کولرها و چیلرها یک‌چهارم برق کشور را مصرف می‌کنند

مدیرکل نظارت بر مهندسی و راهبری شبکه برق گفت: یک‌چهارم از مصرف برق کشور مربوط به وسایل سرمایشی است، به همین دلیل تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۴ درجه و استفاده از دور کُند کولرهای آبی می‌تواند تا ۳۰ ‌درصد مصرف برق را کاهش دهد.

به گزارش ایمنا و به نقل از وزارت نیرو، مسعود صادقی در برنامه تلویزیونی اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها از قبل برای مدیریت شبکه برق انجام‌شده بود و برای جلب مشارکت اجتماعی مردم برنامه‌های گسترده‌ای تدوین شده بود.

وی ادامه داد: بخش خانگی با توجه به اینکه نیمی از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده است، نقش بسیار مهمی در مدیریت مصرف دارد.

مدیرکل نظارت بر مهندسی و راهبری شبکه برق گفت: در فضای منازل بارهای مختلف برقی ازجمله وسایل سرمایشی و یخچال، فریزر و روشنایی داریم.

صادقی با تاکید بر مصرف درست، تصریح کرد: مدیریت مصرف به معنای مصرف صحیح یا جابه‌جا کردن مصرف وسایل برقی نیز است، چراکه در ساعات گرم روز ۱۲ تا ۱۸ و ۱۹ تا ۲۳ شب با انتقال مصارف به خارج از این ساعات می‌توانیم به مدیریت بار شبکه برق کمک کنیم.

وی اضافه کرد: درحال‌حاضر یک‌چهارم از مصرف برق کشور مربوط به وسایل سرمایشی است، به همین دلیل تنظیم دمای کولرهای گازی روی ۲۴ درجه و استفاده از دور کند کولرهای آبی می‌تواند تا ۳۰ درصد مصرف برق را کاهش دهد.

مدیر کل نظارت بر مهندسی و راهبری شبکه برق درباره دلایل افزایش میزان مصرف برق در صورت پایین بودن درجه کولرهای گازی، گفت: وقتی درجه کولرگازی پایین‌تر قرار بگیرد، کمپرسور دائم باید برای تنظیم درجه حرارت محیط و رساندن به دمای تنظیم شده کار کند که این کار باعث افزایش مصرف برق حتی تا ۴۰ درصد بیشتر از حد معمول می‌شود.

صادقی با اشاره به گرم‌شدن دمای هوا در بسیاری از نقاط جهان مانند اروپا، اظهار کرد: در برخی کشورها به‌منظور کاهش مصرف برق، الزام قرار ندادن وسایل برقی در حالت آماده‌به‌کار (استندبای) در حال تدوین است.

وی درخصوص نحوه همکاری و آگاهی مردم از میزان همکاری گفت: درحال‌حاضر برای همکاری مردم، پاداش پنج برابری در نظر گرفته شده است؛ به‌طوری‌که با کاهش مصرف برق می‌توانند ۵۰۰ تومان به‌ازای هر کیلووات‌ساعت پاداش بگیرند.

مدیرکل نظارت بر مهندسی و راهبری شبکه برق ادامه داد: در نرم‌افزار «برق من»، مردم می‌توانند قبض الکترونیکی خود را مشاهده کنند و حتی متوسط برق مصرفی مشترک را نسبت به سایر همسایگان یا همشهری‌های دیگر نشان می‌دهد.

صادقی خاطرنشان کرد: پاداش مصرف به مشترکانی تعلق می‌گیرد که مصرف خود را مدیریت و به زیر الگو برسانند، این کار با رعایت نکات ساده مدیریت مصرف چون استفاده از نور طبیعی روز، استفاده نکردن از وسایل برقی پرمصرف در فاصله بین ساعات ۱۲ تا ۱۸ روز و ۱۹ تا ۲۳ شب و هم‌زمان با ساعات اوج مصرف و پیک، به‌سادگی امکان‌پذیر است.

وی یادآور شد: الگوی مصرف در شهری مانند تهران در تابستان ۳۰۰ کیلووات‌ساعت در ماه است.

به گزارش ایمنا، بیش از ۷۵ درصد از مردم در کشور زیر الگوی تعیین شده مناطق خود، برق مصرف می‌کنند.

کد خبر 589796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.