ناسا با موشک شرکت "اسپیس ایکس" به شکار ماده تاریک می‌رود

ناسا اعلام کرده است که قصد دارد تلسکوپ فضایی خود را با موشک "فالکون هوی" متعلق به شرکت "اسپیس ایکس" به فضا پرتاب کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ شکار ماده تاریک ناسا به زودی بر موشک شرکت "اسپیس ایکس" (SpaceX) سوار می‌شود.

ناسا اعلام کرده است که "تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن" (NGRST)، زودتر از سال ۲۰۲۶ و با کمک موشک "فالکون هوی" (Falcon Heavy) شرکت اسپیس ایکس پرتاب خواهد شد.

مقامات ناسا اعلام کردند که این آژانس فضایی، ۲۵۵ میلیون دلار برای سرویس پرتاب و سایر هزینه‌های ماموریت به اسپیس ایکس پرداخت خواهد کرد. این ماموریت قرار است از "مجتمع پرتاب ۳۹ پایگاه فضایی کندی" (LC-39) ناسا در فلوریدا پرتاب شود.

اگرچه فالکون هوی یک موشک نسبتاً جدید است که فقط سه بار پرتاب شده اما به نظر می‌رسد که ناسا می‌خواهد که این موشک، سوخت بیشتری را حمل کند.

ناسا با موشک شرکت "اسپیس ایکس" به شکار ماده تاریک می‌رود

حمل سوخت بیشتر به این دلیل است که تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن به مداری دور به نام "لاگرانژ ۲" (Lagrange 2) پرواز خواهد کرد که حدود ۱.۵ میلیون کیلومتر از سیاره ما فاصله دارد. این مدار که هدف "تلسکوپ فضایی جیمز وب" (JWST) نیز به شمار می‌رود، نسبتاً دور از زمین است و به همین دلیل، تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن برای پرواز مستقیم به آنجا، به سوخت اضافی نیاز دارد.

تلسکوپ فضایی نانسی گریس رومن که پیشتر "تلسکوپ نقشه‌برداری میدان باز فروسرخ" (WFIRST) نامیده می‌شد، آینه‌ای به اندازه آینه "تلسکوپ فضایی هابل" (Hubble Space Telescope) دارد. با وجود این، رومن برخلاف هابل به گونه‌ای تنظیم شده است که میدان دید آن تا ۱۰۰ برابر بزرگ‌تر باشد. این امر باعث می‌شود که رومن، رصدخانه جدید و ایده‌آلی برای بررسی‌های بزرگ‌تر در مقیاس کیهان به شمار رود.

تلسکوپ رومن که روی نور فروسرخ کار می‌کند، طوری برنامه‌ریزی شده است تا تحقیقاتی را در مورد انرژی تاریک و ماده تاریک انجام دهد که پژوهشگران اعتقاد دارند بخش قابل توجهی از ساختار جهان را تشکیل می‌دهند. همچنین این تلسکوپ، سیارات فراخورشیدی را با استفاده از روشی به نام "میکرولنزینگ" (Microlensing) بررسی می‌کند.

به گفته ناسا، این تلسکوپ یک رصدخانه ارزشمند برای نقشه‌برداری از سیاره‌های فراخورشیدی خواهد بود تا جهان‌هایی دورتر از زمین را جستجو کند که جیمز وب می‌تواند آنها را با وضوح بالاتر ببیند.

منبع:‌ایسنا

کد خبر 589879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.