نسخه اولیه پایانه هوشمند طراحی شد

مدیر سخت‌افزار و تجهیزات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان با بیان اینکه پایانه هوشمند یک جعبه شامل پردازنده و برد هوشمندسازی است که قابلیت‌های ارتباطی، پردازشی و امنیتی اولیه جهت ایجاد ارتباط امن را فراهم می‌کند، گفت: تیم کارشناسی این سازمان موفق به طراحی نسخه اولیه آن شدند.

محسن فارغ در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: پس از کشف آسیب‌پذیری در تابلوهای متغیر خبری، سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان مأموریت یافت تا آسیب‌های این سرویس را به صورت کامل بررسی و اصلاح کند، همزمان تیم کارشناسی معاونت شبکه و مرکز داده، در حال ارزیابی راهکاری جامع برای تأمین و تجهیز مناسب برای رفع نیازمندی‌های درخواستی از قبیل سامانه اعلان صوتی تحت شبکه، تابلوهای متغیر خبری و سایر نیازهای شهری بود و متوجه چالش‌هایی در فرایند طراحی و تولید این محصولات در بازار داخلی شد.

وی خاطرنشان کرد: با بررسی‌های انجام شده و ارزیابی‌هایی که از تجهیزات تولید داخل انجام شده است، تیم کارشناسی این سازمان علت را در وجود نقاط ضعف طراحی محصولات یافت که به‌دلیل وجود نداشتن نگرش جامع و به‌کار نگرفتن تخصص‌های بین بخشی، در طراحی این محصولات ایجاد شده است، به گونه‌ای که هر شرکت متناسب با نوع نیاز و تخصص خود تنها به بخش خاصی در طراحی محصول مشرف و سایر حوزه‌های تخصصی را به‌صورت حداقلی مدنظر قرار داده است.

مدیر سخت‌افزار و تجهیزات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان ادامه داد: در فاز نخست جهت بهبود پروژه اعلان صوتی، تیم کارشناسی متشکل از تخصص‌های گوناگون از جمله سخت‌افزار، الکترونیک، کنترلر، نرم‌افزار، شبکه، زیرساخت ارتباطی، سیستم‌های صوتی و امنیت تشکیل شد و سپس از شرکت‌های فعال در این زمینه درخواست شد تا محصولات خود را معرفی کنند.

وی تصریح کرد: بعضی از محصولات برتر آزمایش و ارزیابی شد اما هیچ‌یک از آنها پاسخگوی حداقل نیازهای مطرح شده نبود و به بازطراحی و توسعه نیاز داشتند که مهم‌ترین دلایل آن توجه نکردن شرکت‌ها به جامعیت شبکه شهری، امنیت، فرابخشی بودن و تنوع بهره‌برداران است، البته بعضی از شرکت‌ها نیز جهت مشارکت در توسعه و باز طراحی محصولات خود اعلام آمادگی کردند.

فارغ افزود: پروژه‌های جدید شهری در حوزه فناوری اطلاعات که بسیاری از آنها در راستای هوشمندسازی شهر مطرح شده‌اند، چالش‌ها و دغدغه‌هایی را از جنبه‌های امنیت، یکپارچگی و سازگاری با سایر سرویس‌ها و تنوع و تعدد بهره‌برداران ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: تیم کارشناسی جهت مقابله با چالش‌های مطرح شده و کسب آمادگی برای شرایط پیچیده حاکمیت اطلاعات در آینده نزدیک و با هدف ارتقای سطح دانش سازمان، در یک فاز تحقیق و توسعه پس از بررسی و مطالعه محصولات مشابه در دنیا و همچنین بهره‌برداری از تجربیات دریافت شده در پروژه‌های قبلی از جمله پروژه جامع سامانه اتوبوسرانی با عنوان (AVL-AFC) به این جمع‌بندی رسید که با ایجاد پایانه‌های هوشمند می‌توان بر بسیاری از چالش‌ها و دغدغه‌ها فائق آمد.

پایانه هوشمند؛ تولید بومی در راستای تحقق شعار سال

مدیر سخت‌افزار و تجهیزات سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری اصفهان گفت: پایانه هوشمندسازی یک جعبه شامل پردازنده و برد هوشمندسازی است که قابلیت‌های ارتباطی، پردازشی و امنیتی اولیه جهت ایجاد ارتباط امن را فراهم می‌کند و سایر دستگاه‌ها و حسگرها به صورت ماژول‌های ساخته شده به آن افزوده می‌شود.

فارغ تصریح کرد: با توجه به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده، شرکت‌های داخلی به صورت متمرکز در این خصوص فعالیت خاصی انجام نداده بودند و هر شرکت تنها متناسب با تولیدات خود نسبت به طراحی یک تجهیز تک‌منظوره با قابلیت‌های محدود اقدام کرده بود؛ تیم کارشناسی سازمان فاوا بر آن شد تا در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده، با هدف کمک به رشد و ارتقای سطح دانش شرکت‌های دانش‌بنیان و این سازمان گام بردارند تا شاهد تولید یک محصول ملی با دانش بومی باشیم.

وی تصریح کرد: در جهت تسریع فرایند کار، نسبت به طراحی و بومی‌سازی این نیاز، اقدام شد و کارشناسان سازمان فاوا موفق به طراحی نسخه اولیه و تولید نمونه آزمایشگاهی پایانه هوشمند شدند.

مدیر سخت‌افزار و تجهیزات سازمان فاوا شهرداری اصفهان تاکید کرد: در حال حاضر پایانه هوشمندسازی در فاز آزمایشگاهی در پروژه اعلان صوتی تست‌های اولیه خود را با حضور مدیران ارشد این سازمان با موفقیت سپری کرده است و در فازهای بعدی و راه‌اندازی سایر ماژول‌های آن در قالب پروژه به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار خواهد شد.

وی در خصوص دلایل سازمان فاوا برای به‌کارگیری پایانه‌های هوشمندسازی اضافه کرد: از جمله این دلایل می‌توان به توسعه و پشتیانی بیشتر پروژه‌های هوشمندسازی شهری با حداقل منابع، ماژولار بودن پایانه هوشمندسازی و ارتباط ایمن اشاره کرد.

کد خبر 589493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.