تضمین امنیت دوچرخه‌ها توسط شورای شهر گلاسکو

شورای شهر گلاسکو با نصب محفظه‌های دوچرخه در کنار ساختمان‌های چندطبقه شهر، دوچرخه‌سواری را برای آپارتمان‌نشینان امکان‌پذیر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به دلیل محدودیت فضا در خانه، ممنوعیت نگهداری دوچرخه در پاگرد یا راه‌پله به دلایل ایمنی و دردسر بالا و پایین بردن دوچرخه با آسانسور یا راه‌پله، زندگی در آپارتمان‌های چند طبقه و دوچرخه‌سواری همیشه با یکدیگر هم‌خوانی ندارد.

شورای شهر گلاسکو در همکاری با انجمن مسکن «ساوت‌ساید (Southside)» در راستای حل این مشکلات و البته رفع دردسر دزدیده شدن دوچرخه‌های آپارتمان‌نشینان که حمل آن‌ها به خانه با استفاده از آسانسور یا راه‌پله امکان‌پذیر نیست، به نصب ۱۹ محفظه امن دوچرخه در کنار بلوک‌های آپارتمانی «کاردونالد (Cardonald)» و «پولوکشیلدز (Pollokshields)» اقدام کرده است که یکی از موانع قابل‌توجه برای دوچرخه‌سواری را برای تقریباً یک‌صد نفر از ساکنان شهر برطرف می‌کند. این ابتکار عمل که مورد حمایت شورای شهر گلاسکو و انجمن دوچرخه‌سواری اسکاتلند قرار گرفته است در راستای بهبود امکانات دوچرخه‌سواری برای مستأجران به اجرا درآمده است و با مورد توجه قرار دادن ساکنان مسکن‌های اجتماعی، از سازندگان این مسکن‌ها نیز حمایت می‌کند. به‌این‌ترتیب ساکنان گلاسکو دسترسی بیشتری به دوچرخه‌ها دارند و احتمال دزدیده شدن دوچرخه‌های آن‌ها کاهش می‌یابد.

طرح نصب محفظه امن دوچرخه برنامه‌ای اشتراکی با طرح «پناهگاه دوچرخه‌ها» شورای شهر گلاسکو است که در ارتباط با اپراتور دوچرخه‌سواری «سایکل‌هوپ (Cyclehoop)» قرار دارد و طبق برنامه‌ریزی‌ها طی سه سال آینده به‌طور قابل‌توجهی گسترش خواهد یافت.

عضو شورای شهر گلاسکو در بخش حمل‌ونقل، ایده ایجاد محفظه‌های دوچرخه را یکی از مؤلفه‌های اساسی در دسترس به‌منظور تشویق مردم برای مشارکت بیشتر در امر دوچرخه‌سواری به‌عنوان بخشی از جنبش گسترده‌تر مردمی در راستای حمایت از گرایش عمومی به سمت اشکال حمل‌ونقل پایدارتر معرفی کرد و گفت: «گزارش اخیر شاخص پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری شورا نشان می‌دهد که تمایل زیادی برای دوچرخه‌سواری منظم‌تر در گلاسکو وجود دارد. وظیفه شورا این است که از این پتانسیل استفاده کند اما محل نگهداری دوچرخه مشکلی است که مردم را از دوچرخه‌سواری منصرف می‌کند، بنابراین کمبود محل نگهداری دوچرخه مانعی است که باید از بین برود. استقبال گسترده از طرح محفظه دوچرخه شورای شهر نشان می‌دهد که آپارتمان‌نشینان علاقه دارند به‌عنوان وسیله‌نقلیه‌ای آماده و در دسترس، از دوچرخه برای تردد روزمره خود استفاده کنند، پس ضروری است که شورا محفظه‌های دوچرخه را تا حد ممکن افزایش دهد و برای نصب آن‌ها در واحدهای جدید انجمن مسکن ساوت‌ساید نیز اقدام کند.»

وی در ادامه از گلاسکو به‌عنوان شهری یاد کرد که اکثر مردم آن به اتومبیل دسترسی ندارند و ایجاد جایگزین‌های مناسب برای تردد در آن را نه تنها منصفانه که ضرورتی برای کاهش میزان انتشار کربن ناشی از حمل‌ونقل موتوری دانست. افزایش دسترسی به محفظه‌های امن دوچرخه را عاملی معرفی کرد که می‌تواند به‌خوبی از تغییر گرایش عموم به شیوه‌های پایدارتر حمل‌ونقل به‌عنوان بخشی از برنامه‌های مقابله با تغییرات آب‌وهوایی حمایت کند.

رئیس انجمن مسکن ساوت‌ساید ضمن ابراز خوشحالی از ارائه محفظه‌های امن دوچرخه در کنار آپارتمان‌ها در شهری که بسیاری از ساکنان آن در ساختمان‌های چندطبقه زندگی می‌کنند اعلام امیدواری کرد که شورای شهر گلاسکو می‌تواند با پیاده‌سازی این طرح در ساختمان‌های جدید، ساکنان بیشتری را به دوچرخه‌سواری تشویق کند و و سلامت و رفاه آنها را بهبود ببخشد.

ساکنان شهر نیز ضمن اظهار رضایت از دسترسی به محلی جدید برای حفظ امنیت دوچرخه‌هایشان که منجر به حفظ فضای بیشتر در خانه و جلوگیری از به سختی افتادن آن‌ها برای حمل دوچرخه از طریق راه‌پله یا آسانسور می‌شود، مشتاقانه در انتظار اختصاص یکی از این محفظه‌ها به آن‌ها هستند.

بودجه این طرح از برنامه اقدامات کیفیت هوا و مسیرهای ایمن پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری تأمین می‌شود که از جمله طرح‌هایی با حمایت دولت اسکاتلند هستند.

کد خبر 589926

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.