از گشت فنی ساختمان چه می‌دانید؟

«با توجه به اهمیت تشخیص، شناسایی و جلوگیری به‌هنگام از هرگونه خلاف‌سازی برای دستگاه‌های نظارتی، آنچه که مغایر با مفاد پروانه ساختمانی ساخته می‌شود و تمام تخلفات ساخت‌وسازی که در محدوده شهری اصفهان اتفاق می‌افتد، زیر ذره‌بین اداره‌کل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی شهرداری اصفهان است.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، در سال‌های گذشته شاهد افزایش روند به رشد ساخت‌وسازها در سطح شهر بوده‌ایم که بخشی از آن مجاز و بخشی غیرمجاز احداث شده است که به‌منظور پیشگیری و برخورد با ساخت‌وسازهای غیرمجاز، پلیس ساختمان یا به عبارت دیگر گشت فنی ساختمان تعریف شده است.

آئین‌نامه پلیس ساختمان با هدف نظارت حداکثری بر رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد پروانه ساختمان در هنگام ساخت‌، جلوگیری به هنگام از هر گونه تخلفات ساختمانی، طی لایحه‌ای در خرداد سال ۹۳ توسط شهرداری اصفهان به شورای اسلامی شهر ارسال شد و آذرماه ۹۳ به تصویب شورای اسلامی شهر رسید و برای اجرا به شهرداری ابلاغ شد که بر اساس آن، تیم کارشناسی در مناطق پانزده‌گانه شهرداری مستقر و موظف به انجام بازدیدهای دوره‌ای شد.

پلیس ساختمان یا همان گشت فنی ساختمان، تیمی فنی و کارشناسی است که در زمان بازدید از ساختمان، ضوابط شهرسازی، مفاد پروانه ساختمان و موارد مربوط به مقررات ملی ساختمان را کنترل می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف با هماهنگی تیم کنترل ساختمان، از ادامه ساخت‌وساز جلوگیری خواهند کرد.

گشت فنی ساختمان شهرداری اصفهان، با هدف نظارت حداکثری بر رعایت ضوابط و مقررات شهرسازی و مفاد پروانه ساختمان در حین ساخت‌وساز، تشخیص و جلوگیری به هنگام از هرگونه تخلفات ساختمانی، ایجاد شده است؛ این گشت از چندین تیم تشکیل شده است و هر تیم سه کارشناس دارد که در مناطق پانزده‌گانه شهرداری مستقر می‌شوند و موظف به انجام بازدیدهای دوره‌ای و موارد مربوط به شکایات مردمی و اعلام نظر کارشناسی هستند.

گشت فنی ساختمان چیست؟

خلیل عسگرپور، مدیرکل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی شهرداری اصفهان در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: با توجه به مصوبه سال ۱۳۹۳ شورای اسلامی شهر اصفهان با عنوان شیوه‌نامه اجرایی بازرسی فنی و مهندسی ساختمان مبنی بر شناسایی، تشخیص و جلوگیری به‌هنگام از تخلفات ساختمانی، نظارت حداکثری بر ساخت‌وسازهای شهری و رعایت اصول و ضوابط شهرسازی، در سال ۹۷ بود که این چارت به چارت سازمانی تبدیل شد و به دلیل وجود پلیس، نام آن از پلیس ساختمان به اداره گشت فنی ساختمان و پیشگیری و رفع تخلفات شهرسازی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان تغییر یافت.

وی با بیان اینکه شهرداری به عنوان یکی ناظر عالی باید نظارت حداکثری را بر مفاد پروانه‌های ساختمانی صادره داشته باشد، اضافه می‌کند: این نهاد علاوه بر آن وظیفه نظارت عالیه بر ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری، مهم‌تر از آن مقررات ملی ساختمان ایران و دستورالعمل‌های مصوبی که به‌روز ابلاغ می‌شود را نیز بر عهده دارد.

مدیرکل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی شهرداری اصفهان با اشاره به پیگیری و اعلام نظر کارشناسی در خصوص تخلفات انجام شده در بخش ساخت‌وساز، اضافه می‌کند: پس از ارجاع تخلف توسط مهندس ناظر، یک نهاد بالادستی باید این گزارش‌ها، گزارش‌های مردمی، شکایات ثبت شده شهروندان در سامانه ۱۳۷ و دیگر موارد را رسیدگی کند که این اقدامات بر عهده اداره گشت فنی و پیگیری و رفع تخلفات ساختمانی است.

وی با بیان اینکه در اداره گشت فنی و پیگیری و رفع تخلفات ساختمانی، بیشتر به تخلفاتی همچون ساختمان مغایر با مندرجات پروانه و ساختمان خلاف و بدون پروانه رسیدگی می‌شود، تصریح می‌کند: شهروندان از ناظران این اداره کل هستند تا همکاران ما از تخلفات ساختمانی پیشگیری کنند.

عسگرپور تاکید می‌کند: با توجه به ماده ۳۵ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، مسئولیت نظارت بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرا برای تمام ساختمان‌ها و پروژه‌های شهر الزامی بوده و بر عهده وزارت مسکن و شهرسازی است.

وی با بیان اینکه با توجه به نقش نظارتی مدیریت شهری و اداره راه و شهرسازی، هر کدام از این نهادها وظیفه خود را دارند و گاهی دچار همپوشانی می‌شود، خاطرنشان می‌کند: در نامه جدید ابلاغ شده از سوی وزیر کشور، مجدد شرح وظایف این دو نهاد به‌صورت موشکافانه گوش‌زد شد و طبق آن با هدف نظارت بر رعایت ضوابط و مقررات ملی در ساختمان‌های در حال بهره‌برداری، مطابق «جزو ۵ بند ز ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور مصوب سال ۱۳۹۸»، ارزیابی ایمنی ساختمان‌های مهم و بلندمرتبه با کاربری‌های مختلف با اولویت کلان‌شهرها در برابر آتش‌سوزی، زلزله، فرونشست و فروریزش زمین بر عهده این اداره است.

مدیرکل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در بند ۵ نامه ابلاغ شده از سوی وزیر کشور، وظایف شهرداری تشریح شده است، اضافه می‌کند: پس از شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر توسط اداره راه و شهرسازی، شهرداری موظف است در خصوص استفاده و بهره‌برداری از این ساختمان‌ها هشدارهای لازم را به صورت رسمی و با تعیین مهلت مقرر به مالک ابلاغ می‌کند و در صورتی که مالک در زمان مشخص شده، اقدامات لازم برای مقابله با خطر را انجام ندهد، از طریق مراجع قضائی دستور توقف و پلمب صادر و اعمال قانون انجام شود.

مراحل گشت فنی ساختمان از آغاز تا پایان

‎وی در خصوص چرخه فعالیت اداره گشت فنی و پیشگیری و رفع تخلفات ساختمانی معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، تصریح می‌کند: مرحله اول شناسایی تخلف با گشت‌زنی، گزارش مردمی یا گزارش مهندس ناظر، مرحله دوم صدور اخطار و در صورت لزوم تعطیلی کارگاه ساختمانی، مرحله بعد پیگیری پرونده شامل تنظیم فرم‌های بازدید، تکمیل مستندات پرونده و ارسال به کمیسیون ماده ۱۰۰ و مرحله پایانی پیگیری ابلاغ رأی و پیگیری اجرای رأی است.

عسگرپور با بیان اینکه کارگروه شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر و مهم با همکاری سازمان نظام مهندسی، اداره راه و شهرسازی، مدیریت بحران شهرداری اصفهان، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری و معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تشکیل شده است، اضافه می‌کند: گزارش بازدید و بازرسی از این ساختمان‌ها در این کارگروه بررسی می‌شود.

وی تاکید می‌کند: در سال گذشته حدود ۳۲۰ گزارش بازدید در کارگروه شناسایی ساختمان‌های آسیب‌پذیر و مهم مورد بررسی قرار گرفت که بعضی از آنها تا صدور دستور قضائی پیش‌رفت و گام مهمی در خصوص ایمن‌سازی ساختمان‌های ناایمن برداشته شد.

بازدیدهای مشترک شهرداری و نظام مهندسی برای ارتقای ایمنی ساختمان‌ها

‎مدیرکل نظارت بر اجرای ضوابط شهرسازی شهرداری اصفهان با بیان اینکه با هماهنگی انجام شده بین معاونت شهرسازی و معماری شهرداری و سازمان نظام مهندسی ساختمان، در نظر داریم بازدید از ساختمان‌ها را به‌صورت مشترک انجام دهیم، تصریح می‌کند: از جمله اهداف این بازدید مشترک می‌توان به کاهش هزینه، کاهش وقت بازدید و دقت در بازدیدها اشاره کرد که نتیجه آن ایمنی، آسایش و دقت‌نظر در اقدامات ساختمانی خواهد بود و با آغاز فاز بعدی، تفاهم‌نامه این دو نهاد در چرخه قرار خواهد گرفت.

وی اضافه می‌کند: با توجه به اینکه دستگاه قضائی، محکم و مقتدر برای ناایمنی ساختمان‌ها اقدام کرده است، نیروی بازدارندگی از سمت‌وسوی دستگاه‌هایی همچون نظام مهندسی و اداره گشت فنی ایجاد می‌شود.

کد خبر 589806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.