نمایشگاه «روایت تبلیغ» در اصفهان برپا می‌شود/ اعزام ۱۰۰۰ مبلغ به سراسر کشور

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: نمایشگاه روایت تبلیغ با محوریت نخبگان، مدیران فرهنگی و دینی، آموزشی و پژوهشی از دوم تا ششم مردادماه در سالن گلستان شهدا برپا خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام عبدالرسول احمدیان امروز _چهارشنبه، بیست‌ونهم تیرماه_ در نشست خبری «نمایشگاه روایت تبلیغ» اظهار کرد: براساس آیه ۵۲ سوره فرقان که می‌فرماید: «ای پیامبر، از کفار اطاعت نکن و با آن‌ها مجاهده کن و به واسطه قرآن با آن‌ها جهاد کبیر کن»، رهبر معظم انقلاب نیز سال ۹۵ جهاد تبیین را برای متولیان امور فرهنگی ابلاغ کردند. از این‌رو ایشان دستوری با عنوان جهاد تبیین و جهاد کبیر ابلاغ کردند که به واسطه این جهاد و تبیین صحیح روایت‌ها از اتفاقاتی که در نظام جمهوری اسلامی رخ می‌دهد و تبیین درست مباحث دینی به اهداف رفیع دینی خود دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: جهاد تبیین جهادی برای تبیین درست روایت صحیح است، زیرا جنگ و جهاد از ابتدای ظهور اسلام وجود داشته، در این راستا همواره جنگ بین روایت‌ها به عنوان مشکل و معضل اصلی پیش روی متولیان دینی و ائمه و مبلغان دینی قرار داشته است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: جهاد تبیین روایت درستی از اتفاقات و اهداف دینی از آرمان‌هایی که باید به آن‌ها برسیم، است. در اصل تبیین به معنای روشنگری بود و جهاد زمانی معنا دارد که دشمنی داشته باشیم که برخلاف روشنگری برنامه‌ریزی می‌کند، لازمه جهاد این است که هدفمند، با برنامه، شناخت منطقه عملیاتی، استراتژی و نقشه صحیح وارد میدان شویم.

اتخاذ استراتژی منسجم نسبت به تبلیغات دینی

وی اضافه کرد: با اشاره به فرمایشات رهبری سعی کردیم در دفتر تبلیغات اسلامی استراتژی منسجم‌تری نسبت به تبلیغات دینی اتخاذ کنیم.

احمدیان با بیان اینکه مبلغان دینی سربازان خط میدان جهاد تبیین هستند، گفت: دفتر تبلیغات اسلامی با توجه به رسالتی که دارد همواره سعی کرده است، به صورت منسجم در راستای جذب، آموزش و اعزام مبلغان برنامه‌ریزی کند. در همین راستا امسال نیز قبل از ماه محرم اعزام مبلغان شکل خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تیم تولید محتوا از ماه‌ها قبل شروع به فعالیت کرده و تاکنون دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی را برای آموزش مبلغان در راستای تفسیر، احکام شرعی، پاسخ به شبهات، مقابله با فرق انحرافی، عرفان‌های نوظهور و فرزندپروری برگزار کرده است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: شعار کلیدی امسال «امید، استقامت و غیرت دینی» است که در راستای این شعار با ظرفیت بیش از ۸۰۰ مبلغ مرد و ۲۰۰ مبلغ زن اعزام صورت می‌گیرد. همچنین دامنه تبلیغی دفتر تبلیغات سراسر کشور را شکل می‌دهد. به بیشتر استان‌های کشور اعزام مبلغ خواهیم داشت، اما تمرکز اصلی استان اصفهان، استان‌های همجوار و بعضی استان‌های جنوب کشور است.

وی گفت: ۸۸ گروه تبلیغاتی در اعزام محرم امسال فعالیت می‌کنند و در مقابل گروه‌های جهادی و تبلیغی فعالیت خود را به سرانجام خواهند رساند.

احمدیان افزود: به رسم هر سال گردهمایی مبلغان اصفهان روز سه‌شنبه _چهارم مردادماه_ در سالن گلستان شهدا با سخنرانی محوری آیت‌الله سیداحمد خاتمی و با همکاری سازمان و دفتر تبلیغات اسلامی، امور مساجد، مراکز علمیه خواهران و برادران و ائمه جمعه به صورت پرشور برگزار خواهد شد.

وی تصریح کرد: فرآیند اعزام مبلغان فرآیند بین دستگاهی و با همکاری چندین مجموعه خواهد بود، بر همین اساس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان متولی محل‌های تبلیغ و ساماندهی هیئات، مساجد و مکان‌های تبلیغی تلقی می‌شود و متولی آموزش و اعزام برعهده دفتر تبلیغات اسلامی قرار دارد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان یادآور شد: در فرآیند اعزام، ارزیابی‌های مختلفی از مبلغ و منطقه تبلیغی شکل می‌گیرد، که این ارزیابی‌ها هم در آموزش‌های بعدی و هم در طراحی‌های آموزشی تأثیر دارد. اطلس تبلیغی در اصفهان شکل گرفته است که متناسب با آن اطلس فعالیت‌ها و اعزام مبلغان برنامه‌ریزی می‌شود.

وی گفت: نرم‌افزارهای اعزام، ارزیابی و محتوای ارائه مبلغان وجود دارد و با بهره‌گیری از آن‌ها سعی می‌کنیم فرآیند اعزام را بهبود ببخشیم، البته اکنون تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم اما نسبت به گذشته گام‌های بزرگی برداشته شده است و امید به آینده مطلوب خواهد بود.

به گفته احمدیان، برای محرم امسال ۴۰۰ نقطه محروم شناسایی و هدف‌گذاری شده است و اعزام مبلغ خواهیم داشت.

شناخت از مشکلات فرهنگی از دغدغه‌های جدی دفتر تبلیغات است

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سطح جامعه با مسائل و مشکلات فرهنگی در سطح جامعه مواجه هستیم، افزود: راه حل این مشکلات نسبت به گذشته متنوع و پیچیده شده است و به واسطه اعزام مبلغ نمی‌توانیم مشکلات فرهنگی را حل کنیم، از این‌رو شناخت این مسائل و مشکلات و راه‌های حل این مسائل از دغدغه‌های جدی ما بوده است و سعی کردیم با توجه به این دغدغه نوع برنامه‌ریزی و مواجهه خود با مسائل را تغییر دهیم.

احمدیان گفت: اعزام مبلغ یکی از کارکردهای دینی و قدیمی دفتر تبلیغات است اما در مقایسه با دیگر اتفاقات و ظرفیت‌ها حجم بسیار زیادی را به خود اختصاص نمی‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: در دفتر تبلیغات اسلامی روش برنامه‌ریزی حل مشکلات را از کارکردمحوری به سمت مسئله‌محوری تغییر دادیم این نوع برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری، نوعی ریل‌گذاری جدید برای حل معضلات اجتماعی است.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: با اینکه تلاش زیادی در مجموعه‌ها شکل می‌گیرد اما یکی از مشکلاتی که مراکز و دستگاه‌های فرهنگی با آن مواجه هستند کارکردمحوری است، مجموعه‌ها براساس ظرفیت خود اقدامات تعریف شده را انجام می‌دهند اما این کارکرد به این معنا نیست که تأثیر کافی در حل معضل و مشکل داشته باشند.

وی ادامه داد: مشکل ما در کارکردمحوری این است که نتیجه مدنظر قابل ارزیابی نیست زیرا هدف مطلوب رسیدن به نتیجه نیست بلکه درست انجام دادن کارها است. از این‌رو عمده مجموعه‌های فرهنگی کارکردمحور هستند که هرکدام آمار مطلوبی ارائه می‌کنند اما اینکه حتماً به نتیجه برسیم قابل ارزیابی نخواهد بود.

به گفته احمدیان، زمانی که با چالش مواجه شدیم طرح جدیدی برای مواجه با مسائل فرهنگی در قالب برنامه‌ریزی فرهنگی و مسئله محوری تعیین کردیم. از این رو نوع برنامه‌ریزی یک مسئله است که همه بسیج می‌شوند تا آن مسئله را با توجه به ظرفیت‌های داخلی و بیرونی حل کنند.

وی اضافه کرد: این نوع برنامه‌ریزی که به عنوان مسئله‌محوری و در قالب چارت قطب‌ها در دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفته است را هشت سال پیش تقدیم به رهبر معظم انقلاب کردیم و ایشان تأیید آن را کردند و هرسال پیگیر پیاده شدن این طرح فرهنگی بودند که نشان می‌دهد این طرح می‌تواند جایگزین مناسب برای تبیین باشد. همچنین تبیین این نوع تبلیغ از اهداف نمایشگاه روایت تبلیغ است، البته چون در این زمینه پیشگام بودیم ممکن است طرح با آسیب‌هایی مواجه شود.

هدف از برگزاری نمایشگاه «روایت تبلیغ» به اشتراک گذاشتن تجربیات نخبگان است

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه روایت تبلیغ به اشتراک گذاشتن تجربیات و استفاده از نظر نخبگان و مدیران فرهنگی برای اصلاح این نوع برنامه‌ریزی فرهنگی است تا مدل جدیدی برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی در حوزه برنامه‌ریزی ارائه کنیم.

احمدیان تصریح کرد: نمایشگاه «روایت تبلیغ» از روز یکشنبه _دوم مردادماه_ تا پنجشنبه _ششم مردادماه_ در سالن جدید گلستان شهدا برپا خواهد شد و روز یکشنبه _دوم مردادماه_ ساعت ۹ با حضور استاندار افتتاح خواهد شد. این نمایشگاه با محوریت نخبگان، ویژه مدیران فرهنگی و دینی، آموزشی و پژوهشی استان برگزار خواهد شد و از تمام نخبگان، مدیران، دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه و مراکز پژوهشی و فرهنگی دعوت کردیم تا ظرفیت‌ها در این نمایشگاه تبیین شود و از رهنمودهای همه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی کردیم تفاهم‌نامه‌های مختلفی حین نمایشگاه منعقد کنیم، ادامه داد: بازدید از نمایشگاه به صورت عمومی نخواهد بود، هرچند نمایشگاه برای بازدید عموم باز است اما تبلیغات شهری برای ترغیب افراد جهت بازدید نخواهیم داشت.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان ادامه داد: در این نمایشگاه ظرفیت کل دفتر تبلیغات را به نمایش خواهیم گذاشت البته تمرکز اصلی بر شعبه اصفهان خواهد بود.

کودکان، نوجوانان و جوانان مخاطبان اصلی هستند

وی اضافه کرد: یکی از مخاطبان اصلی ما کودکان، جوانان و نوجوانان هستند که در راستای تولید محتوا، تربیت مبلغان و مربیان مختلف و تربیت مبلغان کودک اقداماتی انجام می‌دهیم و در این راستا گروه‌های متعددی در سطح شهر فعال هستند.

احمدیان افزود: ظرفیت حوزه فضای مجازی، هنر و رسانه حدود چهار سال گذشته در دفتر تبلیغات اسلامی شکل گرفته است و ما در اصفهان با اتکا به گروه‌های تبلیغی فعالیت‌های حوزه رسانه را پیش می‌بریم. یعنی نوع مواجهه ما استفاده از گروه‌های متخصص در حوزه‌های تبلیغی است.

به گزارش ایمنا، در حاشیه این نشست از پوستر نمایشگاه دستاوردهای دفتر تبلیغات اسلامی (روایت تبلیغ) رونمایی شد.

کد خبر 589498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.