صلح و امنیت به افق تهران

مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های امروز _چهارشنبه، بیست‌ونهم تیرماه ۱۴۰۱_ را در ادامه می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران در صفحه نخست امروز خود با تیتر «آمریکا باید از شرق فرات در سوریه بیرون رانده شود» نوشت: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر دیروز (سه‌شنبه بیست‌وهشتم تیرماه) در دیدار ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و هیئت همراه با تأکید بر ضرورت عملیاتی شدن تفاهم‌ها و قراردادهای بین دو کشور، هوشیاری در مقابل سیاست‌های فریبکارانه غرب را لازم دانستند و خاطرنشان کردند: همکاری‌های بلندمدت ایران و روسیه عمیقاً به نفع هر دو کشور است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تأکید بر اینکه حوادث جهانی نشان‌دهنده نیاز ایران و روسیه به همکاری‌های روزافزون و متقابل است، افزودند: تفاهم‌ها و قراردادهای متعددی بین دو کشور از جمله در بخش نفت و گاز در جریان است که باید تا انتها پیگیری و عملیاتی شوند.

ایشان همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه را بویژه در پی تحریم‌های غرب، ضروری و به نفع هر دو کشور دانستند و درخصوص حوادث اوکراین گفتند: جنگ یک مقوله خشن و سخت است و جمهوری اسلامی از اینکه مردم عادی دچار آن شوند به هیچ‌وجه خرسند نمی‌شود، اما در قضیه اوکراین چنانچه شما ابتکار عمل را به دست نمی‌گرفتید، طرف مقابل با ابتکار خود، موجب وقوع جنگ می‌شد.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه غربی‌ها با روسیه قوی و مستقل به‌کلی مخالف هستند، ناتو را موجودی خطرناک خواندند و افزودند: اگر راه در مقابل ناتو باز باشد حد و مرزی نمی‌شناسد و اگر جلوی آن در اوکراین گرفته نمی‌شد، مدتی بعد به بهانه کریمه، همین جنگ را به راه می‌انداختند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: البته امروز آمریکا و غرب ضعیف‌تر از قبل شده و با وجود تلاش و هزینه زیاد، بُرد سیاست‌های آنها در منطقه ما از جمله در سوریه، عراق، لبنان و فلسطین بسیار کم شده است.

صلح و امنیت به افق تهران

روزنامه جوان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ائتلاف در تهران علیه تحریم و تروریسم» نوشت: تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیارد دلاری غول گازی روسی در نفت و گاز ایران و ارتقای تجارت با ترکیه _همسایه ایران و کشور راهبردی منطقه به‌رغم عضویت در ناتو و هم‌پیمانی با آمریکا_ به ۳۰ میلیارد دلار در سال، فقط بخشی از قدرت‌نمایی ایران با حفظ اصول و زبان انقلابی خویش و در شرایط سکون برجام و تشدید تحریم‌ها و فشارهای غربی است.

ایران برای پیشرفت و توسعه اقتصادی و سیاسی و نظامی هیچ‌گاه از منش و زبان انقلابی خود کوتاه نیامد.

بخشی از دعوای سیاسی در کشور بر سر همین کنار گذاشتن مرام و زبان انقلابی است، چه از طرف آنان که می‌گفتند «زبان دنیا را بلد نیستیم» و نتوانستند با زبان غیرانقلابی خود یک پول خرد از برجام سود بگیرند و چه کسانی که مرام انقلابی را از اصل اشتباه و هضم‌شدن و جذب‌شدن در کانون کشورهای غربی را تنها راه نجات ایران می‌دانند، هر دو دسته با همین انقلابی‌بودن سر ناسازگاری دارند.

سال‌ها گفتند تا زمانی که ماهواره به فضا می‌فرستیم و آزمایش موشکی می‌کنیم و با چین و روسیه و کشورهای مستقل از آمریکا مراوده داریم، نمی‌توانیم راه به جایی ببریم و حتی آمریکا و غرب اروپا نیز حاضر به مذاکره با ما نیستند.

این دروغ را چنان بزرگنمایی و تکرار کردند که خودشان هم باورشان شد، اما سرانجام روزگارشان به پایان رسید.

حالا همزمان با قراردادهای بزرگ با چین و روسیه و کشورهای همسایه و همزمان با آزمایش موشکی و ارسال ماهواره و در عین پیشتازی در راهبردهای منطقه‌ای کشور در یمن و سوریه، مذاکرات را هم انجام می‌دهیم و بر اصول انقلابی خود باقی می‌مانیم.

قدرت‌نمایی ایران در زبان رهبر معظم انقلاب که دیروز در دیدار میهمانان کشور، کاملاً صریح و با جملات و عبارات کوتاه، اما جامع و قاطع خود، استراتژی‌های بی‌برو برگشت کشور را یادآور شدند، متجلی و عیان بود. اکنون ایران راهی را در پیش دارد که نه غرب در آن برتری‌جویی دارد و نه شرق در آن استعلاجویی.

صلح و امنیت به افق تهران

روزنامه خراسان در صفحه نخست امروز خود با تیتر «داغ تغییرات اقلیمی از پاریس تا اهواز» نوشت: تصور خیلی‌هایمان این بود که نتیجه تغییر اقلیم و گرم شدن زمین، نهایتاً اتفاقاتی مانند آب شدن یخ‌های قطبی خواهد بود؛ اما حالا که رکورد گرمای هوا در انگلستان شکسته شده است، ژاپنی‌ها مواردی از مرگ‌های ناشی از گرمازدگی دارند، چند شهر اسپانیا تخلیه شده است و در کشور ما هم، دیروز ادارات خوزستان به دلیل شدت گرما تعطیل شد، دیگر وقتش رسیده که باور کنیم گرمایش زمین یک فاجعه واقعی است.

دیروز «فرانس ۲۴» از شکسته شدن رکورد گرمای هوا در اروپا و رسیدن به عدد ۴۰ درجه خبر داد؛ یک علت این افزایش دما، آتش‌سوزی جنگل‌های جنوب غربی فرانسه اعلام شده و البته دلیل احتمالی این حریق هم، گرمای بیش از حد هواست. به جز مردم فرانسه، انگلیسی‌ها هم که پیش از این، دمای بیش از ۳۸.۷ درجه را تجربه نکرده بودند، حالا روزهایی داغ‌تر از همیشه را پیش رو دارند.

با شعله‌ورتر شدن آتش‌سوزی جنگل‌ها در اروپا، بیش از ۱۰ هزار نفر مجبور به تخلیه منطقه ژیروند در جنوب غربی فرانسه شده‌اند.

«بی‌بی‌سی» هم دیروز با اشاره به حرکت موج گرما در اروپا گزارش داد که برای اولین بار دمای اسپانیا به ۴۳ درجه خواهد رسید و تاکنون مرگ دست‌کم ۲۸۱ نفر در پرتغال و اسپانیا به موج گرما نسبت داده شده است.

همه این اتفاقات، فقط و فقط حاصل ۱.۱ درجه گرم‌تر شدن زمین نسبت به آغاز انقلاب صنعتی (۱۸۵۰ میلادی) است و محققان پیش‌بینی کرده‌اند با روند فعلی، باید منتظر افزایش بیشتر دما هم باشیم.

بر اساس پیش‌بینی‌های جهانی، احتمال داده می‌شود طی سال‌های آینده، زمین نسبت به ۱۷۲ سال قبل، سه درجه گرم‌تر خواهد شد و این یعنی نزدیک‌تر شدن به وقوع یک فاجعه آتشین. حتی این پیش‌بینی هم ارائه شده که اگر برنامه مشترک جهانی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۳۰ به نتیجه نرسد، ۱۰ میلیون نفر جان خود را به دلیل گرما از دست خواهند داد و تا سال ۲۰۵۰ هم، با وجود افزایش ۵۰ درصدی نیاز مردم به مواد غذایی، تولید محصولات کشاورزی ۳۰ درصد کاهش خواهد یافت.

بماند که باید منتظر خشکسالی‌های شدید و توفان‌های وحشتناک هم باشیم.

اگرچه برخی پدیده‌های طبیعی در تغییر اقلیم مؤثر بوده است، اما محققان نقش انسان را بسیار پررنگ می‌دانند؛ چراکه سبب شده حجم گازهای گلخانه‌ای در جو زمین بیش از استاندارد شده و مانع شود گرمای بازتابی خورشید، از جو زمین خارج شود؛ این یعنی افزایش دمای هوای زمین و آینده‌ای نگران‌کننده برای همه جهان، از جمله کشور ما.

طی روزهای اخیر، نقشه گرمای کره زمین و تحلیل ناسا هم خبرهای خوبی برای ما نداشت و مشخص کرد که شهر اهواز در روز ۱۳ جولای (بیست‌ودوم تیرماه) با گرمای ۴۶.۵ درجه، گرم‌ترین نقطه زمین بوده است. البته اهوازی‌ها بارها گرمای بیشتر از این را هم تجربه کرده‌اند و حتی در سال ۹۶ این ادعا مطرح شد که این شهر با ثبت دمای ۵۴ درجه، احتمالاً رکورددار گرم‌ترین نقطه زمین در تمام تاریخ شده است.

صلح و امنیت به افق تهران

کد خبر 589405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.