بررسی آخرین وضعیت "پیروز" تنها توله یوزپلنگ ایرانی

پس از فراز و فرودهای اخبار به دنیا آمدن سه توله یوز ایرانی «ایران» و مهم‌تر از آن تلف شدن دو توله آن، تمام توجه افکار عمومی به وضعیت آخرین توله ایران است که آیا در سلامتی کامل به سر می‌برد و یا همچون دو توله دیگر تلف می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یازدهم اردیبهشت‌ماه بود که علی سلاجقه، معاون رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، اعلام کرد: نوزادان «ایران» یوز ماده سایت مرکز تکثیر یوز ایرانی در توران واقع در استان سمنان به دنیا آمدند. با توجه به حضور گروه دامپزشکی از یک هفته گذشته و بررسی شبانه‌روزی رفتارهای این حیوان، مشخص شد که بارداری کامل بوده و با توجه به شرایط فیزیکی گونه و ناتوانی در زایمان طبیعی، با نظر دامپزشکان مشاور و دامپزشک معتمد سازمان، نسبت به انجام زایمان سزارین صحرایی اقدام شد.

وی با بیان اینکه با توجه به حضور گروه دامپزشکی مجرب، سه توله یوز ایرانی در این زایمان سزارین صحرایی، سالم متولد شدند، افزود: اقدامات اولیه دامپزشکی یوز ماده ایران انجام‌شده و حال مادر و توله‌ها فعلاً طبیعی و تحت مراقبت‌های ویژه بعدی هستند.

یکی از فرزندان «ایران» تلف شد

چهاردهم اردیبهشت‌ماه انتشار خبر «یکی از فرزندان ایران تلف شد»، واکنش بسیاری از فعالان محیط‌زیست را در برداشت. در این خبر بهرنگ اکرامی، پزشک معتمد مرکز تکثیر یوز آسیایی، اظهار کرد: این توله از زمان تولد ضعیف و در این چهار روز افزایش وزنی نداشت و بعد از کالبدشکافی، علت تلف شدن ناهنجاری مادرزادی ریه سمت چپ و چسبندگی ریه تعیین شد.

وی ادامه داد: توله‌های دوم و سوم از زمان تولد افزایش وزن خوبی دارند و گروه اجرایی و علمی مرکز تکثیر یوز آسیایی، به‌صورت شبانه‌روزی تمام رفتارها و تغذیه توله یوزه‌ای دوم و سوم و یوز ماده را بعد از جراحی رصد و پایش می‌کند.

تلف شدن دومین توله یوز / علت مرگ در دست بررسی است

چهارشنبه بیست‌وهشتم اردیبهشت‌ماه خبر «تلف شدن دومین توله یوز» بار دیگر موجب تأسف مردم کشور به‌ویژه فعالان حوزه محیط‌زیست کشور شد. در این خبر «حسن اکبری» معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، اظهار کرد بود: صبح روز گذشته دامپزشک تیمارگر توله‌یوزها، متوجه تغییر در عادت دفع آن‌ها می‌شود که موضوع توسط اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان سمنان، به دامپزشکان گروه بیماری‌های دفتر حیات‌وحش منعکس و با هماهنگی دامپزشک متخصص داخلی دام کوچک از دانشکده دامپزشکی سمنان به محل نگهداری یوزها منتقل می‌شود و پس از معاینه نسبت به درمان آن اقدام می‌کند.

وی افزود: پس از بررسی‌های انجام پذیرفته، با نظر دامپزشک متخصص تصمیم بر این شد که توله‌ها برای بررسی بیشتر و نظارت دامپزشکی به یک بیمارستان تخصصی دامپزشکی در تهران منتقل شوند که یکی از توله‌ها در مسیر انتقال به تهران تلف شد؛ توله دوم به بیمارستان تخصصی دامپزشکی منتقل شد و تحت نظارت‌های دامپزشکی قرار دارد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به اشتباهات صورت گرفته در فرایند نگهداری و جابه‌جایی توله‌یوزها، گفت: بخشی از این فرایند با خطای ما همراه بود و آن را می‌پذیریم. ما در این پروسه تجربه نداشتیم و دامپزشکان نیز مرتکب خطاهایی شدند.

دامپزشک آفریقای‌جنوبی وضعیت «ایران» و توله‌اش را بررسی می‌کند

چهارشنبه چهارم خردادماه حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست از حضور دامپزشک یوزها از کشور آفریقای جنوبی در ایران برای انتقال تجارب نگهداری و تکثیر این‌گونه جانوری خبر داد.

وی افزود: صبح امروز (چهارم خرداد) با حضور «پیتر کالدوِل» دامپزشک معتمد مراکز حفاظت و تکثیر یوزپلنگ آفریقایی از کشور آفریقای جنوبی- در محل نگهداری توله یوز در پارک پردیسان، آخرین وضعیت سلامت این‌گونه جانوری بررسی و نکات تجربی به تیمارگران یوز ارائه شد.

وی افزود: پیتر کالدوِل، از یک مرکز نگهداری یوزه‌ای آفریقایی برای یک سفر پنج‌روزه عازم ایران شده است و در این سفر علاوه بر معاینه توله یوز، بازدیدی هم از مرکز تکثیر یوز آسیایی در پارک ملی توران خواهد کرد و در بازدید میدانی، آموزش‌های لازم و انتقال تجربه به همکاران صورت خواهد پذیرفت.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه گفت: این دامپزشک، نوع تغذیه و نحوه وزن گرفتن حیوان را بررسی و برنامه‌های لازم را برای روش‌های صحیح تغذیه ارائه خواهد داد.

توله‌یوز توران وارد مرحله گوشت‌خواری شد

حسن اکبری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور بیست‌وهشتم خردادماه، اظهار کرد: حدود چهارتا پنج روز است که اوضاع توله یوز بهتر شده است. بعدازاینکه پیتر کالدوِل توله را معاینه کرد و رفت، دو تا سه بار توله به مرحله‌ای رسید که احساس کردیم تلف می‌شود، اما به‌طور مرتب مورد ویزیت و معاینه گروه دامپزشکان قرار گرفت و با توجه به تجربه و شناختی که از کالدول کسب کرده بودند، با مشورت وی خطر برطرف شد.

وی افزود: کالدول تلاشش این بود که با کمترین میزان شیر خشک فقط بتوانیم توله را زنده نگه‌داریم تا به مرحله گوشت‌خواری برسد. وی معتقد بود که هیچ‌کدام از شیرخشک‌ها حتی آن مارکی که خودش آورده بود هم برای یوز ساخته نشده و مشکل‌های دفع و سایر موارد را پیدا خواهد کرد و همین اتفاق هم افتاد تا اینکه حدود چهار روز پیش که توله پیش‌غذا یا همان کنسروهای مخصوصی که برای این کار بود را خورد، شرایط تا حدودی بهتر شد.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، ادامه داد: هم‌اکنون یک روز است که گوشت به غذای یوز اضافه‌شده و گوشت مرغ دارد کم‌کم وارد رژیم غذایی توله می‌شود. اگر بتواند این مرحله را کامل پشت سر بگذارد و شیر کامل حذف و گوشت جایگزین شود، کم‌کم می‌تواند عقب‌ماندگی رشد و وزن را جبران کند.

وی افزود: هم‌اکنون توله به نسبت عمرش که باید بالای دو کیلو باشد، حدود یک کیلو است. نصف وزن استانداردش را دارد و این به دلیل این است که شیرخشک‌هایی که مصرف می‌کند اغلب ناسازگار بوده و مشکلاتی ایجاد می‌کند، به همین دلیل تغذیه‌اش را بنابه نظر کالدول خیلی کم کردیم و شیری هم که مصرف می‌کند، گاهی با مواد تسهیل‌کننده از معده‌اش تخلیه می‌شود؛ ضمن اینکه به علت مشکلاتی که داشت آنتی‌بیوتیک و خیلی از داروها را مصرف می‌کرد که همه باعث شدند توله ضعیف بماند، اما اگر این مرحله را پشت سر بگذارد و وارد مرحله گوشت‌خواری شود پیش‌بینی می‌کنیم که شرایط بهتر شود.

اکبری گفت: یوزها در طبیعت حدود ۴۰ روز بعد از به دنیا آمدن گوشت می‌خورند البته نه یک‌دفعه بلکه مادر در طبیعت هم ابتدا غذای نیمه هضم شده را برایشان برمی‌گرداند تا دستگاه گوارش توله‌ها آمادگی خوردن گوشت را به‌مرور پیدا کند؛ درواقع در طبیعت هم یک‌باره گوشت نمی‌خورند و کم‌کم تا ۵۰ روزگی خوردن گوشت را تمرین می‌کنند، ما در اسارت هم سعی کردیم همین فرمول را پیش ببریم اما چون توله ضعیف بود این جابجایی یک مقداری کُند اتفاق افتاد.

وی افزود: هم‌اکنون وضعیت توله خیلی بهتر شده و در حال حاضر امیدوارتر شدیم اما بنا به گفته کالدول، بین سه تا چهارماهگی هم مرحله حساسی است چون در آن دوره سیستم ایمنی توله در حال تغییر است، با تمام این‌ها امیدواریم که دوام بیاورد و زنده بماند.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور درباره نام‌گذاری توله و فیلمی که در فضای مجازی منتشر شد مبنی بر اینکه نام توله «پیروز» تعیین شده است، گفت: این پیشنهاد فردی بود که از توله مراقبت می‌کند و تاکنون زحمات زیادی برای آن کشیده است؛ ازاین‌رو احساس کرد که اگر قرار است اسمی گذاشته شود باید نظرش لحاظ شود و نام پیروز را در فضای مجازی منتشر کرد. البته درروند نام‌گذاری، نظر وی به‌عنوان یک پیشنهاد ارزشمند موردتوجه جدی قرار می‌گیرد اما اکنون این روند در روابط عمومی سازمان و معاونت آموزش در حال بررسی است و اگر اسمی انتخاب شد رسمی اعلام می‌شود.

وی اظهار کرد: البته نام‌گذاری برای توله درحال حاضر خیلی مسئله مهمی نیست و شاید نام‌گذاری هم‌اکنون برای توله ضرورتی نداشت اما چون طرح شده بنابراین در سازمان محیط‌زیست در حال بررسی موضوع هستیم.

ایران، یوز توران تا آخر سال آماده زادآوری

حسن اکبری اظهار کرد: توله یوز توران از مرحله شیر خشک عبور کرده و به مرحله گوشت‌خواری رسیده است، البته در حال حاضر بیشتر گوشت مرغ مصرف می‌کند اما گوشت قرمز هم می‌خورد و به سمت مرحله‌ای که کامل گوشت‌خوار شود و گوشت قرمز استفاده کند پیش می‌رود.

وی افزود: مکمل‌های غذایی هم به توله داده می‌شود، از زمانی که گوشت‌خواری را شروع کرده یعنی حدود دو هفته پیش وضعیت توله خیلی بهتر شده، روند رشد، وزن‌گیری، تحرک و شادابی توله خیلی بیشتر شده و اگر مشکلی پیش نیاید کم‌کم می‌تواند کمبود وزنی که داشت را جبران کند و به رشد خودش در مسیر طبیعی ادامه دهد، اگرچه هنوز توله است و سیستم ایمنی بدنش ضعیف است و باید تحت نظر نگهداری شود.

یوزپلنگ توران تا آخر سال آماده باروری دوباره است

وی همچنین درباره شرایط ایران یوزپلنگ مادر در منطقه توران گفت: وضعیت ایران یوزپلنگ ماده خوب است و روال طبیعی خود بعد از سزارین را طی می‌کند و امیدواریم در آینده نزدیک وارد فاز تکثیر شویم.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره اینکه چه زمانی آماده زادآوری مجدد است، تصریح کرد: برای جفت‌گیری مجدد مشکلی ندارد، نظر دامپزشکان داخلی و همچنین پیتر کالدوِل دامپزشک آفریقایی که به ایران آمده بود این است که ولو اینکه یوزپلنگ آمادگی هم پیدا کند اما در حال حاضر باید صبر کنیم تا بدنش به طور کامل آماده شود و بازیابی صورت گیرد که به نظر می‌رسد اواخر سال بتوانیم حیوان را وارد سیکل زادآوری کنیم اما در حال حاضر ازنظر طبیعی مشکلی نیست و فقط باید این دوره بازیابی بگذرد.

وی ادامه داد: ایران بعد از عمل سزارین بلافاصله به حالت طبیعی برگشت، البته مدتی آنتی‌بیوتیک مصرف کرد و زمانی که مورد معاینه دامپزشک آفریقایی قرار گرفت اعلام شد که وضعیت خوب است و مشکلی برای بارداری دوباره وجود ندارد.

اکبری درباره وضعیت فیروز یوزپلنگ نر در اسارت گفت: فیروز همچنان در اسارت است و برای دوره بعدی بارداری ایران استفاده می‌شود، این حیوان دیگر از طبیعت جدا و سیکلی برایش در این زادآوری تعریف‌شده است و چون نر دیگری هم نداریم و سنش هم بالا است و مدتی هم در اسارت مانده ازاین‌رو برگرداندن حیوان به طبیعت حساسیت‌هایی دارد؛ به‌هرحال حیوان یک مدتی از طبیعت جدا مانده، شکار نکرده و غذای آماده خورده است ضمن اینکه نر دیگری نداریم که بتوانیم درروند تکثیر از آن استفاده کنیم درواقع ذخیره یوز ما در طبیعت آن‌قدر نیست که بتوانیم فیروز را با یک نر دیگر عوض کنیم.

کد خبر 589607

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.