رویکرد شهرداری در حوزه فرهنگی مردم‌سپاری است / اجرای ۱۰ پروژه شاخص فرهنگی در هر سال

معاون فرهنگی شهردار اصفهان با بیان اینکه رویکرد شهرداری در حوزه فرهنگی مردم سپاری است، گفت: اتفاقی که در اصفهان رقم خورده، این است که سعی شده مراکز فرهنگی، مساجد و هیئت‌ها نقش فعال‌تری در حوزه‌های فرهنگی، رفع آسیب‌های اجتماعی و تعظیم شعائر داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی شاهمرادی در نشست مشترک شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان با مدیران شهری یزد در رابطه با سیاست‌های فرهنگی دوره جدید مدیریت شهری، اظهار کرد: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار است ۱۰ پروژه شاخص فرهنگی در هر سال اجرایی شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری پروژه‌های شاخص فرهنگی از جمله احداث و تکمیل تئاتر شهر اصفهان را به صورت مشارکتی در دستور کار دادیم، افزود: احداث میدانگاه مشاهیر نیز از جمله پروژه‌های فرهنگی این کلان‌شهر محسوب می‌شود که قرار است با ایجاد یک محور فرهنگی- گردشگری، مجسمه و تندیس نزدیک به ۱۰۰ نفر از مشاهیر در آن نصب شود.

معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: احداث پردیس خانواده محور بهارستان دیگر پروژه شاخص فرهنگی شهرداری اصفهان به شمار می‌رود که طبق آن قرار است فرهنگسراها و پارک‌های محل گذر و مجموعه‌ای از خدمات فرهنگی، ورزشی و تفریحی را به خانواده‌ها ارائه کنیم.

وی ادامه داد: سردخانه اصفهان که محل غسل و کفن شهدا بوده است و مردم اصفهان از آن در دوران دفاع مقدس خاطره دارند، قرار است تحت عنوان مکان رویدادها مورد توجه قرار گیرد.

شاهمرادی با بیان اینکه راه‌اندازی موزه اصفهان از دیگر پروژه‌ها فرهنگی است، خاطرنشان کرد: در حوزه‌های نرم‌افزاری، اپلیکیشن «اصفهان من» آماده شده است تا بتوانیم خدمات جامعی را به مردم ارائه بدهیم.

مشارکت ۳۵۰ مرکز فرهنگی با شهرداری در برگزاری جشن‌های غدیر

وی با بیان اینکه رویکرد شهرداری در حوزه فرهنگی مردم‌سپاری است، خاطرنشان کرد: اتفاقی که در اصفهان رقم خورده، این است که سعی شده مراکز فرهنگی، مساجد و هیئت‌ها نقش فعال‌تری در حوزه‌های فرهنگی، رفع آسیب‌های اجتماعی و تعظیم شعائر داشته باشند.

رئیس سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان گفت: به‌تازگی نزدیک به ۳۵۰ مرکز فرهنگی طی فراخوانی با شهرداری در برگزاری جشن‌های غدیر مشارکت کردند و شهرداری نزدیک به یک میلیارد تومان کمک مالی کرد، در حالی که حدود ۲۵ میلیارد تومان برآورد هزینه از سوی مجموعه‌های فرهنگی در جشن‌های غدیر در شهر اصفهان است و این طلیعه فعال شدن مراکز مردمی در بدنه شهر است.

وی با بیان اینکه خانواده محوری دیگر رویکرد شهرداری در مسائل فرهنگی است، افزود: ریشه عمده آسیب‌های اجتماعی موضوع طلاق و مسائل مرتبط با خانواده است، از این رو در این مدت توجه ویژه‌ای به خانواده‌محوری شده است.

توجه به محله محوری در مباحث فرهنگی

شاهمرادی محله محوری را دیگر رویکرد مباحث فرهنگی دانست و تصریح کرد: در تمام برنامه‌ریزی‌ها بسته‌های متعدد عمرانی، فرهنگی و خدماتی برای محله‌های مختلف مناطق شهر تعیین شده است، در این راستا در دسترس بودن حوزه تفریح و شادی برای تمام مناطق از نکات قابل توجه برای شهرداری بوده است.

وی با اشاره به تشکیل شورای فرهنگی _ اجتماعی محله در مناطق شهری، اظهار کرد: در این شورا، ذی‌نفعان متعدد اعم از دانشگاهیان، روحانیون و فرهنگیان حضور خواهند داشت تا در زمینه رفع مشکلات مربوط به محلات مشارکت کنند.

معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: تلاش کردیم به جای کمک‌های بی‌هدف، حمایت‌های شهرداری را هدفمند کنیم تا متناسب با برنامه‌های خاص باشد.

اهمیت سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در حوزه شهری

محمدعلی ایزدخواستی، مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان نیز در این نشست، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری‌های مشارکتی به دو شکل مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود و در حال حاضر سرمایه‌گذاری‌های غیرمستقیم در حوزه شهری بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: با توجه به قدرت بالای شهرداری‌ها، فرصت بسیار مناسبی است که سرمایه‌گذاری غیرمستقیم جذب شود؛ امروزه ارتقای سطح کیفی فضای شهری فرصتی به وجود می‌آورد که سرمایه‌گذار بدون مراجعه به شهرداری، در محیط‌های شهری هزینه کند که نمونه موفق این عمل را در منطقه جلفای اصفهان شاهد هستیم و هزاران میلیارد تومان در این منطقه جذب شده بدون آنکه شهرداری در این میان باشد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان اظهار کرد: لازم است به جای اینکه دنبال سرمایه‌گذاری متمرکز باشیم، با ارتقای سطح فضای شهر، سرمایه‌گذار را به سمت مناطق جهت سرمایه‌گذاری سوق دهیم.

کد خبر 590025

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.