کنارگذر شمالی کرج تا ۱۳ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرعامل شرکت کنارگذر شمالی کرج گفت: پروژه کنارگذر شمالی کرج در حال اجرا است و در صورت تأمین منابع مالی تا ۱۳ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

علی رحیم‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پروژه بزرگراه شمالی کرج پروژه‌ای به طول ۱۸.۶ کیلومتر است که از انتهای اتوبان همت آغاز و با گذر از شمال محدوده شهر کرج در محدوده شرکت هلی‌کوپتری به اتوبان کرج - قزوین متصل می‌شود.

وی، کارکرد بزرگراه شمالی کرج را دو منظوره، فرا استانی و محلی دانست و افزود: این بزرگراه بخشی از ترافیک استان البرز و تهران را به استان‌های غربی منتقل می‌کند و بار ترافیکی اتوبان تهران-قزوین را کاهش می‌دهد، همچنین در بخش کارکرد محلی، با توجه به دسترسی‌ها و تقاطع‌هایی که به شهر کرج دارد بخشی از ترافیک داخلی کرج را مرتفع می‌سازد.

مدیرعامل شرکت کنارگذر شمالی کرج با بیان اینکه در این پروژه ۲۳ تقاطع، دسترسی و پل طراحی شده است که پل تقاطع رودخانه کرج از آن جمله است، تصریح کرد: ارتفاع این پل ۱۰۰ متر از بستر رودخانه است و دهانه‌های ۱۷۰ متری کابلی دارد و پیش‌بینی می‌شود که این پل به دلیل شاخصه‌های خاص معماری و سازه‌ای مناسب بتواند نماد شهر کرج و ظرفیتی برای جذب گردشگران باشد.

وی در خصوص مهلت زمانی احداث پروژه، گفت: پروژه بزرگراه شمالی از سال ۹۵ توسط شهرداری کرج کلید خورد و قرار بود در مدت پنج سال به اتمام برسد، اما یکی از دلایل زمان‌بر بودن اجرای آن، عبور تمام مسیر پروژه از محدوده شهر کرج و حریم آن، همچنین وجود معارضان ملکی متعدد بود، لذا بخش مهمی از منابع مالی پروژه برای انجام تملک اراضی مورد نیاز پروژه هزینه شد.

رحیم‌خانی با بیان اینکه تاکنون بیش از یک‌هزار میلیارد تومان برای رفع معارضان و تملک پروژه بزرگراه شمالی کرج و ۳,۸۰۰ میلیارد تومان نیز برای انجام عملیات عمرانی آن هزینه شده است، ادامه داد: از مجموع ۱۸.۶ کیلومتر طول این بزرگراه ۱۴ کیلومتر آزادسازی شده و ۴.۶ کیلومتر باقی مانده است.

وی در خصوص منابع مالی پروژه بزرگراه شمالی کرج، افزود: ابتدای کار شهرداری کرج متولی اجرای پروژه و تأمین منابع مالی پروژه شد، اما با توجه به حجم عظیم کار شهرداری نتوانست از عهده هزینه‌ها برآید، لذا در حال حاضر تأمین منابع مالی پروژه با جدیت پیگیری می‌شود و تلاش می‌کنیم از طریق جذب سرمایه‌گذار خارجی، استفاده از منابع بانک‌ها و بارگذاری و بهینه‌کردن اراضی حاشیه بزرگراه سرمایه را جذب و پروژه را در اسرع وقت به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت کنارگذر شمالی کرج اضافه کرد: منابع مالی به دو صورت اراضی و منابع نقدی در اختیار پیمانکار پروژه قرار می‌گیرد، ضمن اینکه دولت در سال ۹۹، ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق در اختیار این پروژه گذاشت و موجب پیشرفت قابل توجه پروژه شد، همچنین در سفر ریاست‌جمهوری قول داده شد سهم دولت در این پروژه افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه در ابتدای پروژه کنارگذر شمالی کرج، اعتبارات لازم برای آن پیش‌بینی شده است، اما با توجه به طولانی شدن کار و افزایش تورم هرساله برای تأمین منابع مالی دچار مشکل می‌شویم؛ در صورتی که منابع مالی پروژه تأمین شود ۱۳ ماه برای اتمام آن زمان نیاز است.

کد خبر 589517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.