان اینکه خشکسالی‌های متوالی، کم‌آبی و کم‌بارشی در بعضی نقاط استان، شرایط را برای بروز بیماری سالک ایجاد کرده است، افزود: این بیماری در مناطق خشک و نیمه خشک به علت تنوع زیاد مخازن ناقل بیماری شیوع بیشتری دارد.

افزایش بیماری سالک و شناسایی ۹۰ کانون در مناطق کویری استان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه میانگین بارش‌ها از ابتدای مهرماه تاکنون در استان اصفهان حدود ۳۰ درصد و در مناطق شرقی و مرکزی استان ۶۵ درصد نسبت به بلندمدت کاهش داشته است، گفت: افزایش دمای هوا، کم‌بارشی‌ها، خشکسالی‌های متوالی، کم‌آبی، توسعه بیابان‌زایی و رعایت نکردن اصول بهداشتی در شیوع و افزایش بیماری سالک در مناطق کویری مؤثر است.

وی به اجرای طرح پیشگیری، کنترل و مراقبت سالک از سال ۸۶ تاکنون در استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: برنامه‌های پیشگیری، کنترل و مراقبت سالک در پنج محور اصلی مبارزه با ناقل، شناخت گونه جونده، شناخت روش‌های مبارزه با لانه‌کوبی و استفاده از سموم، مبارزه با ناقل بیماری، جمع‌آوری و دفن بهداشتی زباله، شناسایی گونه‌های پشه خاکی، آموزش جامع حفاظت شخصی، ترویج استفاده از لوازم فردی، استفاده از دورکننده حشرات به خصوص در زمان غروب آفتاب و اوایل شب، مبارزه با مخزن اصلی موش، ارائه خدمات تشخیص و درمان و بهسازی محیط و حل مشکلات زیست محیطی اجرا می‌شود.

شیشه‌فروش به شناسایی ۹۰ کانون بیماری سالک در مناطق کویری و بیابانی استان اشاره کرد و افزود: از اسفندماه سال گذشته برنامه‌های پیشگیری تحت عنوان کنترل کانون‌های سالک با محوریت اقدامات شبکه‌های بهداشت و درمان به اجرا درآمده که در محورهای اطلاع‌رسانی عمومی، آموزش گروه‌های هدف، استفاده از لوازم و تجهیزات حفاظتی انجام می‌شود.

مقابله با موش در ۴ هزار هکتار از اراضی استان اصفهان

وی با اشاره به اینکه گاهی کثرت خشکسالی‌ها ارتباط مستقیم با شدت کم‌آبی در مناطق کویری دارد، اظهار کرد: با افزایش خشکسالی‌های متوالی عرصه‌های کشاورزی، تاغ‌ها، مناطق بیابانی و کویری مستعد افزایش موش‌ها و دیگر جوندگان در انتقال بیماری سالک است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان درباره اینکه وجود موش‌های صحرایی در مناطق کویری باعث انتقال این بیماری است، گفت: مبارزه با آفت موش به عنوان مخزن بیماری سالک در چهار هزار هکتار از اراضی استان اصفهان با همکاری مرکز بهداشت و شهرداری‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد پیشگیری و کنترل سالک در استان اصفهان با اهداف برنامه راهبردی به منظور پیشگیری بیماری سالک در استان، خاطرنشان کرد: این برنامه‌ها از اسفندماه سال گذشته با هدف سم‌پاشی در اماکن سالک‌خیز برای کنترل مخازن موش‌ها و دیگر جوندگان اجرایی شده است.

پاکسازی محیط از روش‌های مبارزه با موش‌ها و خزندگان

شیشه‌فروش اضافه کرد: براساس دستورالعمل ستاد مراکز بهداشت استان، دانشگاه علوم پزشکی موظف به تأمین دارو، ارائه خدمات درمانی و بهداشتی، توزیع اقلام خودحفاظتی، اطلاع‌رسانی در جامعه برای رعایت بهداشت فردی، ارائه آموزش‌های لازم و چگونگی مقابله در تمام مناطق و شهرستان‌های متأثر از بیماری سالک را با تعامل دیگر بخش‌ها برعهده دارد.

وی بهسازی و پاکسازی محیط را یکی از روش‌های دیگر در مبارزه با موش‌ها و دیگر خزندگان مطرح کرد و افزود: دستوالعمل‌های لازم به شهرداری‌ها و سازمان میراث فرهنگی جهت کنترل اماکن تاریخی خالی از سکنه در مناطق سالک‌خیز ابلاغ شده است تا نسبت به پاکسازی محیط اقدام کنند و با جمع‌آوری نخاله‌ها و پسماندها از افزایش موش‌ها جلوگیری شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه شهرداری‌ها نیز عملیات لانه‌کوبی، طعمه‌گذاری، تسطیح و سم‌پاشی برای مقابله با ناقل بیماری سالک را دنبال می‌کنند، افزود: شهرداری و دهداری‌ها نسبت به دفع زباله به عنوان یکی از کانون‌های بیماری سالک با حساسیت بیشتر اقدام خواهند کرد.

وی ادامه داد: همچنین آواربرداری از مناطق مخروبه در مناطق شهری و روستایی با همکاری میراث فرهنگی انجام می‌شود تا مکان‌های جذاب برای مخزن موش فراهم نباشد.

لزوم نظارت بر روند دفع زباله و نخاله‌های شهری و روستایی

شیشه‌فروش جمع‌آوری و دفع نامناسب زباله، نخاله‌های ساختمانی و کودهای حیوانی، ناکافی بودن اقدامات بهداشتی و تغییرات زیست محیطی و کویر زدایی را از عوامل مؤثر در گسترش بیماری سالک برشمرد و گفت: ناآگاهی مردم درباره این بیماری در مناطق درگیر سالک نیز از دیگر عوامل مؤثر بر شیوع آن است از این رو آموزش و اطلاع رسانی در این زمینه بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به وظیفه اداره کل محیط زیست استان اصفهان در برنامه جامع کنترل و پیشگیری از بیماری سالک اظهار کرد: این اداره موظف شد تا بر روند دفع زباله و نخاله‌های شهری و روستایی نظارت‌های لازم و سختگیرانه را اعمال کند.

شناسایی ۹۰ کانون سالک‌خیز در مساحت بیابانی استان

وی درباره اینکه اداره کل منابع طبیعی استان بررسی گیاهان غیرجذاب برای موش و جایگزین تاغ را در دستور کار دارد، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد مساحت استان اصفهان بیابانی است و سالانه با خسارت ناشی از فرسایش بادی مواجه هستیم و از سوی دیگر کم بارشی و خشکسالی‌های متوالی در استان و اقلیم خشک و نیمه خشک شرایط خاصی ایجاد کرده که باید اقدام به اجرای طرح‌های بیابان‌زدایی کنیم، چراکه تاکنون ۹۰ کانون سالک‌خیز در استان شناسایی شده است.

شیشه‌فروش با بیان اینکه در شهرستان‌های درگیر با شیوع بیماری سالک گروه‌های عملیاتی در مناطق مختلف برای مبارزه با موش، کنترل مخازن و بهسازی محیط فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: مبارزه با جونده موش صحرایی با طعمه‌گذاری، بهسازی و رفع مشکلات زیست محیطی و مرمت مخروبه‌های کویری، جمع‌آوری زباله‌ها، دفع بهداشتی نخاله‌های ساختمانی، اصلاح شبکه فاضلاب، گندزدایی و بهره‌برداری از پساب از جمله اقدامات مؤثر در کاهش شیوع سالک است.

وی افزود: هر سال عملیات مقابله با بیماری سالک توسط مراکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی از اسفندماه آغاز و گزارش موارد گزش این بیماری در پاییز ارائه می‌شود، با نظارت و آگاهی‌رسانی دستگاه‌های ذی ربط اعم از جمع‌آوری و دفع صحیح زباله از محیط زندگی، جلوگیری از تجمع زباله‌ها از محیط زیست، بهسازی کانال‌های روباز، دفع صحیح فاضلاب و نخاله‌های ساختمانی، استفاده از پماد دفع حشرات و استفاده از پشه‌بند در موقع خواب و استراحت، ترمیم سوراخ‌ها و شکاف‌های موجود در دیوار و سقف منازل، فاصله‌گذاری محل نگهداری دام و طیور از افراد می‌توان به مقابله با بیماری سالک پرداخت.

کد خبر 590075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.